Забраната за пътуване до САЩ: какво значи и кого ще засегне

Коронавирусът е най-голямата тема за България и света, но ако искате да следите лесно какво друго си струва да знаете, четете новата рубрика "Новини без коронавирус".
Българи ще могат да пътуват до САЩ - стига в последните две седмици да не са били в шенгенското пространство. Това, накратко, е резултатът от решението на американския президент Доналд Тръмп да забрани на посетилите 26 европейски държави да влизат в Америка. Мярката влиза в сила от полунощ в петък.
Ограничението засяга Австрия, Белгия, Чехия, Дания, Естония, Финландия, Франция, Германия, Гърция, Унгария, Исландия, Италия, Латвия, Лихтенщайн, Литва, Люксембург, Малта, Нидерландия, Норвегия, Полша, Португалия, Словакия, Словения, Испания, Швеция и Швейцария. Засегнати ще бъдат всички неамерикански граждани, били в тях в последните 14 дни, преди да опитат да влязат в САЩ.
САЩ не са способни да наблюдават всички пътници, пристигащи от Шенген, а вероятността вирусът да бъде пренесен незабелязано, е заплаха за страната, гласи аргументът на Тръмп. "Свободният поток на търговия между САЩ и страните от шенгенското пространство продължава да бъде икономически приоритет за САЩ", пише още в съобщението.
Изключения ще се правят за постоянно пребиваващите в САЩ и съпрузите им; женените за американски граждани; родители или настойници, както и деца или братя и сестри на граждани или постоянно пребиваващи. Също така чужденци, поканени от правителството във връзка с борбата с вируса; моряци и самолетни екипажи, чужди държавни служители; хора, които не представляват опасност според решение на Центъра за контрол и превенция на болестите, и други.
"Приехме, че епицентърът на коронавируса се премести от Китай и Южна Корея в Европа", коментира вицепрезидентът Майк Пенс пред Си Ен Ен.
Удар по авиолиниите
Ходът на САЩ ще засегне предимно европейските авиолинии - трафикът над Атлантика ще бъде тежко ударен, а на него се дължат около 20-30% от приходите и печалбата на големите авиолинии, предупреждават експерти. Той идва и в стандартно слаб за компаниите период от годината. Ефектът вероятно ще продължи и през лятото, смята анализаторът на "Креди сюис" Нийл Флин. А според британския консултат Джон Стрикланд има потенциал този удар върху тях да е по-тежък от кризата след атаките на 11 септември 2001 г.
След обявяването на новината акциите на Air France-KLM поевтиняха със 6.7%, на Lufthansa с 7.5%, а на компанията майка на British Airways (BA) - IAG, с 8.4%. Акциите на Norwegian Air, която имаше проблеми отпреди, поевтиняха с 24.6%. Тези на зависимата от САЩ Icelandair - с 18.4%. Air France-KLM и Lufthansa коментираха, че проучват последиците. IAG е отказала да коментира пред агенция "Ройтерс".
Тотален разпад
"Много правителства трябва да вземат мерки. Това може да доведе до тотален разпад", коментира президентът на профсъюза на норвежките пилот Ингве Карлсен.
Очаква се утре ЕС да публикува нови, облекчени правила за държавната помощ за авиоиндустрията. Скандинавските авиолинии SAS преговарят с правителствата на Швеция и Дания за това каква подкрепа да получат.
American Airlines вероятно ще премине през кризата по-леко заради връзките със с British Airways и факта, че голяма част от трафикът ѝ отива в незасегнатата от забраната Великобритания. Delta Air Lines, която си партнира с KLM, и United Airlines, която партнира на Lufthansa, вероятно ще пострадат повече.
Американската асоциация на стюардите нарече забраната "безотговорна" и коментира, че тя няма да спре разпространението на вируса, от който вече има над 1000 заболели в САЩ.