Луксозни храни в супермаркета - за производителите все едно има война

На живо
Заседанието на Народното събрание

Луксозни храни в супермаркета - за производителите все едно има война

Глобалното търсене на луксозни храни като говеждо уагю, червена туна и хайвер намаля драстично със затварянето на хиляди ресторанти и забавянето на световната икономика по време на пандемията от коронавирус.
Заради мерките за социално дистанциране и проблемите пред туризма, индустрията за висококачествени храни може да се окаже една от най-тежко засегнатите, тъй като разчита на ресторанти и хотели, за да продава луксозни стоки от хайвер до шампанско.
Никой няма да иска да пие скъпо вино или да яде хайвер, докато е затворен в клетка.
Докато едни производители започнаха да предлагат стоките си директно на клиентите, други са принудени да намалят производството, тъй като някои продукти са загубили почти половината от стойността си от началото на годината, разказва "Ройтерс".
Жан-Мари Бариле, съпредседател на групата CIVC на производителите на шампанско във Франция, се е надявал хората да отпразнуват облекчаването на карантинните мерки с бутилка шампанско, но сега очаква труден край на годината.

  • Данните за резервациите в ресторанти, събрани от OpenTable - онлайн платформа за резервации - показват близо 80% спад в САЩ, Великобритания, Германия, Канада, Австралия, Ирландия и Мексико тази година. Хората също така са по-малко склонни да консумират луксозни храни - заради притеснения за финансовото си бъдеще или заради новите мерки, въведени в ресторантите.

"Това наистина е период, който изглежда като време на война", каза Бариле.
"Ако принудите хората да се хранят в тези условия, те ще предпочетат да посещават заведенията за бързо хранене", казва Мишел Бертоме, управляващ директор на Caviar Perlita в югозападна Франция.
Луксозни храни в супермаркета - за производителите все едно има война
Огромни намаления
Първокласните храни са "един от най-тежко засегнатите сектори в световен мащаб", заяви Оле Хоу, консултант към IKON Commodities в Сидни. Според него не може да се очаква бързо възстановяване, защото много държави навлизат в рецесия. Намалялото търсене вече се отразява и на цените.
В Токио цената на най-висококачествените разфасовки от говеждо месо падна с около 30% в сравнение с година по-рано, а на червената риба тон е спаднала с над 40%. Най-голямата руска компания за развъждане на есетра - Caviar House, предлага 30% отстъпка за хайвер от белуга.
"Пролетта и лятото винаги са слаби сезони за пазара на хайвер, но ако сравним този период с предишни години, продажбите в Русия са намалели с 50%", заяви собственикът на фирмата Александър Новиков.
Във Франция цените на хайвера стигнаха исторически ниски нива, продажбите на шампанско намаляха, а производителите на гъши дроб трябваше да свият продукцията, за да поддържат цените.
"В средата на март имахме чувството, че това е краят", споделя Флориан Бушери, който обикновено произвежда 2 тона гъши дроб на година във Франция.
Рибната индустрия край Кейп Код в САЩ също е трябвало да ограничи улова, тъй като карантината промени потребителските навици в света.
Луксозни стоки в супермаркетите
За да преодолеят липсата на търсене от страна на ресторантите, много производители се опитват да достигнат до потребителите директно чрез платформите за електронна търговия. Други се насочват към супермаркетите.
Луксозни храни в супермаркета - за производителите все едно има война
"Ускоряваме доставката си на продукти в някои от най-големите супермаркети и директно към потребителите онлайн", казва Хю Килен, изпълнителен директор на най-големия производител на говеждо месо в Австралия.
Но някои доставчици казват, че продажбата в супермаркети е далеч по-малко изгодна от продажбата в ресторанти от висок клас.
В Япония най-добрите ресторанти за суши плащаха по 400 000 йени (3737 долара) за 10 кг най-високо качество риба тон в сравнение с 25 000 йени, заплащани от супермеркетите за същото кличество риба с малко по-ниско качество, разказва Юкитака Ямагучи, рибен брокер в Токио. Най-добрите парчета риба обикновено се предлагат първо на топ ресторантите, но сега може да се намерят и в обикновените магазини и при търговците на дребно.