Трудно е, но има повече оптимизъм - германският бизнес в България за кризата

Над една пета от компаниите, участвали в анкета на Германско-българската индустриално-търговска камара в края на юни, очакват значителен спад на своите продажби/приходи през 2020 г. заради последиците от пандемията и мерките срещу нея.
Само 4.26% от запитаните 60 фирми не очакват спад след края на извънредното положение.
Почти 13% отговарят с "Не" на въпроса "Оказва ли влияние коронавирусът върху Вашия бизнес в България", останалите 87.23% посочват "Да".
Данните от блицанкетата от 18-22 юни са тревожни, но всъщност в тях има доза оптимизъм в сравнение с очакванията на бизнеса в началото на кризата. През март значителен спад (над 30%) са очаквали почти 31% от анкетираните, а сега делът им е намалял до 21.28%. С 5 пункта се е увеличил делът на смятащите, че най-тежката от десетилетия криза всъщност не се отразява на бизнеса им. С 1 пункт е нараснала е групата, която не очаква спад след края на извънредните мерки следващата седмица.

Спад в продажбите си над 50% очакват 12.77%, но 21.28% не смятат, че ще изгубят повече от 10%, а други 21.28% още не могат да преценят ситуацията и последиците.
Всеки четвърти (23.31%) усеща несигурност за бъдещия бизнес и/или инвестиции. Всеки пети търпи загуби от анулирането на бизнес инициативи, делови срещи, панаири и събития (19.55%).
Недостигът на ликвидност (9.02%), спадът на търсенето на собствените продукти (17.29%), отсъствието на служители поради болест (3.76%), промяната на веригите за доставки (4.51%), както и ограничаването на пътуванията (15.79%) притесняват и пречат на нормалното развитие на бизнеса. Други последици, които очакват фирмите, са затваряне на предприятия и прекратяване или пренасочване на дейността им (5.26%).
Запитани как се грижат за служителите си, най-много (22.98%) от участниците в анкетата казват, че са ги изпратили да работят от домовете си. Останалите ограничават командировките (19.25%), осигуряват предпазни
медицински и хигиенни материали (24.84%), отменят участията си в публични мероприятия (20.50%), създават вътрешни комуникационни мрежи (11.18%).

Близо 4 месеца след обявяването на извънредното положение за фирмите, имащи значителен бизнес с Германия или такива в България с германски собственици, продължават да стоят въпроси за изясняване.
Те настояват за повече прозрачност при разпределянето на финансовите ресурси от ЕС, предлагането на дългосрочна подкрепа на бизнеса и конкретното уточняване на браншовете, при които се прилага мярката за поемане на 60% от заплатите за сметка на държавата. Всъщност трупата на търсещите отговори се е увеличила спрямо март - от 12% на 14.65% сега.
Бизнесът продължава да настоява за намаляване на бюрокрацията и опростяване на процедурите (25.29%), както и за повече конкретизация за мерките в сферата на бизнеса (21.84%).
