Хората по света вярват на работодателите си повече, отколкото на политиците

Хората по света вярват на работодателите си повече, отколкото на политиците

Хората по света вярват на работодателите си повече, отколкото на политиците
Доверието към работодателите е доста по-високо, отколкото към политическите лидери, показва годишното проучване на института Edelman, разпространено по повод Световния икономически форум в Давос.
75% посочват, че вярват най-много на работодателя си, докато на правителството и на медиите разчитат едва 48% и 47%. Общо 73% са съгласни, че е особено важно директорът на тяхното предприятие да реагира на важни за тях неща като проблеми в техния индустриален сектор, политическите събития, национални кризи и въпроси, идващи от служителите.
Увеличение с 1 пункт до 76% има в групата на отговорилите, че техният директор трябва да поема инициативата и да поведе промяната, без да чака правителството да вземе решение. Това засяга такива въпроси като равно заплащане между жени и мъже (65%), недопускане на предразсъдъци и дискриминация (64%), обучение за квалификация, нужна за бъдещето (64%), грижа за околната среда (56%), защита на личните данни (55%), борба със сексуалния тормоз (47%) и дори с фалшивите новини (37%).
"Изпълнителните директори трябва да бъдат видими в общественото пространство, да демонстрират лична ангажираност, без колебание да запълнят вакуума. Защото в света има остър недостиг на лидери", коментира за Reuters Ричард Еделман, ръководител на компанията за комуникации и маркетинг, поръчала допитването.
Проучването обхваща над 33 хил. души в 27 държави и се извършено през октомври и ноември миналата година. То прави разграничение между "информирана публика" и "общо население". Информираната публика е 16% от цялото население – става въпрос за хора на възраст 25 – 64 години, с университетско образование, в горните 25% по доходи в своята възрастова група и с навик да се информират за новините, държавната политика и бизнеса.
Масово се усещат песимисъм и несигурност, особено сред хората с по-ниска квалификация. В развитите икономики и в частност Япония (84% от всички, без да се смятат "образованите"), Франция (79%) Германия (72%) и са най-големите песимисти за бъдещето. Това е доста над средния показател (49%) в отговора как виждат личното си състояние в следващите 5 години. Едва един от всеки петима смята, че икономическата, политическата и обществената система "работи" за него.
Но данните показват и повторение на най-голямото разделение (16 пункта) в оптимизма на "обикновените" служители и тези, които са определени като "информирани". Ако индексът на доверие при първата група от 2012 г. насам се движи редовно в рамките на 45-49 единици, то при втората той винаги е бил по-висок и тази година достига 65 единици. "Образованите" са представители на около 16% от световното население - завършили поне колеж, по стандарт са в горните 25% по доход на домакинство, гледат и четат новини, интересуват се от случващото се в света на бизнеса и са политически ангажирани.
Спроред него песимизмът на японците се дължи основно на това, че "страната така и не се възстанови след Фукушима, когато през 2011 г. имаше огромен удар върху доверието". На този фон забавящата се световна икономика и рязкото поскъпване на йената помрачиха перспективите за зависимата от износа японска икономика. Правителството в Токио планира да повиши данъците, за да покрива набъбващите здравни разходи за бързо застаряващото население.
"Проблемът за Франция, Германия и Великобритания е, че не стигат прогнозите за потенциално проблемно икономическо бъдеще, ами и има набиращ сила дълбок гняв сега", казва Еделман, имайки предвид "жълтите жилетки", кризата на доверие към Ангела Меркел и краха на сделката за Brexit на Тереза Мей.
Въпреки ширещо се недоверие към медиите несигурността за това какво се задава кара хората да търсят и споделят повече новини и информация - скок с 22 процентни пункта за една година до 72%. Но и 70% казват, че са разтревожени от манипулациите и фалшивите новини, използвани като оръжие. САЩ са особено показателни в това отношение - 69% от демократите вярват на медиите, но едва 33% от републиканците им имат доверие.