Автоматизация и повече услуги: банките обмислят банковия клон след пандемията

Автоматизация и повече услуги: банките обмислят банковия клон след пандемията

Автоматизация и повече услуги: банките обмислят банковия клон след пандемията
Reuters
Пандемията от Covid-19 ускори преминаването към онлайн банкиране в Европа, но също така даде на някои клонове в крайградските райони неочаквано ново предназначение - като алтернативни офис площи за персонала, който не желае да пътува до големите централи в градовете, пише "Ройтерс".
Банките от години намаляват броя на често нерентабилни клонове, но противопоставянето от страна на профсъюзите и политиците не им позволява да го направят в мащаба, който искат.
Сега някои от тях се стремят да ускорят затварянето на такива клонове, за да намалят разходите и да преодолеят кризата, включително Credit Suisse и Commerzbank.
Но други искат да изполват част от мрежата от клонове, за да подпомогнат адаптирането на бизнеса си към новата реалност.
"Банките ще се опитат да променят тези офиси, вместо просто да затварят огромен брой неизгодни клонове", каза Даниел Доусън, сътрудник в банковата изследователска фирма RBR.
Във Великобритания Virgin Money заяви, че идентифицира клонове, в които персоналът, който живее наблизо, ще може да работи, вместо да пътува в офисите в центъра на града, докато британското звено на Santander заяви, че проучва подобен подход.
Lloyds, най-голямата британска банка, заяви, че ще започне "експерименти", за да тества "как, къде и кога" нейните над 60 000 служители могат да работят от октомври.
Целенасочено изчезване
Броят на банковите клонове в Европейския съюз е спаднал от около 238 000 през 2008 г. на 174 000 в края на 2018 г. според Европейската банкова федерация.
Спадът вероятно ще продължи, тъй като основната тенденция е клиентите да преминават към онлайн банкиране - и този процес се засили по време на пандемията.
Но заради новите предизвикателства около начина на работа, някои банки започват да се замислят дали не могат да се възползват от отдалечените клонове в мрежата си.
Автоматизация и повече услуги: банките обмислят банковия клон след пандемията
"Мисля, че коронавирусът ще даде нов живот за клоновете", каза Джон Кронин, банков анализатор в Goodbody, и допълни, че няколко британски банки вече обмислят да позволят на офис служителите да работят от клонове.
Във Великобритания банките разкриха планове за затваряне на около 265 клона досега тази година, според данни от потребителската група Which?, доста по-малко от пика от 868 през 2017 г. Кризата също ускорява плановете на някои банки да реконструират своите клонове.
Доусън от RBR прогнозира, че много банки могат да последват примера на TSB, част от испанската банка Sabadell, и да автоматизират все повече услуги като тегленето на големи суми или получаването на дебитна карта за сметка на предлагането на повече консултантски услуги, които са по-изгодни за банките.
Германският "банков клон на бъдещето"
В Германия регионалната банка Volksbank Stuttgart сега планира да преобразува осем - около една десета - от своите клонове, като половината предлагат само консултантски услуги, а останалите стават центрове за самообслужване без персонал.
Oldenburgische Landesbank в северната част на Германия ускори плановете за обединяване на услугите за поддръжка на клиенти в по-големи офиси, като същевременно трансформира по-малките клонове за самообслужване или ги затваря. През септември банката отваря нов консултантски център в Олденбург, в който ще бъдат настанени няколкостотин служители за видео, телефонни и онлайн услуги.
Андре Хаскен от ZEB Consulting заяви пред "Ройтерс", че пандемията накарала банките да се замислят как да рационализират клоновете. "Банките на практика се чудят как да проектират банковия клон на бъдещето", добави той.