Фотогалерия: Суецкият канал на 150 години

За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си.
Коментари (17)
  1. Подредба: Сортирай
  1. 1 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 2881 Неутрално

    След пищното си откриване преди 150 години ....
    ======
    Никак не било пищно. .....
    Лошата съдба на канала , сякаш е писана още от самото му откриване.....
    Днес , положението не е по различно. ...

    Bukalemun
  2. 2 Профил на Nikoi
    Nikoi
    Рейтинг: 515 Неутрално

    Един велик проект в икономическото развитие на човечеството .

  3. 3 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 2881 Неутрално

    Вместо да наблегнат на историята на канала преди 1956 година, египетските власти предпочитат да подчертаят сегашното представяне на канала и приноса му за изтощената икономика на страната.
    ========
    И с основание не наблягат.....
    Неудобната и печална предистория на канала ....един от поводите .....
    Едно незаслужено минало на един грандиозен проект.....

    https://www.fikriyat.com/fikriyat-ozel/2018/06/19/osmanlidan-new-yorka-uzanan-oyku-ozgurluk-heykeli

    Bukalemun
  4. 4 Профил на venciч
    venciч
    Рейтинг: 426 Любопитно

    До коментар [#3] от "eti mehter":

    Ти да не си в турскифорум ма, помакиньо?! Какво пускаш линкове на турски?.

    I use 🇵🇸 🇹🇷 to wipe my ass
  5. 5 Профил на man_un
    man_un
    Рейтинг: 733 Неутрално

    Суецкият канал слага началото на края на една славна епоха, тая на знаменитите чайни клипери. Тия бързи ветроходни кораби са използвани за транспорт на чай от Китай до Англия. Поради бързата доставка на чай до острова в знак на благодарност капитанът на един от клиперите получил награда 50 лири. Така почнали залаганията кой пръв ще пристигне в доковете на Темза. А машрутът бил дълъг и труден-Индийски океан, завой при нос Добра надежда към Атлантика, край бреговете на западна Африка до Ламанш. Месеци преход. Най-известните са били Къти сарк, Термопили, Ариел..."формула едно" по вода. Контрукцията на клиперите била непригодна за преминаване през Суец и макар трафикът да продължил още малко по традиция, краткият маршрут на парните кораби през Средиземно море полека лека победил в името на прогреса.

  6. 6 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 120 Неутрално

    "Изключителна личност е бил този Лесепс! От добро семейство и състоятелен, той попада млад в дипломатическата кариера, в която обаче неговата делова и предприемчива природа се чувства като окована. На служба при френския консул в Египет, той спечелва бързо сърдечното приятелство на престолонаследника принц Саид. Младият Лесепс е много енергичен и любознателен. Той пътува, проучва, прави планове, но в повечето случаи не във връзка с преписките на консулството. Разузнаванията му го натъкват на опитите в миналото за разсичането на двата континента. Идеята го завладява, а той гори от устрем за дела, за големи, велики дела. Той спечелва за делото и своя приятел – престолонаследника Саид. Но Саид няма власт, а бащата, кедифът Мехмед Али, е консерватор и предпазлив. Когато опитите на Лесепс пред Махмед Али не успяват за добиване на концесия за Канала поради недоверчивостта на кадифа, противоречивите интереси и интригите на Великите сили, той не се отчайва, а продължава да работи и да чака по-добро време.
    В 1854 г. почива внезапно Мехмед Али и син му Саид – искреният и предан приятел на Лесепс – се възкачва на престола. Още същата година, на 30-ти ноември, Лесепс получава концесията за прокопаване на Канала. Минават 3 години в упорити усилия от страна на Лесепс за събиране на материалните средства и за отстраняване на пречки и интриги, докато през 1858 г. се основава акционерно с капитал 100 милиона франка и със задача да се построи Канала. От недоверие към идеята, по политически причини, повечето правителства отказват да участват в подписката. Англия, Русия, Австрия и Съединените щати отхвърлят предвидените за тях квоти и сумата 100 милиона франка е била подписана, благодарение на енергията на Лесепс, в по-голямата си част от френски дребни спестители. Председател на това дружество е Лесепс, а всяка негова клетка вече вибрира и гори за осъществяването на Канала.
    В същото време официалните места са хладни, даже враждебни към делото на Лесепс. Английският вестник "Глоуб" на 30-ти ноември 1858 г. пише:
    "Каналът, ако въобще бъде реализиран, не ще бъде от никаква полза... Подписчиците са хора от кафенетата, излъгани от вестниците, които им попадат, и бакалски чираци, които са свикнали да четат рекламите по опаковките на пакетите. Цялата работа е една ловка кражба... Каналът е невъзможна работа..."
    Каква колосална заблуда! Може би най-голямата в историята на деловия живот.

    Ето най-после и тържеството на човешкия дух над природата – фееричното откриване на Канала на 17-ти ноември 1869 г.
    Лесепс ликува.
    На откриването присъстват лично красивата и симпатизираща на Лесепс френска кралица Евгения, пруският престолонаследник Фридрих, бъдещият австрийски император Франц Йосиф и други най-знатни лица Лесепс е безкрайно благодарен на Саид, макар че от 1863 г. той е вече заместен от кедифа Исмаил. Лесепс кръщава входното пристанище на Канала на името на своя приятел Саид – това е днешният Порт Саид, където едва по-късно признателните поколения поставиха при входа на Суецкия канал и бюста на Лесепс. Така бе увековечено едно приятелство, което даде епохален тласък на културата на човечеството.
    Едва що построен, Каналът става фокус на още по-упорити борби и интриги около него – сега вече за това чий да бъде той. Каналът се оказа съдбоносен за египетската независимост. Страната, през която минава този така важен международен морски път, изведнъж добива извънредно голямо значение за всички велики сили..."

    Константин Кацаров, обиколил света през 1937 г. и описал видяното и почувствано от него в книгата "Светът отблизо", издадена за първи път през 1948 г. Това е един малък откъс от разказа му за Канала и за Лесепс, който след това се хвърля да работи по проекта на Панамския канал, оплетен във финансови и политически интриги, завършва тъжно кариерата и живота си в процеси, затвор и опозоряване.

  7. 7 Профил на Jalis Ironhammer
    Jalis Ironhammer
    Рейтинг: 289 Неутрално

    Хубава галерия.
    сн.6 – HMS Portland тип23

    Underneath this flabby exterior is an enormous lack of character.
  8. 8 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 664 Неутрално

    "Изкуственият канал е прокопан между 1859 и 1869 година - амбициозен проект за свързване на Средиземно и Червено море. "

    Какво съвпадение, два 150 годишни юбилея.
    Също през 1869 г. е открита първата трансконтинентална железопътна линия (строена между 1863 и 1869, не по-малко амбициозен проект, но не е международен), която свързва източното със западното крайбрежие на САЩ.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  9. 9 Профил на Кортик
    Кортик
    Рейтинг: 2305 Неутрално

    Страхотна идея на Лесепс да предложи на всички заинтересовани държави да участват финансово в изграждането на канала, но вековното недоверие пречи за участието им. Този канал е една от причините за периода на разцвета Бел епок.

    Червена линия, червен картон
  10. 10 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5853 Неутрално

    Историята на създаването и експлоатирането му е много поучителна...

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  11. 11 Профил на simval
    simval
    Рейтинг: 664 Неутрално

    До коментар [#10] от "penetrating":

    Историята на създаването и експлоатирането му е много поучителна...
    —цитат от коментар 10 на penetrating


    Още по-поучителна става когато се свърже и с историята на Панамския канал.

    Аз не зареждам в Лукойл.
  12. 12 Профил на penetrating
    penetrating
    Рейтинг: 5853 Весело

    До коментар [#11] от "simval":

    Верно, което ми идва на ума да кажа една свежа мисъл "Историята не учи никого на нищо, но наказва жестоко" :)

    Some people have got a mental horizon of radius zero and call it their point of view. David Hilbert
  13. 13 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 2881 Неутрално

    До коментар [#6] от "Fiji":

    Той спечелва за делото и своя приятел – престолонаследника Саид. Но Саид няма власт, а бащата, кедифът Мехмед Али, е консерватор и предпазлив. Когато опитите на Лесепс пред Махмед Али не успяват за добиване на концесия за Канала поради недоверчивостта на кадифа, противоречивите интереси и интригите на Великите сили
    =======
    Скъпа Fiji.....
    С риск за накърня неделния ти кеф .......искам да взема отношение.....
    Не е фатално да напишеш ода за Лесепс .....но той само фигурира ,а не е темата на статията. Всички си имаме любими исторически персонажи.....
    Поне да беше обяснила какво е кадиф или кедиф ....(като произношение ,за читателя поне едното е грешно).....а за мен и двете.....
    Не си споменала и за Абдул Азис .....тогавашния Султан който забавя цели 12 години проекта ....и защо.....
    .....за Сеид ,че е франкофон .....и за Исмаил,че е англофил.....
    Предварително се извинявам ....и приятен уикенд.....🗽🐇......

    Bukalemun
  14. 14 Профил на Fiji
    Fiji
    Рейтинг: 120 Неутрално

    До коментар [#13] от "eti mehter":

    Явно не си забелязал, че това е цитат от книга – стара книга, възможно е да има остаряли думи. Нали не очакваш аз да редактирам текста?

  15. 15
    ****

    Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.

  16. 16 Профил на eti mehter
    eti mehter
    Рейтинг: 2881 Любопитно

    До коментар [#14] от "Fiji":

    Книга ли ?
    Язък......
    Мина ми през акъла .....но се надявах да не е .....

    Съжалявам , Fiji ..... тогава още по лошо......

    Bukalemun
  17. 17 Профил на neut СУПЕР
    neut
    Рейтинг: 177 Неутрално

    Забележителен проект за времето си

    In the forest all animals are equal except a few that are more equal than the rest




За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате. Вход | Регистрация
Loading…
Loading the web debug toolbar…
Attempt #