Бившият директор на "Нисан" мистериозно избяга в Ливан

Бившият директор на "Нисан" мистериозно избяга в Ливан

Бившият директор на "Нисан" мистериозно избяга в Ливан
Reuters
Карлос Гон, отстраненият от поста главен изпълнителен директор на "Нисан" и председател на борда на алианса с "Рено", избяга от Япония в навечерието на съдебен процес срещу него по 4 обвинения, включително недекларирани доходи и обогатяване чрез плащания на автодилъри в Близкия изток.
Засега е пълна мистерия как роденият в Бразилия в семейство на ливанци 65-годишен Гон е успял да напусне страната и да стигне до Ливан. Почти невероятно е той да бъде върнат и изправен пред японското правосъдие, тъй като Токио има договори за екстрадиране само със САЩ и Южна Корея.
Адвокатите му в Япония казват, че при тях са трите му задгранични паспорта - бразилски, ливански и френски, а граничните власти казват за телевизия NHK, че през тях не е преминавало лице с такова име.
Източници на "Ройтерс" казват, че Гон е преминал през Истанбул и е влязъл в Ливан, пътувал с частен самолет и под друго име. Ливанската телевизия MTV съобщи, че това е станало с френски паспорт и че властите са прилагали "международни споразумения", без да се дават подробности за какво точно става дума.
Това е поредната драма в започналата през ноември 2018 г. сага с един от най-скъпо платените мениджъри в света, разтърсила автоиндустрията, объркала плановете за сливане на "Рено" и "Нисан" и повдигнала въпроси за японското правораздаване, допълва агенцията.
В кратко съобщение Гон потвърди, че е в Ливан, и заяви, че "няма повече да бъда държан като заложник от повредената японска правораздавателна система, в която по презумпция си виновен, дискриминацията е масова и се отказва спазването на основни човешки права".
"Не съм избягал от правосъдието - избягах от несправедливост и политическо преследване. Сега най-после мога да комуникирам свободно с медиите и мисля да започна контактите си с журналисти от следващата седмица", допълва той.
Властите в Токио са отвръщали на подобни критики, че японското правораздаване не е нехуманно и че Гон е получил същото отношение като всеки друг заподозрян. Един от японските му защитници днес коментира бягството като "непростимо поведение".
Едно от основанията за критики идва от това, че в Япония е позволено задържането на заподозрян дълги месеци преди началото на процеса. Освен това не е позволено на защитниците да присъстват по време на разпити, продължаващи понякога по 8 часа на ден. През март му бе позволено да излезе на свобода срещу рекордна гаранция от 9 милиона долара. Но седмица по-късно той пак бе арестуван по друго обвинение и пуснат под нова гаранция в края на април.
Наложените от съда ограничения включват 9 условия:
- задължение да живее в Токио
- забрана да пътува в чужбина, трябва да предаде задграничните си паспорти
- за да пътува извън столицата за повече от две нощувки, трябва да получи предварително разрешение
- на входовете на жилището му трябва да бъдат монтирани камери за денонощно наблюдение
- забранено му е да използва интернет и електронна поща
- може да използва персонален компютър единствено в кантората на адвокатите си и той не бива да е свързан с интернет
- забранено му е да контактува със страни по неговия случай
- за участие в заседания на борда на директорите на "Нисан" е нужно съгласие на съда
- забранено му е да контактува с ръководството на "Нисан".
Ливанското посолство в Токио казва, че още няма официална информация по въпроса. Френски министър коментира, че е "много изненадана" от появата на Гон в Бейрут.
Според "Ню Йорк таймс" в момента с него в Ливан е и съпругата му Каръл, с която му бе забранено да контактува повече от година. Сградата, в която се предполага, че са двамата, е под въоръжена охрана на частна компания
Източник на "Уолстрийт джърнъл" казва, че, изглежда, Гон е изгубил надежда, че може да се защити в съда. Неговите адвокати не успяват до днес да получат достъп до близо 6000 доказателства, събрани от офисите на "Нисан". Според Гон зад цялата история стоят негови колеги от управителния съвет на "Нисан", които са саботирали сближаването между японския производител и "Рено", най-големият акционер в компанията.