Пекин ще накара технологичните гиганти да споделят кредитни данни на клиентите си

Китай планира да накара технологичните гиганти, включително Ant Group, Tencent и JD.com, да споделят лични данни за потребителски кредити, раздаването от техни кредитни поделения , за да предотвратят излишните заеми и измами, са заявили двама източници на "Ройтерс".
Ако мярката влезе в сила, това на практика ще е краят на леките регулации, с които правителството подхожда към индустрията. Големите интернет платформи обикновено са против предаването на свои данни - важен актив, който им помага да управляват операциите си, да управляват риска и да примамват нови клиенти.
Китайските регулатори, включително централната банка, планират да инструктират интернет платформите да предоставят своите огромни данни за заеми на някои от националните кредитни агенции според източниците.
Агенциите, които се управляват или са подкрепени от Китайската народна банка (PBOC), ще споделят данните по-широко с банки и други заемодатели, за да оценят адекватно рисковете и да предотвратят прекаленота взимане на заеми.
Ant, Tencent, JD.com и PBOC не са коментирали официално.
Мярката е поредната от стъпките на Пекин за засилване на контрола върху технологичните гиганти главно във финансовия сектор - те вече спряха излизането на борсата на Ant Group, което бе оценявано на 37 млрд. долара през ноември.
Оттогава регулаторите започнаха антитръстова проверка в компанията - майка на Ant Alibaba, и наредиха на финтех компанията да се раздели със своите подразделения за заеми и потребителско финансиране.

В момента Пекин започва да има и опасения за недостатъчен контрол на риска в банките, главно по-малките, по отношение на потребителските заеми и прекомерната им зависимост от платформи като Ant Group за намиране на клиенти.
"По-малките банки обикновено са в по-слаба позиция, когато си партнират с финтех гиганти като Ant Group. Те разчитат прекалено на данните на Ant, за да одобрят заемите и да управляват рисковете", е заявил старши регулатор пред "Ройтерс".
"Когато се получат лоши кредити, те трябва да поемат по-голямата част от загубите", каза служител на регулатора, който отказа да бъде посочен поради деликатността на въпроса. "Изключително важно е кредиторите да имат по-добър достъп до по-изчерпателни и подробни кредитни данни за кредитополучателите."

Мерките вероятно ще намалят мащаба и рентабилността на кредитния бизнес на големите технологични компании. Тази област е много доходоносна, тъй като компаниите налагат високи такси за услуги на банките в замяна на достъп до милиони клиенти, като им предостяват достъп до данните си.
Ant Group събира чрез суперприложението си Alipay данни от повече от 1 милиард души, много от които са млади интернет потребители без кредитни карти или достатъчно кредитна история с банките, както и 80 милиона търговци според проспекта на компанията и анализатори.
Ant Group управлява Sesame Credit, една от най-големите частни платформи за кредитен рейтинг в Китай, със собствени алгоритми и методология, които оценяват хората и малкия бизнес въз основа на използването на услуги, свързани с Ant Group.
Фирмата предлага ограничена информация за заемополучатели на около 100 банки и взима така наречените "такси за технологични услуги" - 30%-40% дял средно от лихвите по заемите, които улеснява, изчисляват анализатори.
Към края на юни салдото на Ant Group за потребителско кредитиране възлиза на 1.7 трилиона юана (263 млрд. долара), което представлява 21% от всички краткосрочни потребителски заеми, отпуснати от китайски депозитни финансови институции, според проспекта за IPO и данните на PBOC.

В сравнение с Ant Group конкурентите Tencent и JD.com управляват относително по-малък бизнес с потребителски кредити.
Частният кредитор WeBank на Tencent управлява звеното за микрокредити Weilidai от 2015 г., което е записало над 460 милиона тегления на заеми на обща стойност повече от 3.7 трилиона юана към края на 2019 г., според годишния доклад на WeBank за 2019 г.
JD.com, JD Digits управляват две платформи - Baitiao и Jintiao - които имат общо 70 милиона активни потребители годишно и са приобрали общо 4.4 милиарда юана такси за технологични услуги през първата половина на 2020 година.
Jintiao е подпомагнало потребителски заеми на стойност само 261 милиарда юана за същия период на миналата година според проспекта на JD Digits.