Склонни ли са германците да плащат повече заради климата

Склонни ли са германците да плащат повече заради климата

По-скъпи месо и колбаси, по-достойно заплащане на фермерския труд, по-малко пътувания с личната кола или със самолет - на какви материални жертви са готови германците в името на опазването на климата?
Твърди се, че германците са много загрижени заради промените в климата и настояват за решителни мерки в негова защита. По тази причина темата стана и една от ключовите в сегашната предизборна кампания в Германия. Но какво конкретно са готови да променят в живота си германците и колко повече биха плащали в името климата, природата и екологията? Какво повишаване на цените би било приемливо за тях? И дали са биха били склонни да пътуват по-малко с автомобил или със самолет?
Две съвсем актуални проучвания на общественото мнение дават отговорите. Те са направени от демоскопския "Институт Аленсбах" и от висшето училище "ФОМ".
Трябва да се борим за климата, смятат германците
И двете допитвания показват еднозначно: идеята за целенасочена борба срещу глобалното затопляне се ползва с широка подкрепа в германското общество. Както сочи проучването на института "Аленсбах", само 13 процента от запитаните не вярват, че промените в климата са предизвикани от човека. А от допитването на "ФОМ" се разбира, че едва според всеки пети разговорите за екологична криза са преувеличени. Същевременно 74 процента са на мнението, че ако човечеството не промени нищо в поведението си, рискува голяма екологична катастрофа.
Учените от "Аленсбах" са разделили анкетираните на три групи. Първата (27 на сто) бие тревога, определя защитата на климата като висш приоритет и настоява за незабавни действия. Втората (34 на сто) смята, че трябва да се действа балансирано и без бързане, и е сигурна, че човечеството ще се справи с проблема. Третата (17 на сто) се съмнява в сериозността на екологичната криза и предлага да се взимат мерки едва след другите държави.
Така като цяло излиза, че мнозинството - 60-75 процента - е убедено, че трябва да се действа. Но как точно? Анкетираните от "Аленсбах" са на мнението, че и всеки потребител трябва да участва в защитата на климата, но това трябва да е на първо място задача на политиците и на предприятията.
Германците са против поскъпването на горивата и отоплението
От предложените в допитванията мерки анкетираните посочват най-често залесяването, финансирането на разработки за създаването на екологични двигатели и на нови видове горива за отопление, топлоизолацията на жилищата и поставянето на слънчеви колектори, форсирането на добива на енергия от възобновяеми източници, разширяването на мрежата от велоалеи. 47 на сто подкрепят отказа от въглища като източник на енергия, а 43 на сто са съгласни да поскъпнат самолетните билети.
Същевременно само 16 на сто биха приели цените за отоплението и горивата да се повишат. На директния въпрос на института "Аленсбах" за какво запитаните биха били готови да плащат повече заради опазването на климата, само 9 процента казват, че са съгласни цените на бензина и дизела да се повишат осезаемо, а 33 на сто биха приели незначително поскъпване. Сходно е и отношението към цените на отоплението и електроенергията, а още по-малко хора биха приели увеличаването на данъка за собствениците на автомобили.
За труда на местните фермери може и трябва да се плаща повече
Все пак има немалко стоки и услуги, за които германците са готови да плащат повече в името на климата. На първо място са месото и колбасите - 34 процента са готови и на съществено увеличение на цените им, а 45 на сто - на по-малко повишение. За това вероятно роля играе и обстоятелството, че промишленото животновъдство е смятано не само за вредно за климата, но и все повече е критикувано в Германия заради нехуманното отношение към животните. Освен това расте популярността на идеята за подкрепа на местните производители, които са готови при по-високи цени да подобрят условията за отглеждане на животните.
Освен това германците са съгласни да плащат повече или малко повече за доставяните по море с висок разход на гориво екзотични плодове, за млечните продукти (което също е свързано с условията за отглеждане на животните), за самолетните билети, както и за дрехите - за да не се внасят от далечни страни с евтина работна ръка, а да се произвеждат по-наблизо.
Като цяло около една трета от жителите на Германия са готови да плащат доста повече за стоките и услугите в името на опазването на климата, докато над 50 процента от запитаните са на мнението, че тази борба не трябва да води до повишаване на материалното натоварване на потребителите.
В името на климата: четирима от десет германци са готови да ограничат пътуването със самолет през отпуската.
В името на климата: четирима от десет германци са готови да ограничат пътуването със самолет през отпуската.
Пестенето на енергия е станало тенденция
Същевременно обаче 57 процента казват, че в делника си се стараят да причиняват по-малко щети на климата: 66 процента икономисват електроенергия, а 59 на сто се стремят да купуват икономични електроуреди за дома. Запитаните посочват и че зимно време поддържат по-ниска температура в жилището за намаляване на разхода на отопление, по-малко ползват автомобили, намаляват консумацията на продукти от далечни страни, избягват пътуванията със самолет и редуцират консумацията на месо.
Изводите в проучването на института "ФОМ" са сходни: готовността на германците да променят или поне да коригират начина си на живот заради климата е факт. Запитаните искат да намалят разхода на електричество за осветление (69 процента), да пестят вода (67 процента), да приемат по-ниски температури в дома през зимата (57 процента), да ползват повече велосипед или да ходят пеша (56 процента), да не пътуват със самолет през ваканцията, а да я прекарват в региона (38 процента) и да се откажат от месото (35 процента).
Така от двете проучвания излиза, че готовност да плаща повече за стоките и услугите заради защитата на климата проявява немалка част от германците, но все пак не основната, и очевидно по-добре обезпечената. Докато масовото пестене на енергия вече очевидно се е превърнало в общонационална тенденция.