Руско издание се закри седмици след обявяването си за "чуждестранен агент"

Сайтът VTimes обяви, че спира работа, тъй като статутът на "чуждестранен агент" му пречи да намира рекламодатели и да сътрудничи с експерти.
Това ще стане на 12 юни - Деня на Русия - защото даденото от властта обозначение затруднява всички досегашни партньори, а даренията, получени до момента, са недостатъчни.
Усложнява се дори работата с източниците, тъй като "много държавни служители, бизнесмени и дори анализатори се опасяват да дават коментари за "чуждестранни агенти" и не разбираме защо".
Сайтът не успя да навърши и година. Той бе основан през юли 2020 г. от журналисти, работили преди това за продадения на близък до Кремъл в. "Ведомости", допреди това един от водещите вестници в Русия. Съветник бе Дерек Сауър, някогашният съосновател (заедно с "Уолстрийт джърнъл" и "Файненшъл таймс" на "Ведомости").
"Това е чисто финансов въпрос, нали?"
"Не зная какво е VTimes. Задайте въпросите си на спонсорите", казва говорителят на външното министерство в Русия Мария Захарова, помолена за коментар от журналист по време на икономическия форум в Санкт Петербург. "Просто не съм в течение... но вие вече казахте, че това е чисто финансов въпрос, нали така?"
Затварянето на базираната в Нидерландия медия VTimes става по-малко от месец след включването в списъка на "чуждестранните агенти" на 14 май. Русия прилага такава мярка към регистрирани в чужбина и генериращи приходи в чужбина, най-често критични към властта, организации, а все по-често - и медии. Това стана на 23 април и с помещаващата се в Рига "Медуза", която остана без рекламодатели и разчита на дарения от читатели, като обяви и резки съкращения на заплатите и отказ от външни сътрудници.
"Чуждестранни агенти" са още радио "Свободна Европа", както и Фондът за борба с корупцията (ФБК) на най-известния критик на Кремъл Алексей Навални и социологическият център "Левада".
В края на май спря работа и сайтът Newsru.com (работил основно като агрегато рв последните години). Главният редактор цитира икономически причини и отлив на рекламодатели, защото не се следва "прокремълската" линия. Според главния редактор проблемът се е задълбочил с последните обявявания на медии за "чуждестранен агент".