В авиацията се подготвят за спиране на бизнеса с Русия в случай на инвазия

Авиокомпаниите и лизинговите дружества, които контролират пътнически самолети за милиарди долари, изготвят планове за извънредни ситуации за замразяване на бизнеса с Русия, ако противопоставянето на границата с Украйна прерасне във военен конфликт.
Представители на САЩ предупредиха, че Москва може да започне атака срещу Украйна, след като струпа повече от 100 000 войници близо до границата на съседа си, като Западът подготвя тежки санкции. Русия отвръща, че изобщо няма подобни намерения и това е раздухване на истерия.
Но авиационните шефове са притеснени от ефекта върху сделките с руски компании. Санкциите могат да нарушат плащанията към лизинговите фирми и всеки ответен ход от страна на Москва за ограничаване на достъпа до руското въздушно пространство може да хвърли търговията изток-запад в хаос.
"Очакваме асиметричен руски отговор", каза западен източник, участващ в изготвянето на сценарии, добавяйки, че е малко вероятно първо Западът да ограничи собственото си въздушно пространство.
Въздушните коридори между части от Европа или Северна Америка и Азия преминават през Русия. Нейните 26 милиона квадратни километра въздушно пространство са жизненоважно търговско кръстовище.
Карго компаниите са особено активни. Американският превозвач FedEx заяви в понеделник, че прави неуточнени планове за извънредни ситуации.
Без достъп до въздушните пътища на Русия, експерти казват, че авиокомпаниите са изправени пред необходимостта да отклоняват полети на юг, като избягват зоните на напрежение в Близкия изток. А това добавя значителни разходи в момент, когато авиокомпаниите опитват да се възстановят от пандемията.
Според някои съобщения кризата възкреси перспективата от Студената война, когато европейските самолети летяха към Азия, като се насочваха над Северна Америка, за да заредят гориво в Анкъридж в Аляска, след което да се спуснат до дестинации като Токио. Това би довело икономическата логика на подобни полети до краен предел на разумност.
Досега с най-голямото летище в Аляска не се е свързала нито една авиокомпания, която проучва подобна опция. Подобно развитие би изисквало увеличаване на капацитета за наземно обслужване, каза говорител.
Но сценарият е напомняне, че размерът и позицията на Русия на картата на авиацията ѝ дават лост за влияние и натиск, недостъпен за Съветския съюз, когато икономиките бяха по-малко интегрирани, коментира Елизабет Брау, старши сътрудник в Американския институт за предприемачество.
"Досега Москва не е заплашвала да отнеме правата за прелитане, но знае, че разполага с феноменално оръжие", написа Брау в свой коментар в изданието Defence One миналия месец.
Дори без официално да не се стига до "отмъщение", експерти казват, че последиците за върху важни полети с прелитане над Русия е трудно да се предвидят.
"Всяка една от тези операции изисква предварително разрешение и то не винаги се получава рутинно. И има всички основания да се смята, че ако нещата станат сериозни, някои от тези искания могат просто да останат без отговор", каза анализаторът Робърт Ман.
8000 ръководители на полети в Русия са обслужили 194 296 транзитни полета, или 532 прелитания на ден средно през 2021 г. |
Това е с 16% повече от нивата, притиснати надолу от коронавируса през 2020 г. Но все още е с 37% под трафика преди кризата през 2019 г., според Федералната агенция за въздушен транспорт.
"Това би било опустошително при нормални обстоятелства, но трафикът в Азия е по-нисък от нормалното", каза западен източник.
Според анализатори Русия печели значителни такси от прелитане.
С нарастването на напрежението през последните месеци американските авиокомпании изразиха опасения, че Русия може да откаже да удължи правата за полети, нарушавайки връзките с Азия, Индия и Близкия изток.
"Ако има извънредна ситуация, нямаме друг избор, освен да избегнем Русия и да летим по южния маршрут", каза Юджи Хирако, президент и главен изпълнителен директор на All Nippon Airways Co Ltd. "Тъй като търсенето на международни полети е толкова ниско поради пандемията, може дори да изберем да не летим в случай на извънредна ситуация." |
През октомври американските превозвачи поискаха от Държавния департамент да "действа спешно", за да осигури допълнителни права за прелитане над Русия, според писмо на търговска група, видяно от "Ройтерс". Очаква се официалните лица на САЩ да се срещнат с превозвачите до дни.
За индустрията за лизинг на самолети Русия досега беше относително нормално място, тъй като авиокомпаниите до голяма степен поддържаха плащанията по време на пандемията, каза един изпълнителен директор на лизингова компания.
Дори когато някои авиокомпании започнаха да избягват Украйна в понеделник, лизинговите компании гледаха към по-големите рискове в Русия.
Донал Слатъри, главен изпълнителен директор на лизингодателя Avolon, каза, че най-голямата му тревога е потенциалът за санкции, включващи достъпа за руснаци до SWIFT, което би нарушило международните платежни преводи. "Така че ние сме фокусирани върху това как да заобиколим това от гледна точка на плащането на наеми", каза той.
Руските компании използват около 980 пътнически самолета, от които 777 са на лизинг, според фирмата за анализи Cirium. От тях две трети, или 515 самолета, с приблизителна пазарна стойност от около 10 милиарда долара, са наети от чуждестранни фирми.
"Ако има санкции за работа с руски компании, това може да засегне повече от 500 самолета, в случай че не се допускат изключения", каза Роб Морис, главен консултант в Ascend by Cirium.