Османи: Ако впишем българите в конституцията, София се отказва от подхода "един народ, две държави"

На живо
Протест в центъра на София, организиран от "Правосъдие за всеки"

Османи: Ако впишем българите в конституцията, София се отказва от подхода "един народ, две държави"

Македонският външен министър Буяр Османи
Associated Press
Македонският външен министър Буяр Османи
Ден след като българският президент Румен Радев поиска македонските българи да бъдат вписани в конституцията на югозападната съседка, македонският външен министър Буяр Османи отново се застъпи за идеята.
Политически чувствителната в Скопие стъпка по принцип се подкрепя от премиера Зоран Заев, но с уговорка - тя може да стане преди влизането в Европейския съюз, а не веднага, за бъдат разблокирани преговорите с блока.
Вчера Радев говореше за нуждата да бъдат подписани двустранни протоколи (т. нар. протокол 5+1), а след това - да бъде изготвена пътна карта и включена в преговорната рамка, за да бъде свалено ветото. Той не уточни в какви области са протоколите, които по думите му се очакват през ноември. Според Османи българската и македонската страна вече са обсъдили пет от шест точки (не се уточнява дали говори за същите протоколи, които има предвид Радев):
- как ще се използва краткото име на Северна Македония
- преодоляването на словото на омразата
- работата на историческата комисия
- правата на малцинствата (най-вероятно - на македонските българи)
- ненамесата във вътрешните работи на другата държава.
Почти всички тези точки бяха изредени като области, в които премиерът Зоран Заев вече бе заявил, че е готов да направи отстъпки. Фокусът на Радев в коментарите му пред медиите след вчерашната среща със Заев преди форума на върха ЕС - Западни Балкани обаче бе върху правата на българите - както върху защитата им, така и върху нуждата да са част от конституцията и преброяването да отразява действителния им брой.
По думите на македонския външен министър (който е от етническия албански Демократичен съюз за интеграция, коалиционния партньор на социалдемократите на Заев) шеста точка е включването на българите в конституцията - идея, вече изразявана от български представители седмици преди приключилото вече преброяване на населението в страната (етническите данни от него няма да са достъпни вероятно в следващите месеци). Само преди две седмици той призова македонските българи да се самоопределят на преброяването.
Османи смята, че с подобна стъпка българите се отмятат от фразата "един народ, две държави" и съответства на позицията, че "в (Северна - бел. ред.) Македония има различни нации". Тук Османи повтаря споделяната и от ДУИ, и от социалдемократите теза - че няма проблем нито със записването на българите, нито с това на хърватската или други (споменавана от Заев е "австрийската") общност.
Министърът вероятно има предвид схващането, че исканията на България, свързани с македонската история, са посегателство върху македонската идентичност и внушават български корен на македонците, а, напротив, обозначаването на българите би поставило ясно разграничение.
В опозицията не мислят така
За властта в Скопие проблемът е по-сложен на дело, отколкото на думи. Конституцията вече бе "отворена" заради Преспанския договор, с който страната смени името си, опозицията и голяма част от привържениците ѝ трудно преглътнаха тази отстъпка. Притеснение има и сред управляващите, че след еднократния компромис заради решаване на историческия спор с Гърция този ход ще създаде нов, опасен прецедент и други държави ще отправят искания.
Решението, което предложи опозиционната ВМРО-ДПМНЕ - десет дни преди местните избори, на които вероятно ще постигне добри резултати, - е подкрепа за подобна мярка срещу реципрочност. Според лидера Християн Мицкоски македонците също трябва да бъдат вписани в българската конституция.
В македонската са записани множество "общности" - албанци, турци, власи, сърби, бошняци, роми. Те не се наричат малцинства, вероятно отчасти затова използваният от Радев термин бе "част от народ", но има още една причина: България не би могла да впише непризнаваното от нея "македонско малцинство", защото дори да го признаваше, няма такава практика за етническите групи в страната.
Много неизвестни
Това се опитва да обясни и Османи, по чиито думи българите "не признават други общности в преброяването" (всъщност човек може да се самоопредели ва преброяването, но сдружаването на етническа основа или даването на привилегии на нейна база не е част от конституцията).
Дори в кабинета на Заев да имаше консенсус, без гласовете на Мицкоски (които поне предизборно той няма да даде) не би се постигнало мнозинство от две трети в парламента, за да се промени конституцията. Засега дори не е известно каква част от записаните в двустранните протоколи и бъдещата пътна карта (в момента само София говори за два отделни документа - протоколи и пътна карта) ще трябва да бъде изпълнена, за да бъде свалено ветото и каква - в хода на преговорите с ЕС, нито дори дали при идване на редовно правителство то няма да промени българския подход.
Интерпретациите на предложенията на Радев в македонските медии междувременно варират. Те биват описвани в МКД като "нов правно обвързващ документ за македонските българи", а в "Дойче веле" - като "вредни за македонските граждани"; по този въпрос е цитиран самият Заев. Премиерът обясни след срещите си сутринта, че е разочарован и от Радев, и от България. Остро изявление по темата от пресслужбата на кабинета имаше и на английски.
Разделения за този подход има и в България и то често - по партиен признак. Особено видимо е това в реакциите на българските евродепутати. Илхан Кючюк (АЛДЕ) смята, че двустранният протокол може да осигури "допълнителни гаранции за двете страни", че Договорът за добросъседство, приятелство и сътрудничество от 2017 г. ще се изпълнява в цялост, като даде "помощен инструмент". Андрей Ковачев от Европейската народна партия смята, че "лист хартия" не е достатъчен, Ангел Джамбазки от Европейските консерватори и реформисти се съгласява, но приветства стъпката като "добра".