Мюнхен 2022: Форумът за сигурност започва с остри думи за Русия и напомняне за 1967 г.

"При максималистични настоявания на Русия и масов консенсус в евроатлантическата общност да се защитят фундаменталните принципи на Заключителния акт от Хелзинки и Парижката харта всъщност изобщо не е ясно дали Москва се интересува от каквито и да е реални дипломатически усилия. (...) И все пак, дипломацията трябва да полага усилия, ако все още получава шанс. Но докато този доклад се печаташе, надеждите се топяха."
Това - и още по-драматични квалификации и предупреждения - има в годишния доклад на Мюнхенската конференция за сигурност, която започва днес и ще продължи до неделя. Основан преди почти 60 години, това е най-големият и авторитетен форум в света за диалог по въпросите на сигурността.
Въпреки ограниченията заради пандемията организаторите посрещат над 30 държавни и правителствени ръководители, 100 министри (предимно на отбраната и външните работи) и ръководителите на много от водещите световни организации (откриването ще направи генералният секретар на ООН Антониу Гутериш), а външният министър Аналена Бербок ще има обща среща с колегите си от Г-7 (Германия е ротационен председател на групата).

Заглавието на доклада е показателно за цялостното настроение в момент на най-сериозната криза за европейската сигурност поне от 1989г. насам: "Обръщане на прилива. Да се отучим от безпомощността".
Председателят от 14 години на форума Волфганг Ишингер (ще го наследи Кристоф Хойсген, бивш посланик в ООН и смятан за един от най-влиятелните външнополитически съветници на канцлера Ангела Меркел) заяви, че за това време предизвикателствата за сигурността са се надигнали като приливна вълна от взаимно подсилващи се кризи. "Има война в Европа, а сега - и заплаха за голям военен конфликт", допълни той.

Говорейки за "колективна безпомощност" в света, Ишингер критикува Европа, че макар да е значителна икономическа сила, тя изглежда е изгубила вяра в способността си да оформя глобални събития и рядко предлага инициативи по повод глобални заплахи. "Сякаш доминирана от усещане за импотентност, Европа изглежда като политическо джудже на глобалната арена", казва още Ишингер.
Русия реши да бойкотира тази година форума, на който преди 15 години президентът Владимир Путин произнесе прочутата си реч, в която остро критикува Запада, включително за приемането на България и Румъния в НАТО. Изложените тогава от него тези и коментарите, с които бяха посрещнати, са почти същите като повторените и вчера искания на Москва и реакцията на Запад. Със съществената разлика - сега около Украйна има близо 130 хиляди руски военни, а Западът се обедини доста по-бързо и подготви - по думите на всичките му лидери - изключителни санкции срещу Русия. |
На Източна Европа в доклада е отделена специална глава, в която се казва, че статуквото в тази част на света е все по-крехко.
"През последните години мнозина в Западна Европа и Северна Америка се надяваха на различен резултат, но изглежда свикнаха със злощастната ситуация по източния фланг на НАТО и ообено в бъркотията в Източна Украйна. Големите членки на НАТО бяха заети с други кризи и ситуацията в Донбас погрешно бе смятана от мнозина за поредния "замразен конфликт" в постсъветското пространство (...) Но Путин изглежда вярва, че може да промени статуквото в собствена полза и със сила избута района и предизвикателствата му отново на върха на дневния ред за сигурността на Запада." |
След което има доста по-откровени квалификации:
"Русия се държи противно на европейските очаквания за прилично поведение за член на евро-атлантическата общност. Според Кремъл Русия не е държава като другите и не бива да става такава. Русия на Путин очевидно не се интересува от това да бъде възприемана като отговорен съсед и изобщо не ѝ пука да прекрачва червени линии у дома и в чужбина." |
Следва дълъг списък с примери - от анексирането на част от друга държава през убийства в чужбина, отравяне на Алексей Навални, вълни от дезинформация и хакерски атаки за влияние върху резултатите от избори до конституционните промени, позволяващи Путин да е на власт до 2036 г.
"Руското ръководство не споделя разбирането за "обща европейска идентичност", основана на принципите на либералната демокрация и човешките права. Западът трябва да приеме факта, че такива решения [на Москва], противоречащи на нормите за приемливо поведение вкъщи и чужбина, са характерна черта, а не дефект на руската политика днес." |

Описвайки къде Западът греши особено много в опита да разбере днешна Русия, докладът цитира три дами:
- Мери Елис Сарот, историк от университета "Джонс Хопкинс": "Според Путин Русия е изгубила бившия си статут не заради рухването на СССР, а защото била измамена от Запада - един по-лесен за приемане начин да се говори за нещата".
- Анджела Стент от университета "Джорджтаун", една от най-опитните анализаторите на Русия: "Светът на Путин е движен от усилието да бъде накаран Западът да се отнася към Русия така, сякаш само тя е била СССР".
- Фиона Хил, бивш старши директор по въпросите на Европа и Русия в Съвета за национална сигурност към Белия дом: "Това е персонализирана и полуприватизирана клептократична система, която е яхнала руската държава, институции и население".
Може да се твърди, че Путин се чувства застрашен не толкова от потенциалните гаранции на НАТО за сигурността на независими държави, колкото от присъствието на успешни демокрации в съседство на Русия, обобщава докладът.
Преди въпроса какво да се прави в тази ситуация първо се припомня, че без действията на Русия нямаше да се стигне до сериозни промени в НАТО. И до днес алиансът е със Стратегическа концепция от 2010 г., в която се говори за "истинско стратегическо партньорство с Русия". След броени месеци в Мадрид ще бъде приета нова концепция, която ще даде допълнителен тласък на започналите през 2014 г. увеличаване на бюджетите за отбрана, създаване на нови силови структури и приемане на визия до 2030 г. Изрично е отбелязана и нуждата от засилено присъствие в България, Румъния и Черно море.

Търсенето на отговор е между две основни тези:
- да се удовлетворят част от руските искания и да се притисне Киев да изпълни Минските споразумения
- да се втвърди още повече тонът, защото Западът има проблеми не заради твърде много конфронтация, а поради обратната причина.
Тук докладът насочва вниманието към ключов документ в историята на НАТО - Докладът "Армел" от далечната 1967 г., който преодолява разногласията между съюзниците и - с други инициативи като политиката на САЩ за сдържане и германската "Остполитик" - проправя пътя към спиране надпреварата във въоръжаването през 70-те години. В него за пръв път е формулиран двойният подход на НАТО спрямо СССР - военна сила с политическа солидарност ("толкова много, колкото е нужна за отбрана и сдържане") в комбинация с търсене на политически канали за намаляване на напрежението ("колкото е възможно повече дипломация и диалог").
Всъщност, това прави през последните седмици администрацията на президента Джо Байдън, като точната смес от средства, формати за преговори и предложения ще трябва непрекъснато да се приспособяват, но без да се ощетяват суверенните права на независими държави.
И това изобщо не е лесна задача, посочва докладът.