От туризъм до доставки: жените на Барселона преоткриха бизнеса на колела

Когато коронавирусът удари Испания през март, Ариадна Сера осъзна, че тази и следващата година ще са ужасни за бизнеса й - обиколки с велосипеди на града за чуждестранни студенти - който започва преди десет години.
Сера и пет от нейните колежки започват да изследват нови възможности - решават да следват страстта си към колоезденето и да финансират компания за доставки на колела в Барселона с цел да се възползват от бума на онлайн пазаруването, предизвикан от пандемията, разказва "Ройтерс".
Les Mercedes, както се нарича компанията, е основана през юли от шестте жени и се управлява от пет от тях, на възраст от 35 до 45 години, от Испания, Франция и Аржентина. Фирмата е организирана като кооперация и се описва като "етична, устойчива и приобщаваща".
"Това не е само компания за доставки. Искаме да отидем малко по-далеч", каза Сера в централата на компанията в стария град на Барселона.
Тя се стреми да популяризира по-ориентиран към жените и климата приятелски град, да предлага добри работни места, да насърчава отговорното пазаруване и да подкрепя затруднената от туризма местна икономика.

Преди всичко тя възнамерява да бъде "алтернативен модел" на гигантите за доставки като "Амазон" и "Глово". И двете компании загубиха дела през последните месеци в Испания за условията на труд и правата на временно наетите работници.
Въздействието на "Амазон" върху местните магазини е гореща тема в политическия дебат в Барселона и общината обмисля данък върху големите платформи за онлайн пазаруване. Кметът на Барселона Ада Колау призова жителите да бойкотират "Амазон" по време на Коледа и да пазаруват от локалните си магазини.

"Магазините и баровете са културата на нашите квартали. Това, което искаме, е да обединим усилията си с тях, за да могат да останат там и да се адаптират към промените", каза Сера.
Les Mercedes има около 50 основни клиента, главно хранителни стоки, магазини за вино и цветя, както и квартални търговски асоциации, които пуснаха свои собствени онлайн пазари.


"Ние внасяме нашата гледна точка в сектор, който е доминиран от мъже", каза Мари Дюфулер, друга основателка на компанията.
"Мисля, че никой не смяташе, че ще го направим толкова бързо и толкова добре", споделя Дюфулер за трудния старт на компанията, в която жените са вложили спестяванията си. В края на 2020 г. фирмата ще е възвърнала първоначалната инвестиция.
"Отне ни работата, но ни даде друга. Въпреки всичко ние сме доста щастливи. През 2021 г. мисля, че все още ще сме тук, ще продължим да се борим", казва Сера.