Сигнал за бомба, нареждане да се приземиш, изтребител отляво... как се реагира

Сигнал за бомба, нареждане да се приземиш, изтребител отляво... как се реагира

Сигнал за бомба, нареждане да се приземиш, изтребител отляво... как се реагира
Associated Press
Какво би направил капитан на граждански самолет, ако му съобщят за бомба на борда, докато прелита над чужда държава, а след това го прехваща и изтребител? Има ли ясни правила за действие в подобна ситуация? А какво казва международното право?
Отговорите на тези въпроси помагат да се разсее мъглата около случилото се в небето на Беларус с полета на "Райънер" и арестуването на журналиста и активист Роман Протасевич и руската му приятелка София Сапега. Засега не се знае нищо за гледната точка на екипажа и картината се рисува от съобщенията на Минск и разпространеният във вторник разговор между управлението на полетите и самолета със 133 дши на борда.
Андрей Литвинов, пилот на "Аерофлот" и капитан на А-320 обясни в понеделник в сбита форма как би постъпил:
1. Заемам се със спасяване на самолета и пътниците
2. Решавам да кацна на най-близкото летище, а в случая това е Вилнюс
3. Съобщавам за решението си на авиодиспечера
4. Ако ме принуждават да върша нещо друго, подавам сигнал за бедствие и докладвам на аварийната честота за нападение срещу въздушния кораб
5. Настоsвам да кацна на летището, което съм избрал предвид ситуацията във въздуха, метеопрогнозата, питам пригодно ли то и т.н.
6. Ако възникне реална заплаха, следвам изтребителя, но на земята искам да пристигнат консул и журналисти
7 Отказвам да изпълнявам задачата нататък заради стресовата ситуация и се отправям да си почина в хотела.
Кой съобщи за бомбата
Някои от изброените от Литвинов моменти отсъстват в драмата от неделя. Засега поне знаем кой е съобщил за бомбената заплаха и кой е посочил Минск като мястото за извънредно приземяване. А това са властите в Беларус.
Във вторник Департамента по авиацията към Министерството на транспортните комуникации на Беларс разпространи своята версия и основания за предприетите действия, както и стенограма на диалога между кабината на самолета и контролната кула. Текстът коригира първоначалното съобщение на беларуската държавна телевизия, че екипажът е избрал да се насочи към беларуската столица - в действителност е точно обратното.
В съобщението се твърди, че на 23 май в електронната поща на Националното летище Минск на английски език е получено писмено съобщение: "Ние, воините на ХАМАС, настояваме Израел да прекрати огъня в Сектора Газа. Настояваме ЕС да се откаже да поддържа Израел в тази война. Известно е, че участниците в Delphi Economic Forum се завръщат у дома с полет FR4978. В него е заложена бомба. Ак оне изпълните нашите искания, бомбата ще избухне на 23 май над Вилнюс".
Муса Абу Марзук, лидер на политическото бюро на "Хамас", веднага отхвърли в "Туитър" като "безпочвени и абсурдни" подобни твърдения. "От основаването си "Хамас" води битка изключитено с израелската окупация", цитира думите му Анадолската агенция.
От стенограмата на разговора между екипажа на полет FR4978 и кулата в Минск се вижда, че от самолета на няколко пъти искат разяснение къде точно е получена бомбената заплаха, за която им съобщават. Отговорът е, че тя е разпространена "до няколко летища". Във вчерашното съобщение обаче е написано, че "първичната информация със заплахите е постъпила в Национален аеропорт Минск".
Кой реши да ги насочи към Минск
Пилотът на Ryanair пита и откъде идва решението за приземяване в Минск и след няколко пъти изчакване отговорът на кулата е "това е наше решение". В обяснението към стенограмата се казва, че авиодиспечерът няколко пъти опитал да се свърже с офиса на авиокомпанията във Вилнюс, но не успял.
Пренасочването към Минск е много важен момент, защото към края на разговора самолетът на полет FR4978 е бил само на 2 минути от излизане от въздушното пространство на Беларус. При това графика на движението му, очертана според данните в сайта Flightradar24, показват, че не само Вилнюс е доста по-близо, но и че когато изтребителят дава сигнал за пренасочване към Минск, самолетът се движи на крайцерска височина и е подминал мястото, от което на около 177 км от литовската столица обикновено всички започват снижаване за Вилнюс.
Иначе сазано, капитанът вече е бил нарушил полетния план и с всички сили е бързал да напусне небето на Беларус.
Синята линия показва движението на полет FR4978 показва, че той е пропуснал мястото за началона снижаване към Вилнюс и е придължил към литовската граница на крайцерска височина до момента на срещата с изтребителя.
Синята линия показва движението на полет FR4978 показва, че той е пропуснал мястото за началона снижаване към Вилнюс и е придължил към литовската граница на крайцерска височина до момента на срещата с изтребителя.
Какво е логиката на авиодиспечелите да насочат потенциално миниран самолет към собствената си столица тепърва ще се изяснява. Засега властите са поканили представители на ИКАО, IATA, EASA и на гражданската авиация на ЕС и САЩ "за изучаване на обстоятелствата около случилото се" в минутите от началото на разговора в 09:29 до 09:47, когато пилотът обявява извънредна ситуация и подава сигнал MAYDAY, MAYDAY, MAYDAY.

  • Но отговори ще трябват и за това какво се е случило на земята. Защото самолетът, дори когато е във въздуха, е територия на страната, в която е регистриран. В случая той е не ирландски, каквато е авиокомпанията, а полски, защото е на регистрираното там поделение Ryanair Sun.

Защо капитанът е позволил отвеждане на част от пътниците? Имал ли е право да откаже да продължи полета към столицата на Литва, докато не се качат всички, с които е кацнал (освен няколко граждани на Гърция и Беларус, които не са се върнали)?
Авиационният експерт Вадим Лукашевич казва за московското издание "Новая газета", че самолетът може да е екстериториална единица, но екипажът изпълнява указанията от земята или маневри на боен самолет.
Дали е имало такива, какви точно и включвали ли са те и заплаха още не се знае.
Ясно е, че решението е на капитана, защото той единствен взима решение. Но какво го е накарало да обърне на 30 км от литовската граница и то при движение с крайцерска скорост? Вадим Лукашевич допуска, че бойният самолет е дал знак, че е готов да стреля.
Според него е нормална практика при сигнал за взривно устройство на борда да бъде вдигнат боен самолет. Защото пътническият вече е потенциално пилотирана летяща бомба и особено след атентатите от 11 септември никой не оставя подобни неща на случайността. Но в конкретния случай той определя действията на Беларус като въздушно пиратство.
Сигнал за бомба, нареждане да се приземиш, изтребител отляво... как се реагира
Associated Press
Трябва да се прослушат записите на апаратурата в самолета и да чуе позицията на авиокомпанията, имаща ангажимент към всеки, купил неин билет, включителто Роман Протасевич. При фалшива бомбена заплаха, вероятно не действа оправданието за форсмажорна ситуация, няма оправдание и за рискове от полет на военна зона, за каквато и до днес се смята Източна Украйна, например.
За Майкъл О'Лиъри, ръководителят на Ryanair, случилото се е "пиратство, подкрепяна от държава". Пилот, с когото разговаря Би Би Си, също казва, че "ако бъдеш прехванат от боен самолет, се подчиняваш". Но той допълва, че в подобен инцидент се нарушават куп закони и конвенции за международното въздухоплаване.

  • Само че, когато имаш работа с диктатура като Беларус, изниква още един проблем - тя не е страна по Международното споразумение за транзитни въздушни услужи, в което е фиксирана фундаменталната "първа свобода във въздуха" - да прелиташ транзитно.

Ескорт на бойната авиация може да бъде поискан и от екипажа на самолет - чрез изпращането на специален код за извънредна ситуация. Това обикновено означава загуба на комуникация, механична повреда или дискретен начин да се уведоми за престъпна намеса на борда. В такъв случай бойният самолет лети вляво от кабината, за да има видимост капитанът, управляващ от лявата седалка. Ако се включи втори боен самолет, той лети вдясно или отзад. В такава формация започват опити за комуникация с екипажа, включително чрез знаци, светлини и движения с крилата или маневри.
Когато е решено пренасочване към Минск, ситуацията драстично се променя за екипажа. Той може да не познава летището, как се стига до него, нуждае се от информация за времето там и всякакви подробности за кацане.
"На практика вече нямаш контрол над случващото се, полетния план и цялостната сигурност", обяснява за Би Би Си предствител на авиационната индустрия.
И това не е всичко. Двама университетски преподаватели по право коментираха за изданието The Conversation, че не разбират по каква логика терористи биха уведомили за бомба летището в Минск, а не тези в Атина и Вилнюс, началната и крайната точка на полета.
Според тях е спорно от правна гледна точка и дали Беларус има право да отклони самолета. Това по принцип е допустимо, но само след "основателна причина" - дали е така ще се обсъжда на 27 май на извънредно заседание на 36-те членове на Съвета на ICAO.
И още - докато самолетът не е достигнал крайната си точка, той технически се води "в полет", независимо, че е паркиран в Минск. Освен това никоя страна няма право да задържа заподозрени сред пътуващите за предполагаеми престъпления, които на се извършени на борда му. Беларус е трябвало да поиска екстрадирането на Протасевеч от Полша или Литва.
Варшава може да съди Беларус за нарушаване на правата ѝ съгласно дооворите на ICAO. Ако са били задържани в самолета, Протасевич и Сапега може да съди Полша пред Европейския съд за правата на човека, защото не е защитила на своя територия правото им на свобода. Ако екипажът жи е избутал в ръцете на беларуската полиция, това също е основание за жалба срещу полската държава.