Българите спасяват Одрин, докато лирата потъва

На живо
Заседанието на Народното събрание

Българите спасяват Одрин, докато лирата потъва

Българите спасяват Одрин, докато лирата потъва
Associated Press
От 30 до 80 или 90% от клиентите на магазини, кафенета, ресторанти и дори аптеки в Одрин и другаде в Източна Тракия не са турци, а предимно българи - спасение за региона в момент, когато валутната криза се задълбочава и заедно с коронавирусната нанася тежък удар на икономиката.
За нарастващата важност на българските туристи пише Хамди Фърат Бююк, кореспондентът за Турция на "Болкан инсайт". Той цитира данни на министерството на културата и туризма на страната, според които над половин милион българи са посетили Турция през август и септември тази година, като повечето са отишли до Одрин или Къркларели, за да пазаруват.
Изследователят на Балканите Атакан Севги обяснява, че макар традицията Одрин да е привлекателен за региона още от края на комунизма, обезценяването на лирата е решаващ фактор, довел до истинска "експлозия" на броя на българските туристи.
Срив за едни, възможност за други
Само тази година лирата загуби 35% от стойността си. Сега курсът ѝ е 9.2 за едно евро или 4.6 за 1 лв. През януари еврото бе 6.1 лири, две години по-рано - 4.5 лири. Според пожелал да запази анонимност журналист от Одрин градът е предпочитан от българи и европейци, защото "парите им струват почти пет пъти повече от нашите" и "могат да купят пет неща в (Източна) Тракия на цената на едно в страната си."
По думите му "е много трудно да се излезе и дори да се върви върви в почивните дни" заради потока чужденци. "Икономиката на региона сега зависи силно от тези български купувачи," а същевременно турският пазар предлага разнообразие "с по-добро качество от много български продукти на същите цени". "Българите сега познават всяко място в града." Друг събеседник, аптекарят Дениз Йозтюрк от Къркларели, преселил се от България през 90-те години, обяснява, че българите са основто от Пловдив, Хасково, Кърджали, Бургас и Варна. Има и етнически турци, които идват при близки и приятели, но повечето са етнически българи.
"Българите започнаха да се стичат в Одрин, след като границите отново се отвориха. Купуват каквото могат, но и се хранят в ресторантите ни. Цялата местна икономика печели," казва Бахри Динар, собственик на ресторант. Обяснява, че заведението му има меня на български; много бизнеси също имат надписи на български, "местните турци учат български, а българите учат турски, за да общуват по-добре".
Ердоан Саръ, собственик на пазар в центъра на Къркларели, обяснява, че 80 до 90% от клиентите му са българи. "Научих български за година, за да предлагам на клиентите си по-добри услуги," обяснява за "Болкан инсайт". "Дори започнах да слагам цени на продуктите си в левове, евро и долари," продължава. По думите му икономиката в Източна Тракия се преобразява - за новите клиенти се отварят и нови магазини и ролята им се усеща "в почти всички сектори".
Не всички местни са доволни - журналистът, пожелал да остане анонимен, обяснява, че в Одрин "трудно можем да направим и крачка отвън", а и продавачите не им обръщат внимание колкото на българите. Продуктите поскъпват, пазаруването остава за живеещите там за работните дни, защото е по-трудно през уикенда, продължава той.
Сянката на пандемията
Докато бизнесът в Одрин и Къркларели жъне ползи от българските купувачи, заплахата от пандемията остава и то не само защото тя затруднява веригата на доставките и понякога наличността при купувачите бързо намалява.
В резултат властите са засилили проверките си, а част от информацията, достъпна в публичната среда, е на български. Изследователят Атакан Севги обаче смята, че заплахата от пандемията е по-сериозна, отколкото показват призивите за социално дистанциране, употреба на маски и добра хигиена. в Одрин например за ден през октомври са отчетени повече случаи, отколкото през целия месец май. Същевременно по претъпканите улици е трудно едновременно да се върви и да се спазва социална дистанция. "Не можем дори да намерим паркоместа за колите си," казва той.
"Преди пет или шест години ходехме в България да пазаруваме, когато парите ни имаха по-голяма стойност, но сега те идват да тазаруват тук по същата причина. Ще продължат да идват, докато турските продукти са по-евтини."
Пред Одрин и Източна Тракия има и още едно предизвикателство - да развие устойчива базирана на туризма икономика с красотата на историята, природата и "дългата си традиция на граничен град", но едновременно с това и да приеме "новата тенденция с българските купувачи сериозно и да създаде нов бранд за Одрин и Тракия".