Пазаруване, пътуване и работа - коронавирусът ще промени всичко

Икономическите шокове променят много - от Голямата депресия и хиперинфлацията във Ваймарската република до финансовата криза в Азия през 90-те години и световната финансова преди 12 години. В причинената от коронавируса няма да има нищо по-различно, пише "Блумбърг".
За седмица хората в засегнатите райони свикнаха да носят маски, да се запасяват, да отменят социални и бизнес събирания, да отменят планове за пътувания и да работят от домовете си. Много от мерките се взимат и от страни с малко случаи.
Следи от тези навици ще останат и след справяне с вируса. На международните производители им се налага да премислят къде купуват суровини и произвеждат продукти. Това ускорява процеса, започнат от напрежението между САЩ и Китай, при който бизнесът се замисли за рисковете от това да разчита на един единствен източник за компонентите си. Снабдителните вериги вероятно ще се преобразят заради комбинацията от вируса, напрежението САЩ-Китай и Брекзит.
Компаниите вече предлагат много повече възможности за работа от разстояние и гъвкави смени и така идва ерата, в която работата от дома е все по-използвана в обичайния живот на хората. "Щом се установят ефикасни политики за работа от къщи, вероятно ще останат в употреба," смята Карън Харис, управляващ директор на консултанската компания Bain's Macro Trends Group, базирана в Ню Йорк.
Университетите и училищата ще трябва да се адаптират към възможностите за преподаване онлайн. Туристическият сектор, най-силно засегнат, няма да си стъпи на крака известно време - дава работа на един от десет души в глобален план и мрежата от хотели, авиокомпании и редица други ще се възстанови едва по-късно.
Централните банки отново са в режим на спешни мерки, хигиената се превръща в приоритет на правителствата и ново перо в дневния ред и разходите на правителства и компании, вероятно ще се ускори дебатът за проблематичната здравна система на САЩ. В Китай, редом със забраната за търговия с диви животни (вероятно довели до заразата), се очакват и нови, стриктни правила на хигиена, които ще усилят прехода към пазаруване онлайн. Това вече се забеляза и при вируса SARS през 2003 г., когато потребителите започнаха по-активно да избягват моловете и да си поръчват по интернет.
"Само по време на кризата правителствата успяват да спечелят подкрепата на хората, за да приемат нужни, но болезнени реформи," казва Джеймс Баутън, работил десетилетия в Международния валутен фонд. "Всяка криза е и възможност."
Коронавирусът е най-голямата тема за България и света, но ако искате да следите лесно какво друго си струва да знаете, четете новата рубрика "Новини без коронавирус".