Лисабон ще използва кризата, за да стане по-зелен и да съживи центъра си

През последното десетилетие столицата на Португалия намали използването на електричество и вредните за климата емисии, инсталира една от най-големите мрежи за зареждане на електрически автомобили в света и разшири зоните за колоездене, отдих и парковете.
Промените доведоха до по-малко замърсяване на въздуха, намалиха разходите и тази година градът бе обявен за "Зелена столица на Европа" за 2020 г. - първото такова обозначение за столица в Южна Европа.
Но Лисабон все още се бори да съживи центъра на града, затиснат от високите цени на жилищата и разпространението на апартаменти, които се отдават под наем на туристи, което принуждава много хора да ползват автомобили, за да стигнат до работа от домовете си в предградията, заяви кметът Фернандо Медина пред "Ройтерс".
Сега управата на града иска да използва епидемията от коронавирус, за да насочи Лисабон към един по-устойчив модел на жилищно развитие.
Новата програма Renda Segura - "сигурен доход" - е насочена към собствениците на апартаменти, които се възползват от туристически бум в града. Целта на програмата е тези жилища да бъдат давани под наем на местните жители, като градът ще гарантира редица финансови облекчения за собствениците.
Понастоящем около 25 000 апартамента са регистрирани за краткосрочни наеми за туристи, около 8% от общия брой жилища в града, каза Медина, който от 2015 г. ръководи Лисабон, град от половин милион души.
Идеята за Renda Segura предхожда пандемия, но липсата на туристи в момента, и нулевите доходи, може да направят предложението по-примамливо за собствениците.
В рамките на програмата за 4 млн. евро собствениците, които се съгласят да отдадат апартаментите си на местни жители за пет години, няма да плащат данък върху доходите от наем, които ще бъдат гарантирани от града. Жилищата ще бъдат предлагани на млади лисабонци, наемът няма да надвишава една трета от нетния им доход, а разликата от пазарния курс ще бъде субсидирана от общината.
Досега около 100 собственици на апартаменти са изразили интерес към програмата, която има за цел да осигури 1000 жилища тази година.
"В момента те не получават нищо. Всъщност намираме решение за тях", каза кметът.
Искаме град с по-малко замърсяване, с повече хора, с много по-малко неравенство и с много повече възможности за всички
Планът има за цел да върне жителите в центъра на града, които избягаха от покачващите се цени и туристите - като същевременно намали пътуванията с автомобили, задръстванията и замърсяването на въздуха, каза Медина, който продължава зелената програма на предшественика си Антонио Коста, сега премиер на Португалия.
Собствениците може и да се надяват на бързото завръщане на туристите и големите печалби, което би било пречка за програмата.
"Много от собствениците залагат, че туризмът ще се възстанови и ще бъде както преди", каза Медина. "Но мисля, че това не е добър облог".
Разумни зелени решения
Ограниченията по време на кризата ускориха и други зелени промени в Лисабон - от разширяване на пешеходните зони до добавянето на около 100 нови публични пространства, с още предвидени до септември.
Предвижда се да бъдат изградени повече от 100 км нови колоездачни пътеки преди следващата пролет, около 80% от тях през тази година, като за първи път новите маршрути ще бъдат насочени към свързването на домове и работни места, каза той.
Медина разглежда пандемията на коронавирус като "момент за ускоряване на програмата за устойчивост", която в Лисабон се съсредоточава върху намаляването на разрастването на града, автомобилите и пътуванията и създаването на по-плътен, "велосипеден" град с по-достъпни жилища.
"Трябва да сме смели и да действаме бързо. Имаме възможност и трябва да я използваме", каза той. От голяма помощ за плана е по-широкото разбиране на ползите от някои от зелените промени - въздухът в Лисабон се изчисти с по-голямата употреба на колела.
"Има признаци, че хората са по-наясно и желаят да направят нещата по различен начин", въпреки че рискът хората да се върнат в колите си, особено заради опасенията за обществения транспорт в момента, е значителен, смята Медина. Кметът също така се надява да убеди предприятията да подкрепят предложените промени, като например повече работа от дома и работа на смени за служители, които отиват до работните си места, за да се намалят задръстванията и да се направи възможно социалното дистанциране в обществения транспорт.
- И градската управа, и правителството обявиха, че една четвърт от служителите им вече ще работят от дома.
Лисабон вече има "Зелен пакт" с повече от 200 компании в града, който вече доведе до обособяването на места за паркиране на велосипеди, за електрически превозни средства и устойчиво използване на енергия, каза кметът.
За да постигнем по-голям напредък в екологичното възстановяване, ще трябва да намерим мерки, които са не само зелени, но и хората смятат за разумни, каза Медина. "Ако това не са наистина практически решения, ще бъде трудно да продължим с тази програма."