Едва половината софиянци живеят до места за разходка, сочи проучване

Урбанистите и местните власти трябва да подобрят условията за разходка в градовете, за да се справят с лошото здраве и социалното неравенство на населението, заявиха изследователи в четвъртък, след като пандемията от коронавируса подчерта колко важно е хората да имат възможност да ходят пеша.
Париж, Лондон, Богота и Хонконг са сред най-добрите градове за пешеходци в света, според ново проучване на близо 1000 града от базирания в Ню Йорк Институт за транспорт и развитие (ITDP). София, която е единствения български град в проучването, попада в средата на класацията.
Подобряването на условията за ходене пеша е особено важно сега, тъй като опасенията за безопасността доведоха до рязък спад в използването на обществения транспорт, създавайки по-големи рискове за уязвимите жители, каза Хедър Томпсън, главен изпълнителен директор на ITDP, цитирана от "Ройтерс".
"COVID-19 разкри драматично нашите неравенства на всяко ниво, включително вариантите за пътуване. По-богатите имат по-голям достъп до места за разходки и по-добър транспорт, докато хората с ниски доходи, нямат нито едното, нито другото", каза тя.
"Изключително важно е да изместим баланса в нашите градове от автомобилите. Така ще спечелим толкова много - от по-чист въздух до по-добро здраве до по-силни местни икономики и по-дълбоки връзки в общностите", смята Томпсън.

По време на затварянето заради пандемията, жителите на градовете по целия свят се разхождаха и тренираха по улици, по които не се движеха коли. С отмяната на ограниченията обаче трафикът се увеличи. Повече автомобили на пътя влошават качеството на въздуха, увеличават токсичните емисии и представляват по-големи рискове за пешеходците, според ITDP.
Проучването на ITDP класира градовете по мерки като плътност на градските блокове, близостта на жителите до откритите пространства без автомобили и достъпа им до услуги, включително здравеопазване и образование.
Много малко градове като цяло дават приоритет на пешеходците и са доминирани от автомобили. Докладът установи, че градовете в САЩ се класират особено ниско по всички параметри.
Сред градовете с над 5 милиона жители само Богота в Колумбия е в челната петица по трите параметри.

Първата класация оценява дела на хората, живеещи на 100 метра от място без автомобили, като паркове, пешеходни улици и площади. Те подобряват здравето, засилват връзките в общността и повишават безопасността на пешеходците, казват изследователите. Хонконг заема първото място с 85%, следван от Москва (75%), Париж (61%) и Лондон (59%). 53% от жителите на София живеят близо до места за разходка, като подобна е ситуацията в Бостън, Тунис и Алепо.
"Политиците трябва да разберат проблемите, които е причинило ориентирането към автомобилите. Тогава те ще могат да предприемат конкретни стъпки: от планиране на удобни и разнообразни квартали до оборудване на улици с пейки, широки тротоари и сянка", каза Тейлър Райх, водещ автор на доклада.
Квартал, в който хората могат да се придвижват пеша, е свързан с по-добро здраве за жителите и по-малко жертви на пътя. Той също така стимулира местния бизнес, намалява социалните неравенства и увеличава устойчивостта на въздействието на изменението на климата и икономическите шокове, каза Райх.

Втората класация разглежда дела на хората, живеещи на километър от здравни и образователни институции. В Париж 85% от хората живеят в такъв район, което му отрежда първо място, следван от Лима в Перу, Лондон, Сантяго в Чили и Богота. София се нарежда на сравнително добра позиция с 69%, подобно на Тбилиси, Рим, Тулуза, Познан.
Отделно проучване на учени от Университета в Уоруик, Великобритания, показа, че по-устойчивите икономически модели може да помогнат на света да се възстанови финансово от пандемията, като същевременно постигне целите за намаляване на въглеродните емисии.

По време на пандемията подобренията в качеството на въздуха може да са спасили повече животи, докато намаляването на шума в околната среда и задръстванията са довели до увеличаване на броя на хората, които спортуват навън, се казва в изследването, публикувано в началото на месеца.
Свободните места трябва да бъдат в основата на градското планиране, а създаването на улици без автомобили е "бърз, рентабилен начин" за превръщане на градовете в по-достъпни, каза Томпсън. "В новото ни ралност световете ни станаха много по-малки и ходенето е по-важно от всякога."