Съдът на ЕС: Използването на лични данни при полети трябва да е ограничено

Държавите от ЕС могат да събират само данните за пътниците на авиокомпаниите, които са строго необходими за борба с тежката престъпност и тероризма. Това реши във вторник Съдът на ЕС, който забрани използването на машинно обучение на програмите за събиране и обработка на данните.
Директивата за регистриране на имената на пътниците (PNR), приета през 2016 г., позволява на служителите на полицията и правораздавателните органи да имат достъп до данните за пътниците за полети до и от ЕС, за да се борят с тежки престъпления и да поддържат сигурността в съюза от 27 държави.
Правозащитните групи обаче заявиха, че запазването на данни дори от правоприлагащите и други органи е навлизане в личното пространство и неоправдано посегателство върху основните права на поверителност и защита на данните.
През 2017 г. Белгийската лига за човешки права (LDH) и други правозащитни групи оспориха PNR в белгийски съд, заявявайки, че се позволява събирането на твърде много данни и това може да доведе до масово следене, дискриминация и профилиране.
Впоследствие съдът потърси мнение от базирания в Люксембург Съд на Европейския съюз (CJEU).
"Съдът счита, че зачитането на основните права изисква правомощията, предвидени в Директивата за PNR, да бъдат ограничени до това, което е най-необходимо", казват от CJEU.
Съдиите обясняват, че PNR трябва да бъде ограничена до терористични престъпления и тежки престъпления, имащи обективна връзка, дори и тя да е само косвена, с превоза на пътници по въздух.
Съдът на ЕС заяви, че разширяването на PNR за полети вътре в рамките на ЕС трябва да бъде разрешено само ако е строго необходимо и е открито за преразглеждане от съд или независим административен орган.
"При липсата на действителна и настояща или предвидима терористична заплаха, пред която е изправена държава членка, правото на съюза не допуска национално законодателство, което предвижда предаването и обработването на PNR данни за полетите в рамките на ЕС, както и за превозите, извършвани с други средства в съюза", казаха съдиите.
Съдът на ЕС също така каза, че технологията с изкуствен интелект в системите за самообучение (машинно обучение) не може да се използва при събирането на данни за пътниците на авиокомпаниите.
Има проблем и в начина, по който се преценява доколко ефективна е цялата система:
"Предвид честотата на грешките, присъща на такова автоматизирано обработване на PNR данни и доста големия брой "фалшиви положителни" резултати, получени вследствие на прилагането му през 2018 г. и 2019 г., годността на системата, установена с Директивата PNR, да осигури постигането на преследваните цели зависи основно от доброто функциониране на проверката на положителните резултати, получени при това обработване, която ЗДП извършва впоследствие чрез неавтоматизирани средства."