Глобално споразумение за дигитален данък няма да има до края на годината

Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР) няма да постигне споразумение за налагане на дигитален данък на големите американски компании до края на годината, макар че това беше целта ѝ. Това предаде агенция "Франс прес".
След неспазването на срока, определен от Г-20, има опасност все повече държави да започнат да определят едностранно такива данъци. Възможно е ЕС също да вземе мерки, предупреди още през януари и еврокомисарят по конкуренцията Тиери Бретон.
Поради липсата на официално споразумение страните приеха доклад, който определя общите рамки на тази реформа, преди да установи нови правила, за да могат големите компании, които имат международна дейност, да плащат справедливия си дял от данъка в юрисдикциите, където имат печалба, според ОИСР. Реформата предвижда и въвеждането на минимална данъчна ставка в света, която би могла да е 12.5 процента.
Тези текстове ще бъдат представени в сряда на министрите на финансите на страните от Г-20, които дадоха мандат през 2018 г. на ОИСР да реформира международната данъчна система, която остаря след появата на технологичните гиганти "Гугъл" (Google), "Епъл" (Apple), "Фейсбук" (Facebook) и "Амазон" (Amazon).
"Чашата е наполовина пълна: текстовете са почти готови, но липсва политическо споразумение"
Желанието, особено на големите европейски страни, да накарат големите цифрови компании да плащат повече данъци на пазарите, на които оперират, вместо на държавите с удобни данъчни условия, където са регистрирани, скара Франция и САЩ миналата година. Париж временно отложи влизането в сила на своите данъци, но мотивът ѝ бяха преговорите в ОИСР.
През юни Вашингтон се оттегли от преговорите с останалите над 140 държави. Финансовият министър на Франция Бруно льо Мер коментира тогава, че страната ще приложи новите си правила, независимо дали САЩ се върнат на преговорите. "Никой не може да приеме, че тези дигитални гиганти ще печелят от 450 милиона европейци и няма да плащат данъци, където правят бизнеса си." Става дума за 3% от приходите от дигитални услуги във Франция, като данъкът се налага, когато компанията има над 25 милиона евро приходи в страната и 750 милиона по света.