На американските тийнейджъри им писна и си направиха медии сами

На американските тийнейджъри им писна и си направиха медии сами

На американските тийнейджъри им писна и си направиха медии сами
Associated Press
"За една нощ нещата се промениха толкова много, че можехме да говорим само за политика" - това се е случило в училището на 15-годишната Оливия Зелцер след изборите за президент на САЩ през 2016 г. Много от съучениците ѝ в Санта Барбара, Калифорния са деца на нелегални имигранти и изборът на Доналд Тръмп за президент ги е стреснал. Личното много бързо се е превърнало в политическо.
"Този огромен интерес към новините и политиката съвпада със също толкова огромна дупка в медиите", разказва Оливия пред Teen Vogue. "Традиционните медии се пишат от и за по-възрастни хора и, за нещастие, рядко достигат моето поколение".
През февруари 2017 г. тя създава theCramm – сайт, който ежедневно разказва важните новини от света на връстниците ѝ. Всяка сутрин Оливия става в 5, за да изчете големите медии като BBC, CBS, NBC, The New York Times, Politico и Reuters с надеждата да даде на читателите си "гледна точка без предразсъдъци". Събира около 30 заглавия и ги разпределя по теми, преди да напише собственото си съдържание, което цели да направи новините "достъпни, информативни и лесно смилаеми". Оливия работи с колеги, както и борд на съветниците от "доверени възрастни".
Скорошно проучване на Common Sense Media показва, че 78% от американските юноши на възраст между 13 и 17 намират за важно да следят новините; те са по-склонни обаче да ги намират през социалните мрежи. Същите тези тийнейджъри, следящи социалните мрежи, е по-вероятно да бъдат граждански активни и да обменят мнения с хора, израснали в различни от тях обстоятелства. Този аспект ги отличава от другите поколения, които обикновено попадат в "мехур" от единомислещи във "Фейсбук" и "Туитър", като така мненията им закостеняват.
Медията е посланието
theCramm не е различен само заради лекия си за четене стил; той е и медия, която действително може да достигне до тийнейджърите.
Зелцер сочи, че много от тях не четат електронните си пощи редовно, така че сайтът може да праща съобщения и като СМС–и. "Не мисля, че много от другите новинарски източници знаят, че младите хора не си ползват имейла."
Други хора използват наличните си социални мрежи, за да провеждат важни разговори. 16-годишната София Фрейзър стои зад инстаграм акаунта @dailydoseofwokeness, който има над 30 хил. последователи и разказва за актуалните новини от Судан, в областта на психичното здраве и президентската надпревара в САЩ. Фрейзър разказва, че осъзнала нуждата от сериозен дебат след две убийства, потресли страната – на девойка мюсюлманка, нападната и изнасилена близо до джамия във Вашингтон; и на черен мъж, убит от полицията.
"На практика "Инстаграм" е лесен и достъпен начин много млади хора да се информират какво се случва в света. Ако искаме да продължим глобалния разговор за това как младите ще се превърнат във водачи, хората трябва да знаят как да ги достигнат и да ги ангажират".
Има го и проблемът с медийната грамотност. Има учебници по математика и природни науки, по английски и история – но няма кой да научи младите хора как да се ориентират в актуалните събития. "Нямаме източници, от които да разберем какво е това политика и какво се случва в света", казва Зелцер. "От нас просто се очаква да станем на 18 и изведнъж да сме способни да гласуваме и да знаем за кого."