Черният въглерод - климатичният бич на Арктика

На живо
Заседанието на Народното събрание

Черният въглерод - климатичният бич на Арктика

Черният въглерод - климатичният бич на Арктика
Associated Press
Черният въглерод, или замърсяващите частици, отделяни основно от използването на тежкия мазут, който задвижва корабите, се озовава върху ледената шапка на Арктика, ускорявайки топенето на арктическия лед.
Въпреки че корабоплаването не е единствената причина за топенето на ледовете, то е сериозен проблем, по който еколозите смятат, че е крайно време да се направи нещо.
Сайън Прайър, старши съветник на неправителствената организация "Клийн Арктик алайънс" (Clean Arctic Alliance), призова членовете на Международната морска организация (IMO) да регулират проблема, който се превръща в бич на Арктика.Органиацията започна тази седмица поредица от срещи, продължаващи до 17 юни в опит да намери поддръжници за своята кауза.
Корабите използват за задвижване предимно най-евтиното гориво, но и най-замърсяващо околната среда, както и получаващо се от преработката на петрола - тежкия мазут. Когато корабите изгарят мазут, те произвеждат частици черен въглерод, които се отделят в околната среда чрез отработените газове.
Попадането им върху снега или леда, намалява т. нар. реверберация и води до поглъщане на повече топлина, което води до ускорено топене на леда. Върху снежна или ледена повърхност черният въглерод влияе върху затоплянето със 7 до 10 пъти повече, отколкото при падането му върху земята.
Макар да не е точно газ с парников ефект, черният въглерод подсилва ефекта на затопляне на атмосферата, причинявано от хората, основно в Арктика, където влиянието му е много по-голямо заради наличието на сняг и лед.
Черният въглерод - климатичният бич на Арктика
Associated Press
За това допринасят също енергийната промишленост, горските пожари и печките на дърва. Около една трета от влиянието на корабоплаването върху глобалното затопляне могат да бъдат приписани на черния въглерод, а останалата част се дължи на емисиите въглероден диоксид. Емисиите черен въглерод, които се дължат на морския транспорт, са скочили с 85% между 2015 и 2019 г.
Черният въглерод има отрицателно въздействие и върху здравето на хората, причинявайки респираторни заболявания и преждевременна смърт.
Според еколозите проблемът е честично решим, ако корабите започнат да използват вместо мазут дестилирани горива като газьол или морски газьол, както и други по-чисти източници на енергия. Това би намалило незабавно емисиите черен въглерод в Арктика с 44 процента.
И би било победа за климата в световен план, за Арктика и за хората, чиято прехрана зависи от екосистемата на полярната област, убеден е Сайн Прайър.