Пандемията променя трайно потребителските навици и забавя възстановяването

Майкъл Кларк от Amy's Housewares в Лондон има сериозни опасения преди отварянето на магазините на веригата в британската столица на 15 юни: "Клиентите няма да харчат, защото нямат доверие в икономиката."
Проучване на Британската асоциация на независимите търговци на дребно (BIRA), проведено преди облекчаването на мерките за социално дистанциране в страната, показва, че много търговци споделят това мнение, съобщава "Ройтерс"
В цял свят потребителите са станали по-пестеливи и предпазливи, което ще бъде пречка пред всяко икономическо възстановяване и може да накара правителствата и централните банки да приложат още по-скъпо струващи стимули освен раздаването на финансови помощи.
Новите икономии се проявяват по различни начини - някои домакинства държат парите, спестени по време на карантината; други предпочитат по-евтини марки или се придържат към най-основните стоки.
Други рискове за потребителското търсене включват реалния срив на покупателната способност сред онези, чийто поминък е съсипан от пандемията, и невъзможни за предвиждане ситуации като какво ще бъде поведението на клиентите, ако повечето хора продължат да работят от дома си.
- В Китай търговските центрове започнаха отново да се пълнят от април след облекчаването на карантината. Онлайн продажбите се покачиха в някои категории, често подпомагани от отстъпки и ваучери, раздавани от държавата. Но потребителите може да не се окажат онзи източник на ръст, на който Пекин се надява, защото се наблюдава трайна предпазливост към закупуването на стоки, които не се считат от първа необходимост.
- "Потребителите поставят по-голям акцент върху основните категории стоки", гласи доклад на Fitch Solutions от 4 юни, който прогнозира спад в разходите на китайските домакинства през тази година и намалява прогнозата си за растеж на икономиката през 2020 г. до едва 1.1% от 5.6% преди пандемията.
Високи нива на спестявания и търсене на по-евтини стоки
В САЩ даните на шоколадовия гигант Hershey или производителя на паста за зъби Colgate показват, че потребителите търсят по-евтини стоки. Междувременно магазините "за един долар" очакват наплив на клиенти, както след рецесията от 2008 г.
През 2008 г. хората загубиха работа си... и намериха нас. И мисля, че това ще се случи отново през втората половина на годината и през 2021 г.
Няма яснота какво ще се случи и с планината на спестявания, натрупана от тези американски домакинства, които издържаха карантината и изтласкаха общия дял на спестявания в САЩ до рекордните 33% от доходите.

Въпреки че този процент ще спадне, няма сериозни очаквания, че тези пари ще се влеят обратно в икономиката скоро. Доклад на Международния валутен фонд (МВФ) за 2012 г. установи, че съществуващата несигурност след настъпването на рецесията през 2008 г. трайно засилва спестяването на средства от домакинствата, което води до по-ниско потребление и по-слаб ръст на икономиката.
- Много американски домакинства са на път да претърпят срив на доходите, когато еднократните данъчни отстъпки изтекат през май, а обезщетенията за безработица спрат през юли, заявиха от Oxford Economics, прогнозирайки по-ниски доходи на домакинствата през останалата част от годината.
- "Това вероятно ще е пречка за възстановяването на потребителските разходи и през 2021 г.", се казва в изследване от 3 юни.
Държавно стимулиране на потреблението
Такъв сценарий може да принуди институциите в цял свят да насърчат харченето чрез ускорено отслабване на карантинните мерки, по-голяма икономическа подкрепа и намаляване на лихвените проценти, дори до отрицателни нива.

Същата дилема съществува и в Европа. Европейската централна банка (ЕЦБ) очаква спестяванията на домакинствата да нараснат с шест пункта до 19% от доходите през тази година и да останат високи през следващата година заради трайното въздействие на пандемията върху поведението на потребителите.
В опит да отключи харченето на спестяванията, министърът на финансите на Франция Бруно Ле Мер призова за директни стимули за увеличаване на търсенето. Бюджетът, който ще представи през следващата седмица, ще прогнозира спад на потребителските разходи от 10% през 2020 г.
Германия обяви намаление на данъка върху добавената стойност за втората половина на годината, за да стимулира потреблението, и започна да раздава пари в брой на родители.
Представяйки перспективите пред еврозоната, президентът на ЕЦБ Кристин Лагард заяви, че трайният спад на вътрешното търсене е един голям фактор, който ще определи размера на свиването и предстоящото възстановяване на валутния съюз. "Като цяло Управителният съвет на (ЕЦБ) вижда баланса на рисковете ... в посока надолу", предупреди тя.