Авиокомпании трескаво пренареждат полети до САЩ заради 5G

Авиокомпании трескаво пренареждат полети до САЩ заради 5G

Авиокомпании трескаво пренареждат полети до САЩ заради 5G
Големите международни авиокомпании се втурнаха да променят или отменят полети до Съединените щати преди пускането на 5G безжична връзка в сряда, което предизвика опасения за безопасността, въпреки че два безжични превозвача заявиха, че ще забавят части от внедряването.
Федералната авиационна администрация (FAA) предупреди, че потенциалните 5G смущения могат да повлияят на показанията на височината, които играят ключова роля при кацанията при лошо време на някои самолети, а авиокомпаниите казват, че Boeing 777 е сред моделите, които първоначално са били в светлината на прожекторите.
Въпреки съобщението от AT&T и Verizon, че ще замразят временно пускането на 5G близо до летища, няколко авиокомпании все още имат отменени полети или сменят моделите на самолетите.
Късно във вторник FAA започна да актуализира своите инструкции за това кои летища и модели самолети ще бъдат засегнати, в ход, който се очаква да намали драстично ефекта от близо 1500 съобщения за 5G ограничения, издадени от регулатора.
  • Dubai's Emirates - най-големият в света оператор на Boeing 777, заяви по-рано, че ще спре полетите до девет дестинации в САЩ от 19 януари, планираната дата за внедряване на 5G безжични услуги. Полетите на Emirates до JFK в Ню Йорк, Лос Анджелис и Вашингтон ще продължат.
  • All Nippon Airways (ANA) и Japan Airlines - двете големи японски авиокомпании заявиха, че ще съкратят полетите на Boeing 777. ANA заяви, че отменя полети или променя самолета, използван за някои дестинации в САЩ.
  • Korean Air Lines заяви, че е сменила самолетите си 777 и 747-8 за шест пътнически и товарни полета в САЩ.
  • China Airlines - тайванската компания заяви, че ще пренасрочи някои полети.
  • Cathay Pacific Airways - базираната в Хонконг авиокомпания заяви, че ще използва различни типове самолети, ако е необходимо.
  • Air India, която обслужва четири дестинации в САЩ с Boeing 777, заяви, че тези полети ще бъдат съкратени или ще се наложат с промени в типа самолет, започвайки от сряда.
  • Singapore Airlines заяви, че е сменила самолета, използван по избрани американски маршрути, въз основа на насоки на Boeing и след консултация с местни регулатори.
  • British Airways избра да смени самолета Boeing 777 при ежедневния си полет до Лос Анджелис с Airbus A380.
  • Qatar Airways, която експлоатира както самолети 777, така и A350 за Съединените щати, заяви, че всичките й 12 американски маршрута работят по график, като се очакват малки закъснения при полети от САЩ до Доха.
  • El Al заяви, че услугите й не са били засегнати.
Авиокомпаниите заявиха, че действат в отговор на известие от Boeing, че 5G сигналите могат да пречат на радиовисотомера на 777, което води до ограничения. Говорител на Boeing не коментира ситуацията. 777 миналата година беше вторият по използване широкофюзелятен самолет при полети до и от летища в САЩ с около 210 000 полета (пред този самолет е само моделът 767) според данни на FlightRadar24.
Източници от индустрията казаха, че Boeing е издал технически съвети, отбелязвайки потенциални смущения, но ограниченията за полети са в ръцете на регулатора FAA, който засега ограничава операциите на ключови летища, освен ако авиокомпаниите не отговарят на изискванията за специални одобрения.
Радиовисотомерите дават точни показания на височината над земята при подход и помагат при автоматизирани кацания, както и проверка на кацането на самолета, преди да се включи обратна тяга на двигателите.
Съобщението за анулиране дойде, въпреки че безжичните оператори отлагат включването на някои 5G кули близо до ключови летища. Решението е пристигнало твърде късно, за да повлияе на сложните решения за самолети и екипаж за някои полети в сряда.
Уеб тракерът Flightradar24 каза, че A350 също може да се използва. Радиовисотомери на двата мдела на Airbus са посочени като незасегнати от проблема, докато производителят на самолети все още оценява другите си модели.
Миниджъмбо 777 е "работен кон" на пазара на пътувания на дълги разстояния, които остават в криза след COVID-19. Не всички полета със 777 са засегнати. Emirates, която също е основен потребител на по-големия A380, ще премине към по-големия самолет за Лос Анджелис и Ню Йорк, но ще продължи да лети с 777 до летището на Вашингтон, което не е засегнато.