Едва половината софиянци живеят до места за разходка, сочи проучване

На живо
Заседанието на Народното събрание

Едва половината софиянци живеят до места за разходка, сочи проучване

Едва половината софиянци живеят до места за разходка, сочи проучване
Урбанистите и местните власти трябва да подобрят условията за разходка в градовете, за да се справят с лошото здраве и социалното неравенство на населението, заявиха изследователи в четвъртък, след като пандемията от коронавируса подчерта колко важно е хората да имат възможност да ходят пеша.
Париж, Лондон, Богота и Хонконг са сред най-добрите градове за пешеходци в света, според ново проучване на близо 1000 града от базирания в Ню Йорк Институт за транспорт и развитие (ITDP). София, която е единствения български град в проучването, попада в средата на класацията.
Подобряването на условията за ходене пеша е особено важно сега, тъй като опасенията за безопасността доведоха до рязък спад в използването на обществения транспорт, създавайки по-големи рискове за уязвимите жители, каза Хедър Томпсън, главен изпълнителен директор на ITDP, цитирана от "Ройтерс".
"COVID-19 разкри драматично нашите неравенства на всяко ниво, включително вариантите за пътуване. По-богатите имат по-голям достъп до места за разходки и по-добър транспорт, докато хората с ниски доходи, нямат нито едното, нито другото", каза тя.
"Изключително важно е да изместим баланса в нашите градове от автомобилите. Така ще спечелим толкова много - от по-чист въздух до по-добро здраве до по-силни местни икономики и по-дълбоки връзки в общностите", смята Томпсън.
Едва половината софиянци живеят до места за разходка, сочи проучване
Reuters
По време на затварянето заради пандемията, жителите на градовете по целия свят се разхождаха и тренираха по улици, по които не се движеха коли. С отмяната на ограниченията обаче трафикът се увеличи. Повече автомобили на пътя влошават качеството на въздуха, увеличават токсичните емисии и представляват по-големи рискове за пешеходците, според ITDP.
Проучването на ITDP класира градовете по мерки като плътност на градските блокове, близостта на жителите до откритите пространства без автомобили и достъпа им до услуги, включително здравеопазване и образование.
Много малко градове като цяло дават приоритет на пешеходците и са доминирани от автомобили. Докладът установи, че градовете в САЩ се класират особено ниско по всички параметри.
Сред градовете с над 5 милиона жители само Богота в Колумбия е в челната петица по трите параметри.
Едва половината софиянци живеят до места за разходка, сочи проучване
Reuters
Първата класация оценява дела на хората, живеещи на 100 метра от място без автомобили, като паркове, пешеходни улици и площади. Те подобряват здравето, засилват връзките в общността и повишават безопасността на пешеходците, казват изследователите. Хонконг заема първото място с 85%, следван от Москва (75%), Париж (61%) и Лондон (59%). 53% от жителите на София живеят близо до места за разходка, като подобна е ситуацията в Бостън, Тунис и Алепо.
"Политиците трябва да разберат проблемите, които е причинило ориентирането към автомобилите. Тогава те ще могат да предприемат конкретни стъпки: от планиране на удобни и разнообразни квартали до оборудване на улици с пейки, широки тротоари и сянка", каза Тейлър Райх, водещ автор на доклада.
Квартал, в който хората могат да се придвижват пеша, е свързан с по-добро здраве за жителите и по-малко жертви на пътя. Той също така стимулира местния бизнес, намалява социалните неравенства и увеличава устойчивостта на въздействието на изменението на климата и икономическите шокове, каза Райх.
Едва половината софиянци живеят до места за разходка, сочи проучване
Reuters
Втората класация разглежда дела на хората, живеещи на километър от здравни и образователни институции. В Париж 85% от хората живеят в такъв район, което му отрежда първо място, следван от Лима в Перу, Лондон, Сантяго в Чили и Богота. София се нарежда на сравнително добра позиция с 69%, подобно на Тбилиси, Рим, Тулуза, Познан.
Отделно проучване на учени от Университета в Уоруик, Великобритания, показа, че по-устойчивите икономически модели може да помогнат на света да се възстанови финансово от пандемията, като същевременно постигне целите за намаляване на въглеродните емисии.
Едва половината софиянци живеят до места за разходка, сочи проучване
Reuters
По време на пандемията подобренията в качеството на въздуха може да са спасили повече животи, докато намаляването на шума в околната среда и задръстванията са довели до увеличаване на броя на хората, които спортуват навън, се казва в изследването, публикувано в началото на месеца.
Свободните места трябва да бъдат в основата на градското планиране, а създаването на улици без автомобили е "бърз, рентабилен начин" за превръщане на градовете в по-достъпни, каза Томпсън. "В новото ни ралност световете ни станаха много по-малки и ходенето е по-важно от всякога."