Основните купувачи на руски петрол трудно намират кораби и банкови гаранции

Основните купувачи на руски петрол трудно намират кораби и банкови гаранции

Глобалният петролен пазар беше хвърлен в хаос в четвъртък, след като Русия нахлу в Украйна, като водещите купувачи на руски петрол се борят да осигурят гаранции в западните банки или да намерят кораби, за да натоварят суров петрол от един от най-големите производители в света.
Най-малко три основни купувача на руски петрол не са успели да получат акредитиви от западни банки, за да покрият покупките в четвъртък, съобщиха четири източника на търговия, позовавайки се на пазарна несигурност след руската инвазия.
Къде са корабите? НАТО не противодейства решително на Русия в Черно море - тук
Контрол на корабите в Черно море: Турция може да влияе на войната в Украйна - тук
Русия произвежда всеки 10-и барел в света и цените на петрола скочиха до над $105 за барел в четвъртък, най-високото им ниво от 2014 г., поради опасения от прекъсвания.
  • В Черно море кораб, собственост на Турция, беше ударен от снаряд край бреговете на украинския пристанищен град Одеса, което накара корабните компании да избягват да посещават черноморските пристанища.
  • Гърция спешно препоръча всички гръцки кораби незабавно да напуснат териториалните води на Украйна и Русия в Черно море, казаха корабни брокери и високопоставен служител на гръцкото морско министерство.
Пазарът на петрол вече страда от недостатъчни доставки поради години на ниски инвестиции и на фона на процъфтяващото търсене, тъй като ограниченията, свързани с пандемията на коронавирус, се облекчават по целия свят.
"Блумбърг": Руските бизнесмени изгубиха $39 млрд. в първия ден на войната - тук
"За момента банките не желаят да отварят LC, така че това е малко противоречие", каза един от източниците. Той поиска да не бъде посочен поради чувствителността на въпроса. (LC е съкращение на Letter of Credit - писмо от банката, гарантиращо, че парите на купувача ще стигнат до продавача изцяло и навреме; в противен случай банката покрива цялата или част от сумата - бел.ред.)
Водещите руски купувачи на петрол включват западни петролни големи компании като BP BP и Shell, ENI, TotalEnergies, Equinor, Chevron и Exxon Mobil, както и търговски къщи като Vitol, Glencore GLEN.L, Trafigura, Gunvor и Mercuria. Източниците не посочиха кои банки са отказали да издават акредитиви.
Западът започна да въвежда санкции срещу Русия за нахлуването, което потенциално може да включи прекъсване достъпа на Русия до системата за финансови транзакции SWIFT.
Но това също би имало сериозни последици за западната икономика, тъй като може да наруши износа на така необходимите стоки на фона на галопиращата инфлация. А анализаторите предупредиха, че един нежелан ефект от санкциите може да бъде, че някои страни се отказват от транзакции.
Основните купувачи на руски петрол трудно намират кораби и банкови гаранции
Вашингтон се опита да намали притесненията относно санкциите срещу руските банки. Президентът на САЩ Джо Байдън каза пред репортери в Белия дом: "Нашият пакет от санкции е специално разработен, за да позволим плащанията за енергия да продължат."
Русия изнася около 4-5 милиона барела на ден (bpd) суров петрол и още 2-3 милиона барела на ден рафинирани продукти. Китай, Европейският съюз, Южна Корея, Индия и Япония са основните му купувачи.
Някои търговци говориха за "ирански синдром", когато големите западни институции проявиха сдържаност и предпазливост, преди дори да бъдат наложени санкции, от страх от транзакции, които потенциално нарушават бъдещите регулации.
Най-важните новини от втория ден на войната - четете тук
За евакуацията на българите от Украйна - тук
"Разглеждаме всички сделки случай по случай. Но няма твърдо спиране", каза висш изпълнителен директор в голяма европейска банка, което показва забавяне на сделките с руски петрол и суровини.
Основните купувачи на руски петрол трудно намират кораби и банкови гаранции
Повечето водещи западни банки са активни във финансирането на петрол и суровини и издават акредитиви. Не беше ясно до каква степен липсата на акредитиви може да наруши руския износ, като някои търговци казаха, че ще отнеме поне няколко дни на компаниите и банките, за да разберат новата правна среда.
Три търговски фирми, Glencore, Trafigura и Litasco, се затрудняваха да натоварят 100 000-тонни сурови товари Urals в средата на март от балтийските пристанища на Русия, тъй като цените паднаха до най-ниското ниво, регистрирано в постсъветския период, казаха търговците и показват данните на Refinitiv Eikon.
Междувременно тарифите за товарене в руските пристанища и разтоварване в Северна Европа се утроиха за един ден до около 2.3 милиона долара на кораб, тъй като много собственици на кораби сега отказват да посещават руските пристанища.
"Около 90% от собствениците на кораби ни казват, че ще седят и ще преценят ситуацията, каза корабен брокер. Имахме един собственик, който каза, че няма да работи с руски колеги."