Амбиция без граници – Саудитска Арабия показа проект за небостъргач, дълъг 170 км
Този небостъргач ще бъде внушителен, но далеч не най-високият - "само" 500 метра. Но смайваща е дължината му - 170 километра.
Свръхамбициозният проект "Линията" бе представен в понеделник като част от футуристичния мегаград NEOM. Зад започналата през 2017 г. инициатива стои лично престолонаследникът Мохамед бин Салман, фактическият управител на Саудитска Арабия.

Целта ѝ е в западната част на страната и по бреговете на Залива на Акаба да се изгради свръхмодерен комплекс върху почти 29 000 кв. км, включващ и аналог на американската Силициева долина. Мохамед бин Салман твърди, че иска да модернизира консервативното мюсюлманско кралство, но мнозина архитекти и икономисти смятат, че визията му - променяща се през годините - не може да се реализира. Или че най-малкото не може да постигне устойчивост.
Започвайки от саудитския бряг срещу Синайския полуостров, "Линията" трябва да представлява своеобразен сандвич от две стени, издигнати на малко над 200 м една от друга. Между тях ще се разположи всичко - места за живеене, работа и развлечения.
При представянето в понеделник през нощта принц Мохамед обрисува едно пространство, "изградено около хората, а не около автомобилите", в което ще се пътува с безпилотни превозни средства и което ще се превърне в най-приятния за живеене град на планетата върху само 34 кв. км.

"Концепцията се промени толкова много в сравнение с първоначалните намерения, че понякога е трудно да се схване посоката - намаляване, разрастване или агресивни завои", коментира за АФП Робърт Могиелницки от Института за арабските държави от Персийския залив във Вашингтон.
Не е ясно и за колко жители ще се строи всичко това в следващите 50 години. Официални лица са казвали 1 милион, принц Мохамед посочи 1.2 милиона към 2030 г. и увеличаване до 9 милиона души през 2045 г.
Саудитска Арабия иска да стане една от икономическите сили на света, но затова ѝ трябва и по-голямо население, смята престолонаследникът. Целта е в край на това десетилетие при сегашните 34 млн. души там да живеят 50 милиона души, половината от които чужденци. Десетилетие по-късно те трябва да се удвоят до 100 милиона. |

"Това е и основната цел да построим NEOM - да увеличим капацитета на Саудитска Арабия, да имаме повече граждани и повече хора в страната. И понеже го строим от нищото, защо да копираме обичайните градове", казва принц Салман.
Във видеото, представящо "Линията", се казва, че огромният комплекс ще бъде захранван 100% от възобновяеми източници. Целогодишно ще се поддържа микроклимат чрез система за проветряване.
Торбьорн Солтвед от компанията за оценка на риска Verisk Maplecroft смята, че разположението на NEOM е много подходящо за соларна вятърна енергия, а има планове и за най-голямата централа на зелен водород. "Но комплексната оценка като цяло е неясна предвид безпрецедентния мащаб и цена на проекта."
В района вече работи летище, свързано с Дубай, а в презентацията на проекта се казва, че 40% от света е на не повече от 6 часа полет от NEOM.

"Линията" изглежда въплъщение на градоустройственото течение Zero Gravity Urbanism, защитаващо идеята, че може да има селища, в които вместо безконтролното им разрастване и прахосване на площ може във вертикален град върху 5% от площта на традиционно изградения вариант да се съберат домове, училища, работни места, паркове.
"Жителите ще получават това, от което се нуждаят, в радиус от 5 минути ходене пеша. От край до край през града ще се пътува за 20 минути с високоскоростна железница, а ще има и обекти извън огледалните стени, включително яхтени пристанища.

За всичко това трябват и много пари. Първата фаза до 2030 г. ще струва 1.2 трилиона саудитски риала (320 млрд. долара), казва принц Мохамед. Освен държавните субсидии са предвидени инвестиции от частния сектор и излизане на проекта NEOM на борсата през 2024 г.
"Финансирането е само елемент от уравнението. Това, което трудно можеш да купиш, е търсенето. Особено когато искаш от хората да бъдат част от експеримент за това как ще се живее и работи в бъдеще", коментира Могиелницки.
