Катастрофите на пътя са станали по-смъртоносни по време на пандемията

Ограниченията за движение по време на епидемията от коронавирус доведоха до огромни намаления на пътния трафик и по-малко автомобилни катастрофи. Но тъй като шофьорите се възползват от по-спокойните пътища, за да карат с по-висока скорост, сблъсъците в големите градове са станали по-смъртоносни, показва анализ на "Ройтерс".
В Ню Йорк съотношението на фатални катастрофи към всички сблъсъци се е повишило със 167% през април в сравнение със същия период миналата година. Увеличението е с 292% в Чикаго и 65% в Бостън. В Мадрид процентът на фатални сблъсъци е с 470% по-висок.
Смъртността в САЩ е нараснала с 37% на изминат километър през април в сравнение със същия месец миналата година, съобщи Националният съвет по безопасност миналата седмица. Организацията заяви, че ограниченията за движение и намаляването на задръстванията по пътищата са създали "очевиден открит сезон за безразсъдно шофиране". Във Великобритания полицията съобщи за случаи, в които шофьорите са карали с "изключително висока скорост" от над 200 км/час.
"Нивото на екстремни скорости е наистина шокиращо", казва Харви Милър, професор по география и директор на Центъра за градски и регионални анализи в Държавния университет в Охайо, САЩ. "Това, което виждаме тук - по-малко трафик и повече скорост - е доказателство, че трафикът е чудесен ограничител на скоростта."
Подобни увеличения на скоростта са отчетени в Австралия, Белгия и Дания според доклади на Европейския съвет за безопасност на транспорта.
По-малко катастрофи, но по-висока смъртност
Като цяло смъртността по пътищата на градовете е намаляла заради ниското ниво на трафик. В Ню Йорк катастрофите спаднаха през април до 4103 от 16 808 преди година, или намаление от 76%. През същия период фаталните сблъсъци намаляват от 20 на 13, което е спад от 35%. Но броят на фаталните сблъсъци нараства от 1.2 на 3.2 на хиляда.
"В градски условия при ниски скорости повечето катастрофи завършват само с щети по автомобила. Но колкото по-висока е скоростта, толкова по-голяма е вероятността за фатален край", казва Джо Кутруфо, говорител на групата "Транспортни алтернативи", която лобира за по-безопасни улици и по-добри възможности за колоездене, разходки и обществен транспорт в Ню Йорк.
Според него наученото по време на кризата трябва да се използва за преосмисляне на уличния дизайн. Броят на широките улици, които приличат на магистрали и създават предпоставки за по-високи скорости, трябва да бъде намален и повече улици трябва да бъдат затворени за автомобили, така че хората да могат да използват това пространство за безопасно колоездене, разходки, почивка или бягане, смята той.
Полицията в Ню Йорк заяви, че е запознатa с увеличените скорости и е разположила допълнителни патрули. Данните от компанията за анализиране на трафика INRIX показват, че средната скорост в града е нараснала с 44% от 45 км/ч през април миналата година до 66 км/ч през този април.
Такива шофьори не мислят за себе си или за другите участници в движението. Това е напълно неприемливо. Трябва да признаем, че скоростта е най-големият фактор за фатални сблъсъци и сериозни сблъсъци, променящи живота.
В Лондон девет души загинаха при пътни сблъсъци през април, приблизително същия брой като изминали години, сочат данни на "Транспорт за Лондон", който оперира транспортната система на града. Няма официални данни за броя на всички катастрофи, но броят на загиналите остава стабилен, докато броят на изминатите километри в британската столица намалява с 69% от февруари до април, сочат данни на INRIX.
Лондонската полиция започна кампания в социалните мрежи с призиви да се шофира по-бавно.
Случаите на превишена скорост са нараснали със 187% в Лондон в сравнение със същия период преди година, казва Кокс, а "екстремните" превишения на разрешената скорост са се увеличили още повече - с 236%.
Катастрофите във Франция са спаднали от 4234 през април 2019 г. на 1099 през април тази година, което е 74% спад. През същия период смъртните случаи са намалели от 233 на 103, което е 56% спад. Въпреки общия спад на сблъсъците и жертвите смъртността след катастрофа е била 70% по-висока.