САЩ започват разследвания за монопола на четирите интернет гиганта

САЩ започват разследвания за монопола на четирите интернет гиганта

САЩ започват разследвания за монопола на четирите интернет гиганта
Големите технологични компании ще бъдат поставени под засилено наблюдение от властите, след като комисия в конгреса и две федерални институции са решили да започнат разследвания на пазарната им мощ.
Федералната комисия по търговията и правосъдното министерство ще проверяват дали "Амазон" (Amazon), "Епъл" (Apple), "Фейсбук" (Facebook) и "Гугъл" (Google) се възползват неправомерно от монополите си – това твърдят двама източници на "Ройтерс", според които това ще бъде безпрецедентно разследване на най-големите компании в света.
Те са си разпределили надзора над 4-те компании, твърдят различни американски медии, цитирани от агенция "Ройтерс". "Амазон" и "Фейсбук" са в ръцете на комисията, а "Епъл" и "Гугъл" - при министерството. Следващата стъпка на двете федерални институции е да решат дали искат да започнат формални разследвания. Предишно такова – на комисията срещу "Гугъл" - отне повече от две години.
Водещи конгресмени и от двете основни партии приветстваха възможността за разследвания на големите технологични компании, отбелязва агенцията.
Правосъдната комисия в долната камара на конгреса обяви официално свое собствено разследване на конкуренцията в цифровия пазар. "Има все повече доказателства, че няколко "пазители на портите" контролират ключови артерии на онлайн търговията, съдържанието и комуникациите", посочи председателят на комисията Джери Надлър в свое изявление.
Това разследване ще се стреми да документира проблемите на конкуренцията в цифровия пазар; да провери дали доминиращите фирми имат антиконкурентни практики и да оцени дали съществуващите закони и политики са адекватни за справяне с тези проблеми.
Кой в какво е подозиран
Четирите технологични компании си навлякоха сериозни критики от властите по света, но все още не е известно върху какво ще се съсредоточат американските институции.
"Амазон" има преимущество пред другите търговци в собствената си платформа – те трябва да си плащат за реклама, за да се конкурират с компанията.
"Епъл" е разследвана от ЕС заради жалба на "Спотифай", че лишава потребителите от избор в магазина си за приложения.
"Фейсбук" също вече е разследвана заради скандала с "Кеймбридж аналитика". Компанията е отделила 5 млрд. долара в подготовка за евентуалната глоба.
Основните критики срещу "Гугъл" са заради търсачката ѝ, която е обвинявана, че води потребителите към собствените ѝ сайтове, вместо към тези на конкуренти. Еврокомисията я глоби с 1.5 млрд. евро през март заради подобни незаконни практики.