Има ли смисъл от бизнес обучение в САЩ посред пандемията

Има ли смисъл от бизнес обучение в САЩ посред пандемията

Има ли смисъл от бизнес обучение в САЩ посред пандемията
Вместо да участват в предварителните събития за началото на семестъра, това лято новите студенти в курсовете по бизнес администрация в САЩ чатят онлайн и играят игри през Zoom, разказва "Ройтерс".
Докато продължава разпространението на коронавируса, социалните събирания за студентите са забранени и има голям шанс, когато срокът започне през септември, много часове и събития да се провеждат онлайн. Columbia Business School и други елитни американски бизнес училища като Harvard Business School и Wharton School в Университета в Пенсилвания заявиха, че вероятно ще преминат към "хибриден" модел на обучение, който съчетава виртуални занятия и преподаване на място.
Това е много далеч от типичното MBA преживяване, което включва близък контакт между студентите, запознаване и споделяне на лични истории, пътувания в чужбина и срещи с изпълнителни директори на големи компании. Промените карат някои студенти да преразгледат стойността на един MBA (Master of Business Administration) курс в САЩ, който може да стигне до над 100 000 долара годишно за обучение, жилище и други такси.
Международните студенти, които съставляват около 35 процента от студентското тяло в повечето елитни бизнес училища в САЩ, са особено несигурни за бъдещето.
"Виртуалната среда може да отнеме част от това, което очакваме от един MBA курс", казва 27-годишен студент от Китай, който е приет в Wharton и обмисля дали да отложи за една година курса си. "Така мислят много хора, включително и аз", споделя студентът, който е отказал да бъде идентифициран поради притеснения за визовия си статус и перспективите за заетост.
САЩ са силно засегнати от пандемията от коронавирус с над 1.7 милиона случая и над 100 000 починали. Висшето образование продължава да функционира, но университетите изпразниха кампусите за пролетния семестър и провеждат обучението онлайн. Страната приема над милион международни студенти във висшите си учебни заведения, сочат данните на Държавния департамент. Международните кандидати представляват 36 процента от хората, които се записват в редовните програми за MBA, показва статистиката на Graduate Management Admission Council (GMAC), асоциацията на бизнес училищата.
Ако институциите не възобновят обучението лице в лице, се очаква спад в записванията, особено сред международните студенти, показва проучване на GMAC. Само 43 процента от анкетираните международни кандидати за MBA са заявили, че планират да се запишат, ако програмите започнат онлайн. Четиридесет и осем процента са заявили, че ще отложат курса си при подобно развитие на нещата.
Половин дузина нови международни студенти, приети в бизнес училища в САЩ, са заявили пред "Ройтерс", че имат много съмнения: Ще има ли полза от онлайн обучението? Какво ще се случи със срещите с потенциални работодатели, които се провеждат в университетите? Дори ако ситуацията се нормализира, колко време ще е нужно, за да се възстанови пазарът на труда?
"Най-важната част от един MBA е срещата с работодатели и дори това ще бъде виртуално", каза втори китайски студент, приет в Columbia Business School, който говори при
условие за анонимност. "На мен не ми трябва някой да ми преподава основи на счетоводството. Вече знам всичко за него." Студентът е заявил, че все пак смята да започне курса си, тъй като е прекалено късно да променя плановете си.
Поредица от препятствия
Даже и да решат да продължат с обучението си, има няколко предизвикателства пред международните студенти по пътя им към САЩ.
Повечето пътувания със самолет са ограничени, а през март Държавният департамент прекрати рутинните визови услуги по целия свят. Департаментът заяви, че работи с американските училища, за да помогне на международните студенти да се ориентират в процеса на издаване на визи, но е отказал да даде подробности как точно се случва това.
При такава голяма несигурност бизнес училищата предприемат необичайни стъпки, за да запазят студентите си.
Harvard Business School позволява на студентите да отсрочат за една година, а от Wharton School са обявили, че ще разрешат отсрочка за международни студенти, които не могат да започнат програмата навреме заради визови проблеми. Columbia Business School няма да позволява отлагане, но през май посъветва студентите, които няма да могат да започнат по конкретна причина, да се свържат с училището.
Някои студенти, изправени пред забавянията с визите, ограниченията за пътуване и увеличените разходи и затруднения, възнамеряват да започнат семестъра онлайн.
"Смятам да остана в дома си в Пекин и да взема курсовете дистанционно", заяви трети китайски студент, приет в Columbia Business School.
Санджийв Хаграм, декан на Thunderbird School of Global Management в Университета в Аризона, смята, че "виртуалните екипи" са бъдещето, така че адаптирането към онлайн взаимодействието има своите положителни страни. "Това, че студентите ще са ефективни в този виртуален свят, всъщност им дава конкурентно предимство", каза Хаграм пред "Ройтерс".