Китай и Етиопия спряха полетите с новите "Боинг 737" след катастрофата със 157 жертви

Китай забрани на авиокомпаниите си да използват самолети Boeing 737 MAX 8 след катастрофата на самолет от същия модел на Етиопските авиолинии, предаде "Франс прес". Някои големи компании като Flydubai междувременно казаха, че "наблюдават ситуацията", но остават уверени в летателната годност на самолетите.
Всички 157 души (149 пътници и 8 членове на екипажа) на борда на самолета, отпътувал от Адис Абеба за Найроби, загинаха при катастрофата минути след излитането. Сред жертвите от 35 държави са и 19 служители на Организацията на обединените нации и свързани с нея структури. На борда са били много кенийци, канадци, британци, китайци и руснаци, както и съпругата, синът и дъщерята на словашки депутат.
В решението си Дирекцията по гражданска администрация на Китай се позовава на катастрофата в Етиопия и на катастрофата на друг самолет на индонезийската компания "Лайън еър" през октомври миналата година, пише БТА. Забраната влиза в сила от 18 ч. местно време днес (12 ч. българско).
В момента китайски компании имат около 100 подобни самолета (при авиопарк от над 2000 машини), пише "Ройтерс". Според китайска агенция, специализираща в икономиката и финансите, много полети, които е трябвало да използват самолетите Boeing 737 MAX, вместо това ще бъдат извършени с моделите 737-800.
"Засега не знаем причините"
За Етиопските авиолинии решението е спиране на полетите до второ нареждане. Авиокомпанията, която е сред големите в Африка, има 4 подобни самолета освен катастрофиралия вчера. "Въпреки че засега не знаем причините за катастрофата, решихме да спрем полетите на този конкретен модел като допълнителна предпазна мярка", се казва в изявлението.
Експерти предупреждават, че твърде рано да се каже какво е причинило катастрофата, отбелязва Би Би Си.
Според информацията, разпространена вчера, пилотът (с над 8000 летателни часа) съобщил, че има трудности при полета и поискал да се върне в Адис Абеба. Машината обаче се е разбила на около 60 км югоизточно от столицата. "На този етап не можем да изключим нищо", каза главният изпълнителен директор на Етиопските авиолинии Теуолде Гебремариам. Според сайта Flightradar24, който наблюдава въздушния трафик, самолетът е имал проблеми с вертикалната скорост.
Директорът на етиопската авиокомпания потвърди и разпространяваната в медиите информация, че самолетът е купен през ноември. Оттогава е имал само 1200 летателни часа и за последно е преминал поддръжка на 4 февруари.
Въпроси към "Боинг"
Американската компания "Боинг" междувременно отложи за неопределено време събитието, на което трябваше да представи новия си самолет "Боинг 777Х" и което бе насрочено за 13 март в Сиатъл. "Боинг" също така обяви, че ще окаже техническа подкрепа на Етопия за установяване на причините.
Въпроси около новия модел "Боинг 737 Макс" се появиха и след катастрофата в Индонезия, която също стана малко след излитане. "Уолстрийт джърнъл" тогава писа, че компанията е скрила техническа промяна при този модел, свързана с нова автоматизирана система, която предотвратява погрешното прекомерно вдигане на носа при излитане. В резултат от нея компютърът може да натиска непрекъснато носа надолу.
По-късно компанията изпрати до всички компании предупреждения за тази особеност, а според "Ройтерс" предстои тя да бъде отстранена със софтуерни промени.