Кибератаки засегнаха "Еърбъс" и събудиха подозрения за "китайска връзка"

Кибератаки засегнаха "Еърбъс" и събудиха подозрения за "китайска връзка"

Кибератаки засегнаха "Еърбъс" и събудиха подозрения за "китайска връзка"
Associated Press
Европейският самолетостроител "Еърбъс" е засегнат от серия хакерски атаки, в които на прицел са негови доставчици, съобщи "Франс прес", като се позова на източници от сферата на сигурността.
Според събеседниците на агенцията има подозрения за "китайска връзка". Става въпрос за четири големи атаки в последните 12 месеца според двама от източниците, които разследват атаката.
"Еърбъс" отдавна е изкушаваща цел заради технологиите, превърнали компанията в един от водещите самолетостроители и стратегически производител на военна техника. Смята се, че целта е била достъп до тайни в производството. През януари компанията потвърди, че е имало "неправомерен достъп до данни" след "инцидент в сигурността", но хора, запознати с атаките, смятат, че през последната година е имало далеч по-голяма операция.
Според Ромен Ботан, специалист по сигурността в авиокосмическата индустрия, атаката потвърждава, че за хакерите са по-важна цел "слабите звена" по веригата - защитата на големи компании е добра, но по-малките (каквито са някои доставчици) са лесна мишена.
Кой стои зад атаката
Изглежда, хакерите са се интересували от технически документи, свързани със сертифицирането на различни части от самолетите. Задигнати са и документи, свързани с двигатели на военнотранспортния самолет A400M - едни от най-мощните в света.
Макар никой от източниците на "Франс прес" да не може формално да идентифицира извършителите на атаката, подозренията са към китайски хакери предвид кражбата на чувствителна информация и мотива, който биха имали. Китай вече прозвежда първия си пътнически самолет С919, но държавният самолетостроител Comac все още не може да бъде сертифициран. Според един от собствениците двигателите са една от областите, в които научноизследователската и развойна дейност в Китай е слаба.
Няколко от източниците вярват, че група, свързана с комунистическата партия - известна APT10 - може да е свързана с атаката. Възможно е обаче и друга група да е отговорна - JSSD, действаща като част от регионалното министерство на сигурността в източната провинция Дзянсу. Причината е, че тя работи основно в тази индустрия и наема хора, "запознати с езика, софтуера и кодовете в авиацията". Американското правосъдно министерство свързва последната гупа с с атака от миналата година срещу двигатели, разработвани от "Дженерал електрик" и френстата "Сафран".
Франция и "Еърбъс" са в деликатно положение след атаката, казва събеседник на "Франс прес" - те трябва да имат предвид сериозните търговски връзки с Китай.