За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, трябва да влезете в профила си или да се регистрирате.
Вход | Регистрация
За да коментирате, да оценявате или да докладвате коментар, влезте в профила си. Вход | Регистрация
daskal1
Рейтинг: 2369 НеутралноЯвно тезата е да се погледне на тази балканска пътна мрежа като на стратегически елемент от отбранителната политика на НАТО. Идеята не е нова, така е поставено началото на строителството на федералните магистрали в САЩ при Айзенхауер като свързваши военни обекти в рамките на отбраната през годините на Судената Война.
Президентска Република с Парламент- Сенат ( Горна камара) и Народно Събрание ( Долна камара)
Рейтинг: 553 ВеселоОт Варна до Драч за няколко часа! 21 век е
МАЖОРИТАРНА ИЗБИРАТЕЛНА СИСТЕМАGretel
Рейтинг: 272 Неутрално“ правителството на Кирил Петков иска да покаже промяна”
Всеки има право на собствено мнение, но не и на собствени факти. (вероятно Б. М. Барух)——
Не са и съмнявам, че им са щенка. Ама как беше там: едно е да искаш, друго е да можеш, …
Апропо, цялата сила на автора отишла в многообещаващото заглавие. Как беше там: едно е да искаш, …
cinik
Рейтинг: 2687 НеутралноКолкото повече патротарство, толкова повече цървуланство. Когато ЕС вземе нещата в свои ръце, ще прокара коридора за 10 години.
Moника Маковей: „Ако изчистите съдебната система, тя ще изчисти всичко останало“*** Ахмед Доган: „Който има контрол над съдебната власт, той контролира държавата“*** Буци до Ди Джей Ванко 2: „Бяхме подложени под натиск да приемем румънския модел, който счупи Румъния. Благодарение на ГЕРБ със своите десни, консервативни и християнски принципи се спаси държавата“Читател
Рейтинг: 1341 НеутралноДо коментар [#1] от "daskal1":
Така са правели и древните римляни, тоест нищо ново.
koko65bg
Рейтинг: 832 НеутралноМежду парите и геополитиката: защо три десетилетия Коридор №8 не свързва Балканите
Не ги свързва защото никой политик на Балканите не иска коридор а иска само да краде.
ztr38646693
Рейтинг: НеутралноЗащото е коридор само на хартия, сътворен от бюрократи, но без да е икономически обоснован. Нещо като коридора през Видин, който уж трябваше да заобикаля Югославия, и въпреки че отдавна е неактуален все още се говори за него от лица, които не знаят къде се намират във времето и пространството. Има си некакви мантри в обществено-медийното и полит. пространство, които си се повтарят без мисъл дали са адекватни. Та така и с прословутият Коридор 8.
cheaterboy
Рейтинг: 8 НеутралноНе ги свързва ,защото Балканите и манталитета да се краде е повече. 30 години се менкат и не могат да се наядат. Това е истината. Както и истината за България ,че не може 30 години да се дигне стандарта тъй като корупцията е 99%.
ztr38646693
Рейтинг: НеутралноОт Бургас до Благоевград ти е магистрала, после от Кочани до Щип скоростен път, а от Щип през Скопие, Косово та до албанските пристанища само магистрала. Тоест, липсват едни 50-60 км между Благоевград и Кочани, които не са магистрала или СП. Ами ето ти го коридора де факто, имаш го. Къде е трафикът? Ако това беше жизнеспособен коридор, щеше и сега да има трафик. Но е такъв само на хартия. Същото ще е и с ЖП-линията, която освен всичко ще е несъвместима с 21 век като скорост.
acarid
Рейтинг: 189 НеутралноБългария побърза да построи Коридор 8 в участъка София-Сл. Бряг.
След това модерен стана коридор Източен Ориент -Средиземноморие и всички усилия се насочиха към участъка София-Халкидики. Между временно държавата реши да ги свързва коридорите през Южната дъга на СОП, напролет чакаме багерите по Бъкстон-Люлин.
—-
Коридор 8 да се реализира като ЖП, не си представям автомобилен трафик от Бургас до някъде в Албания. На всичкото отгоре гърците отдавна пуснаха Игнатия Одос, моретата са свързани.
aa1830
Рейтинг: 291 НеутралноЗащото за някои народи Тито е божество, а велика Югославия още съществува.
ztr38646693
Рейтинг: НеутралноИ после, какъв трафик през България, като Западът е обявил война едва ли не или разпалил такава във всички региони около нас - Черно море, Близкия Изток, Централна Азия и т.н. За да има товари през черноморските пристанища, най-малкото стоките ти не требва да са под руско ембарго, като най-близката голема държава.
България ще може да се възползва от географското си положение, едва когато Западът престане да си вре носа навсекъде.
koko65bg
Рейтинг: 832 НеутралноДо коментар [#9] от "ztr38646693":
Къде между Бургас и Благоевград видяхте магистрала?
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.
kvasimodo
Рейтинг: 185 НеутралноОсновната причина се нарича Титова Югославия, която е в главите на северомакедонските политици. Накратка тя е - съюз между Сърбия Гърция и С.Македония насочен срещу Албания и България.
"Което беше порок стана обичай" - СенекаConsumer
Рейтинг: 1340 ЛюбопитноАбсолютно безумна идея, особено като видях проектовръзката между двете никакви пристанища на Варна и Бургас, този коридор и след 100 години пак няма да го бъде.
Every time you spend money you're casting a vote for the kind of world you wantИ все пак има магистрална връзка Истанбул-Алексадруполис-Солун-Игуменица, която тотално го обезмисля.
БМЗ
Рейтинг: 813 ЛюбопитноИ какви стоки ще пренасяме между двете морета, които да не могат да бъдат пренесени с един обикновен кораб през Босфора?
"Сини, червени, зелени — заедно ако се обединят, страната веднъж завинаги ще се оправи". (баба Ванга)enter_k
Рейтинг: 58 ВеселоДо коментар [#7] от "ztr38646693":
Ти сега ще видиш българо-македонския бизнес клуб, като го построи
Oggie Petkov
Рейтинг: 39 НеутралноНикъде не прочетох и намек за икономическа обосновка на това, което уж ще се строи. Къде са товарите, които уж ще потекат? Този коридор е от никъде за никъде. Основните коридори Изток-Запад заа стоките от Китай вече са изградени през Русия и Турция. Хвърлени пари на вятъра. Добре е някога да стане, но далеч не ни е приоритет. Приоритетът ни трябва да е магистрала Хемус, която "новите променисти" захвърлиха на боклука. Друг приоритет трябва да са проходите през Стара планина и най-вече т.н. магистрала "Черно море".
Кортик
Рейтинг: 2215 НеутралноГърция е против коридор Но.8 и ЕС не го торелира. Така балканите са разделени и бедни.
Червена линия, червен картонNikolay
Рейтинг: 640 НеутралноСъбудете се! Погледнете картата на Източна Европа и нейната свързаност. Черното петно на нея е България. Изгубих е шанса да прехвърлим трафика от Западна Европа през Сърбия към Румъния и България, въпреки войната в Косово. Сърбите си построиха магистралата до Калотина без да са в ЕС, а "европейските" България и Румъния мотаха с години втория мост на Дунав, който така и не бе свързан с високоскоростна пътна мрежа от двете страни на границата. България дори още няма връзка със Сърбия по този повод!
Коридор 8 гърците го обезсмислиха с магистралата през Западна Тракия до Игуменица! Няма да има коридор 8,защото вече има паралелно трасе!
България няма завършена високоскоростна връзка с нито един свой съсед освен с Турция!
Събудете се и се осъзнайте накъде сме се засилили.
evtimvz
Рейтинг: 694 НеутралноСеверняците използват този коридор за шантаж. На тях той не е от жизнена важност. Те си имат магистралата до Албания, път до Европа през Сърбия и до Егейско море през Гърция. До Турция им е по-удобно през Гърция. С Русия не търгуват. На нас ни трябва, но няма да си свалим гащите или поне на мен така ми се иска. Затова бързо трябва да си изградим магистралата до Гърция - поне две, магистралите до Сърбия и до Румъния. Поне още два моста през Дунава и два тунела през Стара планина. Ще видите как северняците ще клекнат след десетина години.
plynii
Рейтинг: 698 НеутралноНе парите са основният проблем, а геополитиката.
samoedin
Рейтинг: 2909 Любопитно"Търсят се още средства за изключително сложните участъци в третия лот, между Крива паланка и Деве баир (при границата с България; от другата страна е Гюешево) - 400 млн. евро според министъра, като там трябва да има 50 моста и 24 тунела. Трасето до Крива паланка трябва да започне през пролетта, това до Деве баир - догодина. Паралелно Бочварски обяви, че за експресния път Куманово - Деве баир, по сходно трасе, са предвидени 90 млн. евро."
Ето го проблемът на коридор номер 8 ! Тия близо 50 моста и поне 24 тунела ! Те няма да се построят ни за година, нито дори за 10 години ! При това СМ няма и европейско финансиране и смяната на властта там, а и у нас, е през няколко години ! Как да се построи трасе, дори само от македонска страна, което изиска технологично 7 - 8 години непрекъснати денонощни усилия по изграждането му ? За Албания и не коментирам случая ! У нас също има работа за вършене :
Проблем е пътят от София до Северна Македония - при ГКПП Гюешево през Кюстендил и Дупница. С него трябва да е свързан скоростният път "Рила" (връзката между "Тракия", "Хемус" и "Струма"). Регионалният министър Гроздан Караджов каза през януари, че пътят от Дупница до Гюешево трябва да е скоростен, но по старите планове "нищо не е направено".
По жп трасето е нужна работа не само от македонската страна на границата: връзки като тази между Радомир и македонската граница, в труден планински участък с редица тунели (най-дългият 15 км) и защитени зони, ще отнемат време.
.......................................................................................................
dorn
Рейтинг: 999 НеутралноТака е, но ние винаги искаме ( впрочем не ние, а тия който лаят от телевизора) всяко нещо което правим в България ( реформи, проекти и др.) да бъдело съобразено с нашите особенности. Резултата пълен упадък. Не така са правели нашите деди след 1878 г. Взимали са добрите примери от Европа без да внедряват чобанската специфика. Резултат -българския лев се приемал навсякъде в света без никакъв проблем.
Average Person
Рейтинг: 2618 Неутралнопо същата причина, поради която не е направена връзка на България със съседните страни и по врме на савецката власт
☠ This is worse than Mordor. ☠ Much worse in a way. It comes home to you... and because it is home, and you remember it before it was all ruined.Batezuzi
Рейтинг: 168 НеутралноС някой да даде пари наготово не става. Първо трябва България, Македония и Албания да приемат закони, които да не спъват строежа и предварително да уредят как се определя размерът на обезщетения за земите и т.н, а не да се влачат дела с години. После трябва да се обследват оптималните маршрути откъм сложност на изпълнение за пътя и за влака. Правим си/променяме цялостния проект. Все ми се струва, че поне за изкупуването на земята всяка държава би следвало да може да събере пари. За строежа може би е редно да си вземем общ заем, да си го плащаме заедно и да си събираме таксите за ползване на пътя и влака заедно. Пък ако три държави не могат да се разберат от къде е най-евтино да доставяме материали и вземем да броим къде колко км сме изградили значи не заслужаваме да го имаме този коридор.
sten_p
Рейтинг: 122 НеутралноВ статията не се споменава, че има три страни които са много против този коридор и имат много лостове да възпрепятстват проекта. На първо място е Турция, защото отклонява транспорта от Босфора, както и от бъдещия им канал покрай него. Втората държава е Гърция, защото на практика я заобикалят, а и имат желание да строят канал от Солун до Дунав в бъдеще. Третата е Сърбия, която си защитава техния коридор.
dorn
Рейтинг: 999 НеутралноДо коментар [#28] от "sten_p":
Мисля че си посочил основната пречка. Скрития съботаж, основно от Гърция. Другите нямат чак такива лостове за влияние в ЕС, но пък те имат огромно влияние в Р.Македония.
Judjuk
Рейтинг: 2369 НеутралноСтига с този коридор-8 ?
JudjukПостоянно пиша, че държава, която не строи, клеясва, мухлясва, плесенясва и изгнива. Но си имаме достатъчно задачи. Първо Хемус и Струма. После тунелите през Балкана, мост на Дунав, скоростните шосета......
Коридор 8 е бял кахър. Той ако беше толкоз нужен, щяха да го правят. Бил най-краткия път между Адриатическо и Черно море? Най-краткият път е през Босфора.
Мога да кажа, че този коридор няма да стане още 100 години, а който е минавал по маршрута, знае защо. То по това трасе нормален път няма. Нито в България, нито в Македония, още по-малко в Албания. И пресича десетина яки планини.
А и трафик почти няма. За магистрала са нужни 30000 коли/днн, иначе ще е на загуба.
Ако си струва да помечтаем, то е за коридор между Черно и Каспийско море, важна чост от "Пътя на коприната".
Но ако и сегашните "строители" се окажат въздух под налягане като Боко, тури му пепел!
*****
НеутралноДо коментар [#4] от "cinik":
Най-големите националисти,че и ксенофоби са Япония и Китай.Цървуланинот всякъде!
БМЗ
Рейтинг: 813 НеутралноДо коментар [#29] от "dorn":
"Сини, червени, зелени — заедно ако се обединят, страната веднъж завинаги ще се оправи". (баба Ванга)Дреме и на Гърция. Пак питам, какви стоки или хора ще ще превозват между Черно и Адриатическо море? Струва ли си за 5 човека да се трошат толкова пари?
Седнали някакви геополитикани да мислят как да свържат Черно с Адриатическо море. Ама за какво ви е тоя път бе, никой няма да го ползва? Ами така, да има.
*****
НеутралноДо коментар [#20] от "Корки":
Против Коридор Н8 е Сърбия,Гърция и Турция.СМакедония -също.
*****
НеутралноДо коментар [#21] от "Nikolay":
Магистралите са лоши!Такава е дъвката на Народната Власть
*****
НеутралноДо коментар [#22] от "evtimvz":
Ммм,в Креснеското Дефиле няма да има магистрала.Поне 10 години още.
*****
НеутралноДо коментар [#24] от "samoedin":
В Македония НИКОЙ няма да се свърже с България.Просто,защото Берлинската Стена там не е паднала.Това,което сте напосали са сааамо оправдания защо не става!
.
Рейтинг: 1138 НеутралноКоридор номер 8 е нужен на България но изграден с европейски пари. Сега до Кюстендил влака се крета 3 часа, трасето от Александър Димитров до Кюстендил и от там до границата с С.Македония изобщо не става, трябва по нов маршрут. А това са огромни пари. Също и пътя.
jazzdevil
Рейтинг: 207 НеутралноТози коридор освен военно няма почти никакво друго значение.
tacheaux
Рейтинг: 2306 НеутралноТя вече го торпелира с изграждане на магистралата през северна Гърция от турската граница до Игуменица на Адриатическо моле. Турските тирове , пътуващи да Италия и южна Европа вече пътуват по тази магистрала и минават през Гърция , а не през България. За южна България , който пътува за южна и средна Италия е много по-изгодно да пътува по тази матистрала и да минава през Игуменица. Не само пътуващи за Италия , но и за южна Европа , защото като се стъпи на италианските магистрали , вече си в Европа.
Кортик
Рейтинг: 2215 НеутралноИма значение за заобикаляне на проливите за товари в черноморските държави и като продължение на пътя на коприната. Червена линия, червен картон
tacheaux
Рейтинг: 2306 НеутралноДо коментар [#21] от "Nikolay":
"европейските" България и Румъния мотаха с години втория мост на Дунав, който така и не бе свързан с високоскоростна пътна мрежа от двете страни на границата. "
И като го построихме , вместо да прекараме магистрала София-Видин през Петрохан с тунел под прохода , ние се занимаваме с глупости. За северна България и София най-краткия път за Европа и особено за северна Европа не е през Калотина и враждебна Сърбия, а през Видин. Трябваше да се водят преговори с Румъния за свързването на този мост с магистрала от румънска страна. Но кой да я върши тази работа след като 12 години България се управляваше от сърбомана Борисов.
petrov_p
Рейтинг: 8 РазстроеноПътят Дупница - Гюешево няма нищо общо с коридора. Пътят е Радомир - Кюстендил - Гюешево. Тези министри Караджов, Събев са леко некомпетентни по въпроса. По пътя Дупница - Кюстендил отчуждаването ще е кошмар, а другия минава през планина и повечето от земята е гора , а и населените места са по-малко, лесно заобиколими и земята е много по-окрупнена и най-важното ще спестява километри на преминаващите впоследствие.
jazzdevil
Рейтинг: 207 НеутралноЕдно такова разтоварване, качване на влак или камион и после отново натоварване на кораб вече оскъпи транспорта няколко пъти. При положение, че Босфора е отворен трафика по тоя коридор ще е почти никакъв.
Кум Лисан
Рейтинг: 25 НеутралноТакива коридори са добре за бизнеса и създават работни места по пътя си. Имаше филм за коридор номер 8 преди години, как не е стигнал до никъде. Като даваха за Македония, един местен зам. министър ги събрал в читалището на едно село хората. Обясненията му бяха нещо от рода, тука тунел, тука мост, тука пак тунел, айде честита ви магистрала. А то едни чукари, в селата останали хора над 70 години.
Няма да се абонирамjazzdevil
Рейтинг: 207 НеутралноДо коментар [#41] от "tacheaux":
Магистрала от румънска страна от Калафат до Лугош/Тимишоара ще има вероятно някъде около 2130г - тоя път на тях им е приоритет колкото на нас шосето Харманли-Елхово.
Виктор
Рейтинг: 8 НеутралноКакви глупави коментари има. Тито и Македония са виновни за всичко, дори за Коридор 8.
- Покоiниiо А.А. Ростковцки не iеднаш кажуаше: « бугарите мисл’ат, оти само они имаат ум на светов, а сите друзи сет будали. Кого мисл’ат они да излажат со статиiите во « Право » и друзите ноини, оти македонците сакаат Македонија за македонците? Знеме ниiе многу арну, шчо сакаат они » (За македонцките работи, К. Петков Мисирковъ, 1903 г.)Та кой не иска магистрала в държавата си???
Не мога да повярвам колко идиоти има в България. Не е възможно
observador
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#45] от "jazzdevil":
"Магистрала от румънска страна от Калафат до Лугош/Тимишоара ще има вероятно някъде около 2130г - тоя път на тях им е приоритет колкото на нас шосето Харманли-Елхово."
Но имаме шанса столицата на Румъния да е недалеч от границата ни. Основния трафик към Европа през България е от Турция, от София е вторичен. Румъния може да е по-сговорчива, ако такъв коридор минава през Букурещ. Особено за високоскоростна жп връзка, те вече имат такива планове. И ние трябва да се свържем оттам, става дума за няколко километра до Дунав.
По-нататък, един ден, ще направят и връзки до Калафат , а за нас София- Видин - Виена е оптимално, но не можем да чакаме този ден без да правим нищо.
За България, реалистичен приоритет за 10-15 години може да са високоскоростни жп мрежи Солун - София - Русе и връзка оттам към Южна България и Турция. И така можем да изтеглим всичко през Букурещ, съобразено с приоритетите на Румъния и междувременно да завършим собствените си липсващи отсечки. Когато Румъния е готова, свързваме този коридор с Видин и отпушваме Солун- София- Виена.
Днешните румънски приоритети не е задължително да са и утрешните. Тези неща се променят. Но ако игнориране днешните им приоритети, известно време ще останем черна дупка на картата.
observador
Рейтинг: 221 НеутралноКоридор номер 8 не съм го виждал начертан в никое от последните издания на приоритетни оси за ЕС, което означава, че едва ли ще го видим.
Коридор номер 8 е прах в очите на България, докато съседите си построиха хубави пътища и връзки. Дори с много усилия след 15 години да стига до Скопие, това е един малък град и пазар. До Дуръс ще стигне след 20-30 години... И какво като стигне. Ако някой иска да превозва с ферибот до Италия, дали ще избере гръцките връзки или българо-албански.
Харесвам Грузия, с която имаме чудесни връзки от средновековието и с която споделяме често обща съдба. Смятам, че трябва да ги подкрепяме много повече за ЕС и да правим повече търговия. Отскоро има ферибот Бургас- Батуми, което е чудесно.
Но от Грузия за Албания няма да дойдат товари, които да избият такава мега инвестиция. Ако Русия и Турция допуснат да бъдат заобиколени от такава въображаема магистрала, вероятно повечето участници, ще бъдат своевременно окупирани, каквато е традицията в кааказкия район.
По отношение на жп връзки, Грузия е вече много добре. От Батуми до Баку и сега си има добра връзка. Какво ни пречи след ферибота Батуми- Бургас да присъединим този трафик към турския в посока Европа, вместо да си блъснем парите в път за никъде.
Коридор номер 8 е регионален и емоционален и трябва да се построи, по най- лесното трасе, съобразно съществуващата мрежа. Основната работа е в РСМ. Ако те са сериозни един ден, ние можем да се активираме когато правят последния им лот, така или иначе от наша страна остава малко.
Но това е довеждащ път, а не международен коридор. И от наша страна, този довеждащ път е на 80-90% готов в един приемлив вариант, съобразно с трафика по него.
cinik
Рейтинг: 2687 НеутралноДа не би да си мечтаеш за атомна бомба върху главата? Moника Маковей: „Ако изчистите съдебната система, тя ще изчисти всичко останало“*** Ахмед Доган: „Който има контрол над съдебната власт, той контролира държавата“*** Буци до Ди Джей Ванко 2: „Бяхме подложени под натиск да приемем румънския модел, който счупи Румъния. Благодарение на ГЕРБ със своите десни, консервативни и християнски принципи се спаси държавата“
*****
НеутралноДо коментар [#41] от "tacheaux":
Румъня няма интерес от магистрала от Калафат.Не е до Борисов.Да не мислите,че Кире сега ще ги убеди?!Румъния има интерес да развива инфрастрултурата си в Източна Румъния.Това няба нищо общо с борисов.Негов голям успех е поне моста над Дунав при Видин.
*****
НеутралноДо коментар [#46] от "Виктор":
В Сереномакия Тито е виновен за почти всичко.Все още в 2022 г.имате улици с името му.Все още си гледсте някакви мили кадри от времето на Югославия и си ги шервате във Фейсбук.Все на сръбски език,разбира се.
*****
НеутралноДо коментар [#49] от "cinik":
Не,казвсм,че едни от най-ксенофобските държави са лидери в света и са доооста далеч от понятието "цървулани" .Нацистка Германия също е пример.Джендъризма,ЛГБТЮДКФЙФ,и малцинствените прсва нямат връзка със стандарта на живот!То,Бангладеш и Индия щяха да са топ.
Николов
Рейтинг: 980 НеутралноИ други са го писали - този коридор го няма защото няма сериозна икон. обосновка
Черно Море е вътрешно море. Кой знае какъв трафик от Грузия за СМ или Албания няма. Ето затова и не са на зор да го строят този коридор
За СМ по обективни причини по-важна е оста север-юг. На юг е най-близкото пристанище, на север - най-пряката връзка с Зап.Европа
Това е. Няма никаква зла умисъл в случая (не че в Скопие всичко е наред в това отношение)
Жп линията има основна сантиментално значение за БГ. От магистрала би имало повече полза - а и магистрала би излязла поне 3-4 пъти по-евтино
dorn
Рейтинг: 999 НеутралноТи сериозно ли вярваш в това което си написал. И за да те светна (нямам време за подробности). Основната заслуга за тоя мост е на Иван Костов и Бодо Хомбах. Борисов довърши през 2013 г. това което НДСВ, БСП и ДПС мотаха два пълни мандата.
dorn
Рейтинг: 999 НеутралноДо коментар [#51] от "wre501051215":
Грешка в пост 54 -това не беше за Вас
dorn
Рейтинг: 999 НеутралноЕто това е точното цитиране :
Ти сериозно ли вярваш в това което си написал. И за да те светна (нямам време за подробности). Основната заслуга за тоя мост е на Иван Костов и Бодо Хомбах. Борисов довърши през 2013 г. това което НДСВ, БСП и ДПС мотаха два пълни мандата.
samoedin
Рейтинг: 2909 НеутралноДо коментар [#48] от "observador":
"По отношение на жп връзки, Грузия е вече много добре. От Батуми до Баку и сега си има добра връзка. Какво ни пречи след ферибота Батуми- Бургас да присъединим този трафик към турския в посока Европа, вместо да си блъснем парите в път за никъде."
Пречи ни това, че Турция става все по - натоварена дестинация, с мегаломански претенции и оскъпяване на транспорта през нейна територия ! Този коридор има бъдеще, ако бъде построен и когато бъде построен ! Геополитическата тежест на страната ни ще нарастне, въпреки че засега не се вижда голяма нужда от неговото изграждане ! След 20 години Западните Балкани ще са с доста по - голяма стратегическа тежест за ЕС, отколкото имат в момента.......
Judjuk
Рейтинг: 2369 Неутрално"Пътят Дупница - Гюешево няма нищо общо с коридора. Пътят е Радомир - Кюстендил - Гюешево. Тези министри Караджов, Събев са леко некомпетентни по въпроса."
JudjukДо коментар [#42] от "petrov_p":
Те имат предвид скоростен път по маршрут Гюешево- Дупница-Самоков-Костенец-АМ Тракия. Съкращават се стотина километра. Ще минава по Кадин мост- страхотна романтика! Не съм сигурен, че се майтапя.
observador
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#57] от "samoedin":
"Геополитическата тежест на страната ни ще нарастне, въпреки че засега не се вижда голяма нужда от неговото изграждане ! След 20 години Западните Балкани ще са с доста по - голяма стратегическа тежест за ЕС, отколкото имат в момента......."
Желая всичко най-добро на Западние Балкани, но приоритет на българската държава трябва да бъде стратегическия интерес на България, а не техния.
Грополитиката в транспорта на Балканите винаги е кой да бъде център и кой периферия. В момента центъра е Сърбия и целия трафик минава оттам. Ако ние приоретизираме К8 и инвестираме в тази посока, изместване центъра завинаги в Западните Балкани.
Ако вместо това работим с Румъния за център около Букурещ, то тогава България се превръща не в периферия, а в център на трафик - с разклонения от Турция, Грузия, Скопие, дори Александруполис (Гърция отдавана иска да заобиколи Босфора, ние се дърпаме).
С отказа си да развива остта север-юг, България дава ключовете на Белград.
Последно за това е писал директора на БДЖ преди 1944, но режима прекъсва плановете му. Оттогава насам в България няма последователна стратегическа визия. Можем да изгубим и 50 години да чакаме коридор 8, а от нас липсват само няколко километра. Той е по-важен за Скопие и те трябва да решат политически,заедно с Албания да го строят сериозно. Нашите приоритети са да използваме предимството, че с Румъния вече сме в ЕС и да измести центъра към себе си. По една или друга причина, засега оставихме Сърбия и продължаваме да се самоблокираме.
nyn48646694
Рейтинг: 8 НеутралноАбе, от Дупница ако свиеш към Кулата и от там за Игуменица - ето ти коридор 8. Почти същата дължина като до Драч през Македония.
После, Бургас-Димитровград-Кърджали-Маказа-Игуменица - ето ти още един коридор 8, при това по-къс от албанския и еднакъв с истанбулския, който ни е конкуренция.
Та вари го, печи го, ние можем да свържем черноморските с адриатическите пристанища по много начини и всеки да си минава откъдето му е удобно. А че нема много желаещи е друг въпрос. Така че, не сме опрели до "Коридор 8", а транспортните връзки с РС Македония и Албания са важни само за търговския и туристически обмен с тия две страни. Които бидейки извън ЕС и незначителни като икономики и население, общо взето не могат да са ни приоритет от транспортна гледна точка. Много по-важно е да си довършим АМ Черно Море, тунел под Шипка с магистрала Русе-Димитровград-Маказа, АМ Хемус, скоростна железница, свързваща големите ни градове и пр. и пр. Скопие и Тирана са много назад в приоритетите.
nyn48646694
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#59] от "observador":
Транспортен и географски център на Балканите е София и ние требва да го развиваме като такъв, свързвайки го със скоростна железница с Истанбул, Букурещ, Белград, Атина и черноморските пристанища Варна и Бургас. И с нормална ЖП-линия до Скопие-Тирана-Драч, която е по-маловажна.
По такъв начин през София правим връзка не само между Турция/Близкия Изток и Европа, но и между Западна/Централна/Северна/Източна Европа и гръцките пристанища (врата за всички стоки, идващи през Суецкия канал) през Белград и Букурещ. Тоест, заобикаля се и РС Македония, като ключът е отсечката София-Кулата, която следва да ни е топ-приоритет.
Измествайки центъра към Букурещ, де факто правим два центъра - Букурещ и Белград, а София става периферия.
nyn48646694
Рейтинг: 8 НеутралноАбсурдни глупости си надраскал. Т.нар. коридор през Видин е едно геополитическо недоносче, което удължава пътя по всички основни маршрути и беше измислено с единствена цел да заобикаля Югославия през войните и ембаргото. Той много отдавна е неактуален. А мостът требваше да е при Оряхово и по разчети този вариант беше най-перспективен, но заради българска глупост и некакво местно лоби се построи на майна си Райна във Видин.
Дори с тунел под Петрохан, който е пълно безумие, разстоянието през Калотина пак е по-късо. И много ясно, че румънците никога нема да направят магистрала до Калафат, осъзнавайки, че с влизането на Сърбия в ЕС и въвеждането на пътни такси в Румъния, жив човек нема да минава от там.
observador
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#61] от "nyn48646694":
'Транспортен и географски център на Балканите е София и ние требва да го развиваме като такъв, свързвайки го със скоростна железница с Истанбул, Букурещ, Белград, Атина и черноморските пристанища Варна и Бургас. И с нормална ЖП-линия до Скопие-Тирана-Драч, която е по-маловажна.
По такъв начин през София правим връзка не само между Турция/Близкия Изток и Европа, но и между Западна/Централна/Северна/Източна Европа и гръцките пристанища (врата за всички стоки, идващи през Суецкия канал) през Белград и Букурещ. Тоест, заобикаля се и РС Македония, като ключът е отсечката София-Кулата, която следва да ни е топ-приоритет.
Измествайки центъра към Букурещ, де факто правим два центъра - Букурещ и Белград, а София става периферия'
Проблемът е, че София е почти в Сърбия. Ако закараме трафика от Турция до София, той естествено ще продължи към Белград, което е против интереса на България.
А трафика от Турция е основния коз на България в тази игра. Гърция си има фериботи,както и отлично трасе през РСМ и Белград. У нас я интересува основно, ако се навием на Бургас - Александруполис, което турското лоби у нас блокира.
Трафикът от Грузия също може да ни заобиколи, например отивайки директно в Констанца. Единственият трафик, който няма как да го направи е сухопътния от Турция, който е и най-мащабен и който няма къде другаде да отиде (те избягват Гърция).
Така че за магистралите, този е основния поток за нас, останалите са разклонения (Грузия, Гърция, Скопие-Тирана). Правилно споменахме и Черно море, която може да бъде интересна в това отношение.
Не знам защо държите транзитен трафик да минава през столицата, когато тя и без него има проблеми с трафика и натоварването. Сърбия в ЕС няма да влезе поне 20 години, стратегически за нас е да продължат през Румъния.
Относно вискоскоростната жп мрежа, там вече София има по-голяма роля и отсечката Солун - София е важна в жп варианта си, при жп е логично да търсим оси през големите градове. Истанбул-Пловдив е почти завършена, Румъния строи до Трансилвания. Солун - София и София- Русе - Букурещ биха ни свързали с Европа най-бързо и най-сигурно (може в рамките на 10-15 години). Планове със Сърбия, РСМ и Албания са високо-рискови и не бива да са ни първи приоритет. Сантименталните връзки с РСМ са лесни, ако вече имаме София - Солун, едно разклонение до границата не е сложно.
За България е много по-важно икономически и културно дори да се приобщава с Будапеща или Виена, отколкото със Скопие и Тирана. Румъния има какво да спечели, ако ни даде този достъп.
nyn48646694
Рейтинг: 8 НеутралноДо коментар [#63] от "observador":
Под транспортен център имах предвид цялостно за всички видове транспорт, и не случайно наблегнах за железопътния, който в бъдеще се очаква да измести автомобилния и въздушния за средни разстояния. Но за да е София център, това значи да наблегнем на ЖП-отсечките София-Кулата и София-Ниш за да изпреварим и изместим Скопие. Алтернативният ЖП-коридор през Видин и Румъния не ни касае, защото е неконкурентен, а през Букурещ е в съвсем друго направление, не и към Централна-Западна Европа. Така че, Румъния не може да ни даде никакъв достъп за там.
Колкото до магистралите, на нас принципно ни е все тая дали трафикът между Турция и Европа ще минава през Румъния или Сърбия. Ние така или иначе требва да имаме магистрали и към двете съседни страни, пък кой откъдето му е удобно да си минава. Който е за Южна Европа например, винаги ще избере Сърбия и Хърватия. В това отношение Сърбия е незаобиколима.
Който е в посока Будапеща, хипотетично най-краткият маршрут ще е през бъдещия тунел под Шипка и мост на Оряхово. За нас е добре, ако този трафик не минава през АМ Тракия и София, които и без това са достатъчно претоварени. От такива съображения следва да се ръководим, а не с кой съсед колко сме воювали преди 100-200 години.
observador
Рейтинг: 221 НеутралноДо коментар [#64] от "nyn48646694":
При високоскоростните жп линии, не се гледа само най-късата отсечка,с и градовете по осите, както и политическата обстановка.
Ако се инвестират милиарди в сръбска посока и тази страна, както е вероятно остане извън ЕС, ще има проверки на границата, които отнемат часове и обезсмислят спестеното време. България от 100 години не воюва, както и Румъния, но любимата ви Сърбия има открити конфликти и такива инвестиции там са високо рискови, защото могат лесно да станат заложник на конфликтите.
Гърция, България, Румъния и Хърватия можем и трябва да си правим цивилизовани пътища и жп магистрали. Сърбия, един ден, ако приеме реалността и границите си, е добре дошла. Но този ден нито е дошъл, нито се задава. Погледнете Босна и Черна гора.
Коридорите, които пресмятате игнорират политическата карта, а това винаги излиза скъпо с милиарди. Българските приоритети са през Румъния и избягване на рисковете в Сърбия до нормализиране на тази страна.
****
Коментарът беше изтрит от модераторите, защото съдържаше обидни или нецензурни квалификации, обиди на расова, сексуална, етническа или верска основа или призиви към насилие по адрес на конкретни лица.