Страничен ефект от коронавируса: защо учениците получават по-ниски оценки на изпити

Страничен ефект от коронавируса: защо учениците получават по-ниски оценки на изпити

Страничен ефект от коронавируса: защо учениците получават по-ниски оценки на изпити
Associated Press
Освен дистанционното обучение и трудностите, свързани с него, учениците в някои държави се сблъскват и с други проблеми - като например, защо получават неочаквано ниски оценки?
Милиони ученици във Великобритания очакват този месец да получат изпитни резултати, определени от алгоритми, след като самите изпити бяха отменени заради пандемията от коронавирус. Тези в Шотландия вече протестираха срещу неочаквано ниски бележки и министърът на образованието Гавин Уилямсън реши вчера, че те ще могат да използват за влизане в университет оценките си от по-ранни тестове.
Проблеми с това колко може да се вярва на алгоритмите за определяне на оценки имаше и в Международния бакалауреат, програма, използвана в над 150 държави. Какво се случи с нея четете тук.
Как работи един такъв алгоритъм?
Британските учители трябваше да изпратят на изпитните органи свои прогнози за оценките на учениците си, и да ги подредят в списък по очакван успех. Данните за всеки ученик са били прекарани през статистически модел, който е включвал и представянето на учениците от училището преди, за да може да се прецени дали учените са били строги или излишно меки в оценките си.
Къде е проблемът?
Употребата на алгоритми за такава цел може да възпроизведе или да увеличи вече съществуващото неравенство на учениците от семейства с ниски доходи или от имигрантски произход. По-бедните ученици може несправедливо да получат по-ниски оценки, защото се взима предвид и историята на училищата, а не само индивидуалната им работа.
Какво стана в Шотландия?
Местните власти обещаха да повишат бележките на 75 хил. ученици, снижени от модериращата система, до нивата, прогнозирани от учителите. Оказа се, че алгоритъмът е намалил оценките на абитуриентите за влизане в университет, но с 15% за най-уязвимите общности и със 7% за тези от най-богатите региони.
Могат ли учениците да протестират?
Ученици от Международния бакалауреат в Норвегия се оплакаха на местната комисия за защита на личните данни, че оценките им не са обработвани справедливо, точно и прозрачно. "Не мисля, че са ми дали оценка въз основа на моя труд и моите постижения", коментира пред агенция "Томсън Ройтерс" Сигурд Салвесен. Според него бележката му е занижена заради ниското представяне на училището му преди.
Комисията оповести в предварителното си решение по казуса, че ще нареди на Бакалауреата да издаде нови оценки, които не включват "училищния контекст" и "исторически данни". Организацията има право да изпрати становището си до 21 авуст, преди да бъде взето окончателно решение.