САЩ започват антимонополни разследвания срещу големите технологични компании

Американското правосъдно министерство започва широко антимонополно разследване срещу големи технологични компании, съобщи агенция "Ройтерс".
То ще проучва "дали и как пазарно ориентираните онлайн платформи са натрупали пазарна мощ и участват в порочни практики, ограничаващи конкуренцията, потискащи иновациите и увреждащи интересите на потребителите".
Добавя се, че съществуват "масови подозрения" на фирми и индивидуални потребители, че подобни практики "задушават конкуренцията в интернет търсачките, социалните медии и в някои търговски услуги". Не се посочват конкретни компании.
Министерството се надява да получи "информация от обществеността, включително и от служители в отрасъла, които са осведомени за конкуренцията между мрежовите ресурси", и е готово да заведе съдебни искове спрямо компании, които бъдат уличени в нарушения.
Според вестник "Уолстрийт джърнъл" обекти на такива проверки могат да станат интернет гиганти като "Гугъл" (Google), "Епъл" (Apple) и "Амазон" (Amazon). Изданието отбелязва, че министърът на правосъдието Уилям Бар, който е и генерален прокурор на САЩ, отделя особено внимание на технологичните компании. Натискът върху тях от страна на регулиращите органи на САЩ може да нарасне, подчертава вестникът.
ДПА припомня, че неведнъж лично президентът Доналд Тръмп е насочвал заплашително пръст към "Фейсбук" (Facebook), "Амазон" и "Гугъл", които според него налагат антиконсервативен уклон в социалните мрежи.
И демократите, и републиканците се отнасят с подозрение към голямата четворка GAFA (Google, Apple, Facebook, Amazon) след като в последните години бяха разкрити поредица скандални злоупотреби с данните на потребителите в социалните мрежи.
Преди месец "Ройтерс" съобщи, позовавайки се на свои източници, че Федералната комисия по търговията и правосъдното министерство ще проверяват четирите компании. Според запознати, "Амазон" и "Фейсбук" са в ръцете на комисията, а "Епъл" и "Гугъл" - при министерството. Следващата стъпка на двете федерални институции е да решат дали искат да започнат формални разследвания. Предишно такова – на комисията срещу "Гугъл" - отне повече от две години.
Правосъдната комисия в долната камара на Конгреса обяви официално свое собствено разследване на конкуренцията в цифровия пазар. "Има все повече доказателства, че няколко "пазители на портите" контролират ключови артерии на онлайн търговията, съдържанието и комуникациите", посочи председателят на комисията Джери Надлър в свое изявление.
Това разследване ще се стреми да документира проблемите на конкуренцията в цифровия пазар; да провери дали доминиращите фирми имат антиконкурентни практики и да оцени дали съществуващите закони и политики са адекватни за справяне с тези проблеми.
Кой в какво е подозиран
Четирите технологични компании си навлякоха сериозни критики от властите по света, но все още не е известно върху какво ще се съсредоточат американските институции.
"Амазон" има преимущество пред другите търговци в собствената си платформа – те трябва да си плащат за реклама, за да се конкурират с компанията.
"Епъл" е разследвана от ЕС заради жалба на "Спотифай", че лишава потребителите от избор в магазина си за приложения.
"Фейсбук" също вече е разследвана заради скандала с "Кеймбридж аналитика". Компанията е отделила 5 млрд. долара в подготовка за евентуалната глоба.
Основните критики срещу "Гугъл" са заради търсачката ѝ, която е обвинявана, че води потребителите към собствените ѝ сайтове, вместо към тези на конкуренти. Еврокомисията я глоби с 1.5 млрд. евро през март заради подобни незаконни практики.