Колко прозрачен стана лобизмът в ЕС за четири европредседателства

Коя организация провежда най-много лобистки срещи с европейските институции? BusinessEurope, конфедерацията на бизнеса, следвана от "Гугъл". Кой еврокомисар се среща най-често с представители на интереси? Комисарят на ЕС по бюджет Йотингер, следван от комисаря за климат и енергетика Канете. А коя е най-често обсъжданата тема? Единният пазар на ЕС. Как знаем ли? Благодарение на съществуването на Регистър за прозрачност на ЕС – база данни за лобистите, които се опитват да влияят на законодателния процес в ЕС.
Регистърът, създаден от Европейската комисия и Европейския парламент през 2011 г., дава представа за това кой лобира в ЕС, с каква цел и с какъв бюджет. Това дава възможност за известен публичен контрол. А и за създаване на инструменти за анализ на лобирането, като например IntegrityWatch.eu, онлайн платформа, която позволява да се намерят отговорите на въпроси като тези по-горе. Затова не е без значение какво се случва в последните години с Регистъра за прозрачност – този въпрос има сериозни последици за това как се правят европейските политики, които касаят всички ни.
Комисията ми е по-прозрачна от Комисията ти
Комисията Юнкер даде в началото на своя мандат силна заявка за повече прозрачност (вероятно отчитайки публичния отзвук по спорни казуси като постъпването на предходния председател на ЕК Ж. Барозу на работа в инвеститорската банка "Голдман Сакс"). ЕК включи в работната си програма част, посветена на "демократичната промяна" в ЕС. Основно направление в нея е прозрачността на срещите с лобисти. Този ангажимент е ключов за разбиране поведението на ЕК в преговорите по Регистъра за прозрачност през последните месеци.
В края на 2014 г., след като Регистърът за прозрачност бе функционирал на доброволен принцип няколко години, Колежът на комисарите отиде стъпка напред и обвърза висшите служители на Европейската комисия, с условието представителите на интереси да са вписани в Регистъра. Така правилото "няма регистрация – няма среща" обхвана близо 300 висши служители на ЕК (комисари, членове на техните кабинети, генерални директори). С тях лобистите могат да се срещат, само ако имат предварителна регистрация, която изисква публично оповестяване на техните цели, интереси и бюджет за лобиране.
На фона на този политически залог Европейската комисия имаше интерес със сходни задължения да бъдат обвързани и Европейският парламент и Съветът на ЕС. Затова през септември 2016 г. ЕК представи предложение за промяна в Регистъра за прозрачност.
Какво предлага ЕК?
Предложението е исторически пробив в политиката на прозрачност в Съюза. Комисията предлага за трите институции — за първи път и за Съвета — да се прилагат едни и същи минимални стандарти. Така, участието в срещи (но и в публични събития, достъп до сгради и др.) на лобисти със служителите, отговорни за вземането на решения в трите институции, да бъде обвързано с условието за регистрация на лобистите в Регистъра. Под лобисти се разбира широк кръг организации – понастоящем в Регистъра има над 9800 регистрации – от консултантски и адвокатски фирми до търговски и професионални сдружения, неправителствени, религиозни и академични организации.
ЕК предлага в Европейския парламент срещите на евродепутатите, както и неговите генерален секретар, директори в секретариата на ЕП и генерални секретари на политически групи, да бъдат само с регистрирани лобисти. В полето на Съвета, ЕК предлага правилото "няма регистрация – няма среща" да касае постоянния представител (т.е. посланика) на страната-членка и неговия заместник от настоящото и следващото по ред председателство на Съвета, (а също и генералния секретар и директорите в секретариата на Съвета).
Доколкото с подобно изискване са обвързани еврокомисари, ЕК твърди, че предложението е реципрочно и справедливо. Още повече, че по време на преговори в ЕС, най-често от трите страни на преговорната маса стоят комисар, евродепутат и посланикът или заместник-посланикът на страната, поела ротационното председателство (понякога нейн заместник-министър).
Нито ЕП, нито Съветът обаче изглеждат готови да възприемат тези условия като реципрочни. Две години и четири председателства на Съвета на ЕС по-късно, развитието на преговорите е минимално.
Преговорите между трите институции – какво всъщност се случи?
Първото председателство, което работи по предложението на ЕК е Холандското, но то няма време да напредне съществено. При Малтийското председателство през първата половина на 2017 г. излиза становището на Правната служба на Съвета. Без изненади, юристите на Съвета намират аргументи от правен и дори философски характер против предложението. Очаквано, част от тези аргументи са в правната основа, на която ЕК стъпва – чест приом за атакуване на нейните предложения. Друга част от аргументите им са свързани с ролята на постоянните представителства на страните-членки като дипломатически представителства, чиято дейност се регулира от дипломатически конвенции на международно ниво.
На трето място, Правната служба оспорва изначално възможността ротационното председателство да се обвързва с ангажименти подобно на институциите на ЕС, доколкото то не е институция, не е и орган, а е функция, изпълнявана за кратък период от време. На четвърто място, постоянните представители са служители на страните-членки, не на ЕС, получават възнаграждение от националните бюджети, не от бюджета на ЕС, назначават се от национални правителства, подлежащи на контрол пред национални парламенти и не могат да бъдат съпоставяни с комисарите например.
Безмислостна борба на аргументи. Но най-важното зад тях: Съветът не може да допусне да му бъдат налагани ангажименти чрез решение на други институции. Това би нарушило институционалния баланс в ЕС. Затова Правната служба предлага предложението на ЕК да се раздели на две части. Първата част е обща за трите институции и касае администрирането на Регистъра за прозрачност. Втората част е решение на всяка от трите институции, в което тя сама ще определи своето участие в Регистъра – било то задължително или доброволно, и при какви условия. Това решение, представено по време на Естонското председателство през втората половина на 2017 г., е публично и можем да видим на практика какво означава. В оригиналното предложение на ЕК всички текстове, отнасящи се до ангажирането на Съвета, са зачертани и са пренесени в нов документ под формата на Решение на Съвета на ЕС, обвързващо страните-членки само на доброволна основа.
Междувременно в Европейския парламент
През 2017 г. ЕП също обмисля как да встъпи в преговорите по бъдещия Регистър. Преговорната цел на Парламента е да обвърже Съвета с Регистъра (отчитайки че за момента Съветът изобщо не участва в него). ЕП иска също неговите членове да не бъдат обвързани със задължението да се срещат само с регистрирани лобисти. Основният аргумент на Парламента е "свободата на мандата" на евродепутатите – те представляват европейските граждани и не могат да отказват да се срещат с тях. Тази преговорна позиция на ЕП, подобно на позицията на Съвета, не вещае бърз и лесен изход от тристранните преговори, разбира се, ако не броим за такъв блокирането им.
(Фал)старт на триалозите
Преговорите между трите институции се откриват формално по време на Естонското председателство. Следва втора политическа среща в самия край на работата на Естония начело на Съвета, по време на която естонският представител е поздравен за постигнатия дотук напредък – Съветът е готов да влезе в преговори по Регистъра: в исторически план това не е за подценяване. Трите институции се договарят същинските преговори да започнат възможно най-рано през 2018 г.
Българското председателство поема щафетата през януари 2018 г. и започва работа на експертно ниво. Следва политическа среща през пролетта, на която институциите провеждат "задълбочен обмен на мнения", както се посочва в прес-съобщението на Председателството. Иначе казано, трите институции се разбират, че трудно ще се разберат. Съветът настоява, че решението за обвързване на служители на страните-членки трябва да е на самите страни-членки, а не по силата на споразумение между институциите на ЕС. Европейският парламент също не е склонен да обещае, че ще задължи членовете си да отказват срещи на нерегистрирани лобисти. Европейската комисия е твърдо на позицията, че няма какво да губи. Тя по-скоро би излязла от преговорите, отколкото да намали очакванията си спрямо Съвета и Парламента.
В следващите месеци Българското председателство предприема стратегия за недопускане на блокиране на преговорите и търсене на възможност за участие в Регистъра, която да не противоречи на правните съображения. Председателството намира потенциално решение чрез политически ангажимент: значителен брой от страните-членки са склонни да подпишат декларация, с която да се ангажират, че когато бъдат във функциите на настоящ или следващ ротационен председател, техните посланици и заместник-посланици в Брюксел ще спазват задължението, за което ЕК настоява. Според Съвета политическата декларация има дори по-голяма стойност като един джентълменски жест за почтеност.
От своя страна Европейският парламент и докладчиците по темата Гийом и Хюбнер, също търсят компромис и предлагат обвързване на евродепутатите, когато са в качество на докладчици по законодателно предложение. През месец юни 2018 г. двете институции са готови отново да се срещнат с Европейската комисия и да представят своя напредък. На проведената в края на Българското председателство среща, преговарящият по досието комисар Тимерманс, дава сигнал за отблокиране на преговорите – ЕК оценява положените усилия и ще разгледа внимателно предложенията на Съвета и Парламента.
На фона на това развитие, очакванията пред Австрийското председателство са значителни. А и Австрия е сред традиционните поддръжници на прозрачността в ЕС. Като логична хипотеза изглежда дори желание на ЕК да забави преговорите с България, за да постигне финална сделка при австрийците. Събитията обаче опровергават тези очаквания. На 18 юли 2018 г. ЕК дава мандат на Тимерманс да прекрати преговорите, ако Парламентът и Съветът не подкрепят задължителното регистриране на лобистите за получаване достъп до срещи.
Ако в Съвета това решение вероятно е прието със смесени чувства, то Европейският парламент категорично отхвърля провал на преговорите. През декември 2018 г. ресорната комисия предлага промени в Правилника на ЕП, задължавайки председателите на комисии, докладчици и докладчици в сянка да спазват принципа "няма регистрация – няма среща" по темите, по които работят. Австрийското председателство обаче в крайна сметка не успява да отчете значително движение по преговорите.
Какво предстои?
Румънското председателство пое функции в началото на 2019 г. без особени амбиции относно Регистъра. Неговите политически приоритети по необходимост касаят по-спешни теми като Брекзит и изборите за Европейски парламент. Към това следва да се прибави и фактът, че Румъния не е сред страните, открито защитаващи политика на повече прозрачност в Съвета. А и Съветът изглежда вече е дал всичко, което може да отстъпи. От друга страна, съвсем скоро се очаква ЕП да гласува в пленарна зала промените в правилника си, които надграждат политиката му за прозрачност. Възможно е това да даде нов ход на преговорите по Регистъра.
Всичко зависи от позицията на ЕК. И като при всички преговори, най-важно е има ли "по-добра алтернатива на договореното споразумение". Ако излезе от преговорите без резултат, ЕК ще демонстрира непримиримост с половинчати мерки на другите институции. Но ще пропусне шанс да отчете историческо постижение – макар и минимално обвързване на Съвета с Регистъра.
Изборът между двете е въпрос и на политически амбиции на преговарящия от страна на ЕК Тимерманс, който е комисар с ресор именно "демократична промяна". Финалът на сагата предстои. Знаем със сигурност обаче, че провалът на преговорите изглежда не като най-добра, а като най-лошата актернатива на договореното споразумение. Който и да спечели от такава алтернатива, губи прозрачността.
Д-р Линка Тонева-Методиева е доктор по политология от Софийски университет "Св. Климент Охридски". Завършила е специалност Европеистика и Политология в СУ и магистратура по европейска политика в Университета в Лунд, Швеция. Изследователските ѝ интереси са в областта на политиките за прозрачност и публичен достъп, представителството на интереси и публичното партньорство при формиране и осъществяване на политиките на Европейския съюз.
Текстът е в рамките на проект "Жан Моне" Център за високи постижения към Катедра Европеистика на Софийски университет, по Програма "Еразъм+".