Как един будистки монах създаде бизнес за 100 млн. долара

Как един будистки монах създаде бизнес за 100 млн. долара

Успехът на Анди Пудикомб идва след серия трагедии, които го превръщат първо в будистки монах, а после – в собственик на бизнес за 100 млн. долара.
Би Би Си разказва историята в ежеседмичната си рубрика "Шефът", посветена на приложението за медитация Headspace и съоснователите му Анди Пудикомб и Ричард Пиърсън.
Анди е на 22, когато пиян шофьор връхлита върху тротоара пред лондонски пъб и убива двама от приятелите му. Няколко месеца по-късно доведената му сестра загива в инцидент, а след това – бивша приятелка умира по време на операция. По това време той е в университета, но се отказва от обучението си и решава да замине за Хималаите и да стане будистки монах. Прекарва така следващите 10 години, обикаля из цяла Азия и понякога медитира по 16 часа на ден.
"Това ми помогна да сменя перспективата – да се фокусирам по-малко върху себе си, а вместо това да доставям щастие на другите хора", казва сега 46-годишният мъж. Приятелите и семейството му са стреснати и разтревожени. "Никой не разбираше какво правя. Но въпреки това ме подкрепяха и ми даваха кураж".
През 2005 г. Анди се връща във Великобритания, за да създаде бизнес, свързан с медитацията. Но към практиката няма много интерес. "Езикът отблъскваше някои хора, други го смятаха за нещо хипарско. Беше трудно достъпно. Хората нямаха време и не знаеха какво да правят", обяснява той.
В началото Анди преподава на преуморени служители как да използват медитация в ежедневния си живот. Така среща сегашния си партньор – Ричард Пиърсън. По онова време Пиърсън работи в рекламния бизнес и с времето у него се трупат отчаяние и тревожност. Няма приятели, с които да може да сподели колко зле му се отразява напрежението.
"Първата ни сесия ми показа колко много мисли има в главата ми, колко е маниакален животът му – но се развълнувах, като открих, че има път напред", казва той. Тогава решава, че иска да работи заедно с Анди. "Разменихме си умения. Той ме научи да медитирам, аз му дадох идеи как да стане по-видим. Беше срамота, че си седеше самичък в стаята".
През 2010 г. двамата вече правят събития из цялата страна, разпространявайки информация за медитирането и дори водят групови сесии.
През същата година създават приложението Headspace, което дава на потребителите възможност за т.нар. "ръководена медитация" - докато слушат обясненията на Анди, те могат да започнат да медитират сами у дома. Използващите го могат да изберат различни абонаменти (програми за по-лесно заспиване, за преодоляване на стреса или други) или да продължат да ползват само ограничените безплатни материали за начинаещи. Приложението предлага различни дължини на медитациите – от 3 до 10 минути, през които човек слуша гласа на Анди да го ръководи и да му дава съвети как да преодолее неизбежното разсейване.
Как един будистки монах създаде бизнес за 100 млн. долара
Associated Press
В. "Гардиън" пуска рекламна брошура за Headspace, а авиолиниите Virgin Atlantic добавят съдържанието му в мултимедийната си система – това довежда първата голяма вълна потребители. Сега приложението е сваляно 54 млн. пъти по света и годишните му приходи са над 100 млн. долара.
"В първите дни си бяхме само ние, никой не искаше да инвестира, така че просто помолихме приятелите си за помощ. Един ни даде да ползваме безплатно звукозаписното му студио, друг – офиса му. Имаше хора, които повярваха в идеята и дойдоха да работят при нас за по-ниски заплати, отколкото са взимали преди. Много сме им благодарни", разказва Анди.
През 2013 г. бизнесът се мести от Лондон в Лос Анджелис. "Не че не обичахме Лондон. Но и двамата си мечтаехме да живеем в Калифорния и да прекарваме повече време навън – да караме сърф, да се катерим по планини. Това важи и за семействата ни", обяснява Анди.
През следващата година Headspace започва да приема инвестиции и сега има над 75 млн. долара външно финансиране, но двамата основатели все още имат мажоритарен дял. Ричард е главният изпълнителен директор и се занимава с мениджмънта на цялата компания и 300-те ѝ служители. Анди е съсредоточен върху приложението – той е неговият глас.
"Гениалното на Headspace е, че прави нещо толкова трудно и нюансирано като преподаването на медитация и го разбива на малко хапки, на кратки видеа, аудиозаписи и практики", обяснява авторът на книги за медитацията Нийл Селимън. "Така те успяха да преобразят индустрията и да влязат на глобалния пазар".
Дейността им не се ограничава до приложението – те имат повече от 300 бизнес клиенти, като например "Гугъл", "Линкдин", "Дженерал илектрик", с чийто мениджъри и екип работят.
Анди все още намира време и да медитира – макар и не по 16 часа на ден.