Полетите от Белград до Прищина не вещаят нищо добро на Европа

Полетите от Белград до Прищина не вещаят нищо добро на Европа

Полетите от Белград до Прищина не вещаят нищо добро на Европа
Associated Press
След подкрепяното от Съединените щати споразумение за полети на германската компания "Луфтханза" между Белград и Прищина ролята на Европейския съюз в преговорния процес изглежда по-слаба. Все по-малко значими на масата на преговорите обаче са и бъдещите коалиционни партньори в Косово - сделката показва, че двамата президенти, Хашим Тачи и Александър Вучич, все още са силни в хода на диалога.
Това пише за "Болкан инсайт" докторантът по международни отношения и политика към Уестминстърския университет Доника Емини, член на неправителствената организация Balkans in Europe Policy Advisory Group (BiEPAG).
Споразумението бе обявено в понеделник, когато спечелилата изборите партия "Самоопределение" най-после номинира Албин Курти за следващ премиер и задейства срок от 15 дни за създаване на коалиция с Демократическата лига на Косово. Подписването на съвместния проект с "Луфтханза" събра представители на компанията с делегации на косовския авиационен регулатор и сръбското министерство на икономиката в американското посолство в Берлин. Посланикът на САЩ в Германия Ричард Гренел е и "специален представител" на САЩ преговорите на Сърбия и Косово, които иначе са с посредничеството на ЕС.
Посредникът печели
Новината от една страна е положителна - предполага, че пътят между двете столици ще се скъси (около 25 мин.), докато в момента е около шест часа. Тя също така събуди диалога между Сърбия и Косово, който е в застой от месеци заради неуспехите в съставянето на правителство в Прищина. Появиха се и спекулации, че Сърбия може да свали блокадата за полети от и до Косово във въздушното си пространство (в момента те летят през Северна Македония и това увеличава времето за полет с 15-20 мин.).
Има и въпроси - какви документи ще приемат властите на летище "Никола Тесла" в Белград, когато проверяват косовските пътници? Как ще се подхожда към пътници с паспорти от други държави, влезли първо в Косово през граница, която Белград не признава? Ще бъде ли за Сърбия полетът вътрешен или международен?
Отвъд тези технически подробности споразумението показа, че балансът на силите се променил в полза на "посредниците" - Съединените щати - а и че комуникацията между двете страни не е спряло напълно след налагането на стопроцентови мита на сръбски и босненски стоки, обявено от Прищина през ноември 2018 г.
Предупреждение
Изглежда, американското влияние нараства, а ролята на ЕС в търсенето на решение между Косово и Сърбия изглежда по-малка от всякога, пише Доника Емини. На фона на ограниченото геополитическо влияние на ЕС отвъд единния пазар, новата Еврокомисия и служба за външно действие със слаб мандат "назначаването на Гренел от (американския президент Доналд) Тръмп и последвалото споразумение изпращат ясно послание за новото американско влияние в процеса," продължава авторът.
Този ход заобикаля ЕС и ясно показва, че САЩ "искат резултати и то бързо". Междувременно от ЕС нямаше реакция от страна на нито една институция. В замяна на това Тръмп приветства споразумението в "Туитър" и изтъква приноса и силата на дипломацията, водена от екипа му.
Как точно е постигнато споразумението, не е известно, но го приветстваха президентите и в Белград, и в Прищина, Вучич и Тачи, които искат да възобновят позициите си на главни преговарящи в сделка между двете държави. Това е идея, която специално в Косово не се ползва с одобрение - нито с подкрепата на досегашния премиер Харадинай, нито с тази на двете партии победителки на изборите от октомври, обещали да преразгледат ролята на президента в диалога. Промяната обаче закъсня заради забавянията при формиране на правителство, а това даде възможност за споразумението, подкрепено от Тачи, Вучич и САЩ, което може да стане част от бъдещи подновени преговори.
Освен за Европа тази ситуация трябва да е предупреждение и за преговарящите партии в Прищина, "Самоопределение" и Демократичната лига на Косово, защото ако не се стегнат, рискуват "да останат в икономичната класа на първия полет от Прищина до Белград".