Седем държави спряха полетите с новите "Боинг" заради катастрофата в Етиопия (допълнена)
Британските авиационни власти и тези в още пет държави обявиха днес, че спират всички полети на самолетите Boeing 737 MAX над въздушното си пространство, съобщиха световни агенции.
Първо дойде решението на Сингапур и Австралия временно да ограничат движението на самолетите от и до летищата си, по-късно към тях се присъедини Индонезия. Малайзия и Ирландия обявиха, че забранява самолети Boeing 737 Max да летят от и до страната. Германия и Франция междувременно затвориха въздушното си пространство за тях (в момента такива машини не кацат, нито излитат на летища в двете държави, но често преминават в небето им).
По-късно същата мярка обяви и Полша, съобщи "Ройтерс".
Вчера Китай и Етиопия също обявиха, че самолетите от този модел от авиопарка им няма да летят до второ нареждане.
САЩ още не са взели подобно решение, но днес сенаторите Мит Ромни (от републиканците) и Елизабет Уорън (от демократите) поискаха от Федералната авиационна администрация да го направи. Междувременно американският президент Доналд Тръмп, без да говори за инцидента, написа в "Туитър": "Самолетите стават твърде сложни, за да се управляват. Вече не са нужни пилоти, а по-скоро учени от (Масачузетския технологичен институт)." Други държави като Испания обявиха, че оставят на евросъюза решението дали да въведат ограничения, пише "Ел паис".
За втори път
Решението, обявено като предпазна мярка, бе взето два дни след катастрофата в Етиопия със самолет от серията, при която загинаха 157 души. Това направиха и общо 26 авиокомпании, които казаха, че временно няма да използват това поколение самолети, започнало преди няколко години да заменя Boeing 737-700. Машините, с които разполагат, няма да извършват полети, докато не бъдат изяснени обстоятелствата около катастрофата.
В резултат милиарди са заличени от пазарната стойност на "Боинг", най-големият самолетостроител в света.
Инцидентът в неделя бе вторият с Boeing 737 Max-8 за последните месеци. Миналата есен самолет на индонезийската компания "Лайън еър" се разби в страната и отне живота на 189 души. След катастрофата "Боинг" съобщи, че не е предупредила за особеност на тези модели, свързана с накланяне на носа им при излитане, а при тази недалеч от Адис Абеба експерти заговориха за сходства при инцидентите. "Боинг" обяви, че работи по пакет за софтуерни подобрения, но не го свърза с катастрофата в Етиопия.

В момента от 370 регистрирани самолета от този модел 40% ще останат на земята заради решения на компании, а 97 от тях са на най-големия пазар на "Боинг" - Китай. Според FlightRadar24 само в последната седмица на февруари те са извършили 8500 полета по света.
Компаниите, взели решение да спрат полетите с Boeing 737 MAX (сред които водещи китайски, но и европейски като "Норуиджън еър"), казват, че макар да няма доказана връзка с инцидента, ще изчакат резултатите от разследването. Други като "Америкън еърлайнс" заявиха, че вярват в летателната годност на тези самолети.
Притесненията за безопасността в тези самолети подтиква пътниците да изискват информация с какъв самолет ще летят и да имат право да отменят полета си заради това, пише "Гардиън". Според основателя на организация, изследваща системите за безопасност в самолетите, пътниците трябва да имат право на смяна на полета или възстановяване на сумата, ако самолетът бъде сменен без предупреждение.
Boeing 737 MAX са четвъртото поколение от серията 737, които трябва да заменят серията 737-700, 737-800 и 737-900 и които летят от 2017 г. Хиляди от тях са поръчани на "Боинг" за следващите години, но едва няколкостотин са доставени.