Унгарската опозиция агитира със самиздат из селата врата по врата

С бързи крачки 79-годишният Петер Ногради обикаля улиците на сънливо село край река Дунав всяка сряда, пускайки бюлетин в пощенските кутии като част от кампания на опонентите на унгарския министър-председател преди изборите през април.
Обикновият лист във формат А4, сгънат на две и отпечатан в черно-бяло, всъщност е седмичен "вестник" и включва статии, избрани от уебсайтове от активисти. Разпространява се из Унгария от повече от 1300 доброволци с цел новини да достигнат до селската аудитория, която според организаторите има достъп само до медии, лоялни към правителството.

Изданието, разнасяно от Ногради, отразява новини за корупцията, стачка на учители за по-високи заплати и плановете на опозицията да намали ДДС върху основните храни, ако победи.
"Тези новини не се появяват в медиите, можете да я прочетете само в интернет и то не на всички сайтове", казва той.

Малките села, където хората получават новините си основно от телевизията или радиото и медийните канали, контролирани от правителството, са традиционни крепости на партията "Фидес" на премиера Виктор Орбан. Пред 12 години той дойде на власт с решителна победа, но сега е изправен пред трудна надпревара за преизбиране на 3 април и медийното отразяване играе ключова роля в кампанията му.
В мразовития студ улиците на Дунабогдани, северно от Будапеща, са пусти. Ногради, който е работил като разработчик на софтуер преди да се пенсионира, казва, че някои с удоволствие взимат листовките му, докато други ги хвърлят веднага, но това не го кара да се откаже.

Листовките, наречени Nyomtass Te Is! ("Би трябвало и ти да го принтираш"), са безпартийна инициатива, която организаторите нарекоха "Самиздат на 21-ви век". Самиздат беше тайното копиране и разпространение на забранена литература по времето на комунизма. Това, че унгарците възкресяват тактиката, е отражение на задушаването от Орбан на държавните и частните медии, твърдят организаторите. |
Движението набра скорост през октомври, след като опозиционният лидер Петер Марки-Зай го подкрепи, заявявайки, че самият той е разнасял листовки близо до родния си град.
"Много е важно да се балансира правителствената пропаганда с истинските новини", каза Марки-Зай.

Говорител на правителството каза, че унгарската и международна левица използвали въпроса за медиите като част от политическата си кампания "за дискредитиране на Унгария" в продължение на повече от десетилетие.
"Реалността е, че разнообразието и балансираната природа на унгарските медии са несравними с това, което можем да видим в Западна Европа", каза Золтан Ковач пред "Ройтерс" в коментар.
Марки-Зай, 49-годишен католически консерватор, баща на седем деца, предвожда алианс от шест партии срещу Орбан и проучванията на общественото мнение показват оспорвана надпревара с "Фидес", която е само с няколко процентни пункта преднина.
До средата на януари NTI имаше повече от хиляда доброволци в сравнение с около 150 през октомври, разпространявайки около 150 000 копия през последната седмица на януари, казаха организаторите. "Ще ни трябват 3500 души, за да достигнем до около 2 милиона души, живеещи в села с 2000 до 5000 жители", каза Рита Бола, лидер на доброволци в Будапеща. |

През последното десетилетие Орбан затегна хватката на правителството си над държавните медии, а също и над частните медии чрез промени в собствеността. Рекламните пари, насочени към проправителствени издания, също помогнаха за създаването на по-лоялно медийно отразяване.
Десетки вестници, радио и телевизионни станции, критикуващи Орбан, смениха собственика си, след като бизнесмени, близки до Фидес, изкупиха медии. Някои впоследствие затвориха - като водещия ежедневник в страната Nepszabadsag - докато други бързо промениха мелодията си.
Европейският съюз и продемократичните групи отдавна обвиняват правителството на Орбан в ограничаване на медийните и други свободи, а той многократно го отрича.
В реч през февруари 2021 г. Орбан каза, че делът на унгарската собственост в местните медии се е увеличила до 55% от 34%, което е една от целите, поставени от неговото правителство през 2010 г.
Агнес Урбан, анализаторка в организацията Mertek Media Monitor, каза, че създаването на голям конгломерат, наречен Central European Press and Media Foundation през 2018 г. от привърженици на Орбан, е позволило още по-голямо правителствено влияние върху медиите.
Проправителствен конгломерат управлява огромно медийно портфолио от повече от 400 издания, включително всички регионални вестници. |
Урбан каза, че докато Унгария все още има жив независим сектор за онлайн новини, то много хора, предимно в провинцията, не разполагат с медийна грамотност, за да разграничат пропагандата от новините.
Много е лесно за хората в провинцията да се забият в новинарски "балон" [доминиран от проправителствените медии] и "Фидес" се грижи да го поддържа.
В Дунабогдани повечето хора, запитани от "Ройтерс", не пожелаха да бъдат интервюирани.
38-годишна жена Джудит, която не пожела да посочи фамилното си име, каза, че знае за самостоятелно разпечатания бюлетин. Майка на три деца, тя е гласувала за опозицията в миналото и ще направи същото, когато даде своя вот на 3 април.
"Всъщност не съм целевата аудитория, тъй като чета редовно новини... но наистина уважавам хората, които вършат това", допълва тя.
