Евросъюзът налага мита на стоки от САЩ заради субсидиите за "Боинг"

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Евросъюзът налага мита на стоки от САЩ заради субсидиите за "Боинг"

Евросъюзът налага мита на стоки от САЩ заради субсидиите за "Боинг"
Associated Press
Европейският съюз ще наложи мита върху стоки, внасяни от САЩ, за до 4 млрд. долара. Това е отговор на американските субсидии за "Боинг", предаде "Ройтерс".
Съюзът все пак се надява на подобрение в търговските връзки при новоизбрания президент на САЩ Джо Байдън.
Миналата седмица Световната търговска организация разреши тази стъпка на ЕС. Тя е част от 16-годишния спор между САЩ и ЕС за субсидиите за гражданската авиация. От година действат американските мита върху продукти от ЕС за 7.5 млрд. долара след паралелно дело на СТО срещу "Еърбъс". "На всеки етап ясно сме заявявали, че искаме да уредим този дългогодишен проблем", заяви еврокомисарят за търговията Валдис Домбровскис след вчерашна онлайн среща на търговските министри на ЕС. "За съжаление въпреки най-добрите ни усилия (и) поради липса на напредък от страна на САЩ можем да потвърдим, че по-късно днес Европейският съюз ще упражни правата ни и ще наложи контрамерки, присъдени ни от СТО по отношение на "Боинг"."
Готови сме да премахнем митата по всяко време веднага щом САЩ се съгласят да отпаднат наложените от тях мита преди една година, поясни Домбровскис.
"Разочароващо решение"
От вторник ЕС налага мита 15% върху американския износ на самолети и части и от 25% върху различни продукти, включително тютюн, ядки, плодови сокове, риба, спиртни напитки, торби, трактори и казино и фитнес оборудване.
ЕС казва, че основната му цел е да убеди Съединените щати да преговарят за решение, тъй като според него основно от спора печелят конкуренти като китайския COMAC.
Американският търговски представител Робърт Лайтхайзър заяви, че решението на ЕС е разочароващо, но се въздържа да заплашва с каквато и да било реакция на САЩ. Миналия месец той предупреди, че всякакви мерки на ЕС ще принудят САЩ да отвърне. Доналд Тръмп, който остава президент на САЩ до 20 януари, заплаши с "по-тежък ответ".
Според екипа на Лайтайзър двете страни водят преговори за разрешаване на дългогодишния спор, но не се съобщават подробности. "ЕС отдавна обяви своя ангажимент да спазва правилата на СТО, но днешното съобщение показва, че го правят само когато им е удобно."
Сблъсък на позиции
Вашингтон все още може да избере да повиши своите 15-процентни мита за самолетите на "Еърбъс" и тези за продукти като сирене, маслини и уиски от ЕС или да наложи мита на други продукти. Той твърди, че няма правно основание за мерки на ЕС, тъй като основните субсидии за Boeing са отменени. Брюксел казва, че само СТО може да определи дали членовете са спазили нейните решения.
"Боинг" нарече решението на ЕС "разочароващо и изненадващо" и призова "Еърбъс" и Брюксел да работят за разрешаване на търговския спор.
Същевременно според германския министър на икономиката Петер Алтмайер много страни от ЕС виждат победата на Джо Байдън на изборите като шанс за подобряване на връзките. "Ще се опитаме да дадем нов старт в търговската политика между Съединените щати и всички държави членки", каза Алтмайер (Германия е ротационен председател на ЕС). Той каза, че целта на Европа е да намери общ език с бъдещата администрация на Байдън и след това да намали митата колкото е възможно повече.
Отношенията на ЕС с Тръмп бяха обтегнати, но блокът и много негови членки бързо поздравиха Байдън след победата му.
Според Домбровскис Еврокомисията (която координира търговската политика) е осъществила някои неформални контакти с екипа на Байдън и има много неща за вършене - от координиране на работата до реформа на глобалните търговски правила до включване на целите за климатичните промени в търговията.
Източници от индустрията твърдят, че митата могат да ограничат доставките до ключови купувачи като ирландската "Райънеър", чийто главен изпълнителен директор призова "Боинг" да поеме допълнителните вносни мита. Митата ще навредят и на сектора, произвеждащ напитки, който според американски и европейски компании така или иначе е опустошен от затваряне заради COVID-19.