Живот без гориво: Венецуела се върна към платноходките и велосипедите

Живот без гориво: Венецуела се върна към платноходките и велосипедите

Някога център на огромното петролно богатство на Венецуела, езерото Маракайбо през последните две десетилетия изправя на изпитание хората, живеещи по бреговете му, чийто стандарт на живот е паднал драстично.
Associated Press
Някога център на огромното петролно богатство на Венецуела, езерото Маракайбо през последните две десетилетия изправя на изпитание хората, живеещи по бреговете му, чийто стандарт на живот е паднал драстично.
Езерото Маракайбо, люлка на венецуелската петролна индустрия, се сблъсква с парадокса да живее без гориво: Рибарите са принудени да използват платноходки, а шофьорите на автобуси - да въртят педалите на велотаксита, разказва Франс прес.
Франклин, мършав 28-годишен рибар с мускулести ръце, се отдалечава на зазоряване от брега с малкия си плавателен съд. Той сам си е направил греблата и най-вече подвижната двойна мачта. Платната му са от найлон или от чаршафи.
"Използваме платна, тъй като няма бензин", обяснява той, докато изгребва водата, която се просмуква в лодката му.
Няколко часа по-късно Франклин е извадил от водата седем сребристи горбила (вид бяла риба - бел. ред.) и поема обратно към селото Пуертос де Алтаграсия, разположено на около 50 км югоизточно от Маракайбо, вторият най-голям град във Венецуела.
Пътят назад е дълъг, тъй като разстоянието, което е изминавал с двигателя за няколко минути, сега му отнема повече време. Франклин може да разчита само на вятъра и на ръцете си, но казва, че се свиква..
Успява да продаде пет от рибите и запазва две, за да се нахрани със съпругата си и двегодишния им син.
Мнозина разчитат на щедростта на съседите и роднините си, за да преживяват във втория по големина град във Венецуела Маракайбо
Associated Press
Мнозина разчитат на щедростта на съседите и роднините си, за да преживяват във втория по големина град във Венецуела Маракайбо
Някои от колегите му са инсталирали маломерни витла за малки двигатели, които заместват мощните извънбордови мотори. Това самоделно приспособление позволява да се лови риба с много по-малко гориво. За едно излизане са достатъчни 4 литра вместо 20 при класическите двигатели.
Бензинът някога е бил безплатен или много евтин във Венецуела, но сега е рядкост и се продава за до 2 долара за литър, което се смята за прекомерно висока цена, отбелязва АФП.
Венецуела регистрира спад на брутния вътрешен продукт (БВП) от 80% за последните осем години. 65% от домакинствата живеят в бедност. Добивът на петрол се е свил от 3 млн. барела дневно до малко над 500 хил. барела. Капацитетът на рафинериите е намалял заради липса на инвестиции и поддръжка.
Правителството обвинява международните икономически санкции, че са блокирали производството. В момента страната е принудена да внася бензин.
Рибарите често взимат назаем гориво от продавачите на риба, разчитайки на добър улов, при който могат да заработят 25 долара. Понякога обаче се връщат с почти празни ръце и не могат да покрият разходите си.
Живот на педали
При целия недостиг повечето кладенци и петролопроводи са стари и зле поддържани и често стават аварии.
По данни на неправителствената организация "Асул амбиенталистас" (Azul Ambientalistas) в езерото, където петрол се вади от 1914 г., има 25 хил. километра петролни тръбопроводи.
Заради недостига на гориво в Маракайбо микробусите и автобусите са отстъпили място на велотаксита - велосипеди, които са преоборудвани в триколки с педали.
Автобусите вече са рядкост край Маракайбо и някогашните шофьори, сега въртят педалите на триколки, за да изхранват семействата си
Associated Press
Автобусите вече са рядкост край Маракайбо и някогашните шофьори, сега въртят педалите на триколки, за да изхранват семействата си
28-годишният Мануел, чиято съпруга очаква първото им дете, е карал 50-местен автобус. Сега разчита на силата на прасците си, за да върти педалите. Собственикът на автобуса е закрил фирмата заради липса на бензин.
Ендер Урданета, който е на 51 години, е член на боливарската милиция и с гордост носи баретата си. Той обаче също кара велосипедно такси, тъй като инфлацията е орязала доходите му.
"Излизам от време на време, тъй като се нуждая от пари, за да купувам лекарства за жена ми. Тя е с един бъбрек и вече не може да работи. Повече от година правя това", казва Урданета.
Въпреки че се оплаква от болки в гърба, той не иска да напуска Венецуела, както направиха над 5 милиона негови сънародници през последните две десетилетия. В търсене на по-добър живот един от шестима венецуелци емигрира. Само в съседна Колумбия са се преместили над 1.8 млн. венецуелци. /По БТА