Българските потребители ще могат да видят кои партии им пращат реклами във "Фейсбук" и защо

Каква реклама във "Фейсбук" купуват основните политически партии в България и към кого я изпращат – на тези въпроси потребителите ще могат да си отговорят в идните седмици.
Това може да се случи с помощта на приложението Who Targets Me, което анализира анонимните данни за реклама във "Фейсбук" и вече е активно в България. Те се събират с помощта на безплатен софтуер, който може да бъде инсталиран за браузърите Chrome и Firefox от тук.
Няколко дни след инсталирането програмата предоставя персонализирана информация за политическите реклами, които потребителят вижда, и информация за това по какви критерии са таргетирани с конкретната реклама.
Как работи
Потребителят трябва да създаде свой анонимен профил, в който отбелязва възрастта, пола, локацията си и политическите възгледи. Софтуерът събира показаните във "Фейсбук" реклами и информацията за таргет групата им и ги добавя към базата данни на Who Targets Me, като за политическите такива показва и на самия потребител персонализирана извадка. Приложението и събраните от него данни могат да бъдат изтрити по всяко време.
За анализ на информацията проектът си сътрудничи с изследователи от институции като Оксфордския университет и Лондонското училище по икономика. До момента над 10 000 доброволци в над 42 държави са инсталирали софтуера.
Who Targets Me е активен от две години насам и досега регистрира основно не дезинформация и пропаганда на чужди актьори, а послания на основните политически партии. В България засега се следят страниците на ГЕРБ, БСП, "Обединени патриоти", Движение за права и свободи - Община Никопол, Веселин Марешки, Socialist International SI, ДСБ, Презареди БГ, ПП "Атака", но потребителите могат да изпращат на изследователите и информация за страниците на други политически сили, които да бъдат включени в списъка, обясни съоснователят на проекта Сам Джефърс пред "Дневник".
Защо е важно
"Политическите реклами в социалните мрежи са по-евтини и по-тясно таргетирани отвсякога", пишат създателите на Who Targets Me на сайта си.
"Нещо повече - показват се веднъж и изчезват. Досега няма постоянен архив на рекламите, за които политическите кампании да бъдат държани отговорни (или които да бъдат разследвани по-сериозно, ако има съмнения за нередности). Макар това да се променя, големите платформи все още не правят достатъчно, а изборните регулатори по света не могат да настигнат проблема. В сегашното положение всеки, който има кредитна карта и профил в социалните мрежи - независимо дали е местен кандидат или държава, опитваща да подкопае демокрацията - може да таргетира избиратели със специфични реклами, създадени да повлияят на политическите им убеждения. Ние смятаме, че най-добрата кампания за прозрачност е да опиташ да създадеш прозрачност."
Защо последните три дни преди избори са ключови и още от съоснователя на Who Targets Me Сам Джефърс четете в интервюто му за "Дневник".