Как от първа срещу COVID-19 "Астра Зенека" стигна до отказа от ваксините

Фармацевтичната компания "Астра Зенека" може да не остане в бизнеса с ваксини в дългосрочен план, заяви нейният главн изпълнителен директор Паскал Сорио пред Ройтерс - една демонстрация на изменчивостта на късмета на производителя на една от първите ваксини срещу COVID-19, загубил битката с конкурентите си.
Проблеми с производството, проверките от регулаторите след редки случаи на тежки странични ефекти и опасенията относно сравнително краткия срок на годност на ваксината, станаха причина компанията да загуби пазарите, на които беше първа.
На третата година от пандемията, на фона на глобално пренасищане с ваксини, употребата на препарата на "Астра Зенека" е намаляла в голяма част от развития свят. Населението в тези държави е почти изцяло ваксинирано, а предпочитанията са към иРНК бустерите на "Пфайзер" и на "Модерна".
Листваната в Лондон компания надгражда своето портфолио от терапии с антитела, включително за COVID-19, респираторния вирус RSV и други вируси, каза Сорио в интервю за Ройтерс във вторник. Но относно бъдещето на бизнеса с ваксини срещу COVID-19 той е предпазлив: "Не мога да съм сигурен, че ще бъдем там".
Също толкова пестелив е и дали компанията ще разшири списъка си с ваксини и за други инфекции, добавяйки, че още проучва въпроса.
Инвеститорите обсъждаха бъдещето на бизнеса с ваксини, като се има предвид забавянето на продажбите на ваксината на "Астра Зенека" срещу COVID-19, след като първоначалните договори за продажба бяха изпълнени. Европейската комисия например реши да не подновява договора си в полза на иРНК ваксините, а САЩ все още не са регистрирали нейната ваксина.
Въпреки това Сорио казва, че не съжалява за работата на компанията с Оксфордския университет за разработване на ваксина срещу COVID-19, като се има предвид, че са доставили милиарди дози и са спасили приблизително 6 милиона живота по целия свят.
Ваксината беше вторият най-продаван продукт на "Астра Зенека" през 2021 г. с продажби за 3.9 млрд. долара. Днес компанията се оглежда за стабилни придобивания, включително за малки и средни компании, специализирани в онкология и сърдечно-съдови терапии, добави Сорио.
Французинът, който може още
Главният изпълнителен директор ръководи учетворяването на цената на акциите на компанията през десетилетието си начело на "Астра Зенека".
"Мога да продължа да върша тази работа много години", казва той.

63-годишният мъж някога беше смятан за естествен наследник на отиващия си президент Лейф Йохансон. Но през юли Сорио отхвърли спекулациите, че планира да се пенсионира скоро, като каза, че очаква да работи с новообявения президент на компанията Мишел Демар.
Когато застана начело през 2012 г. Сорио беше натоварен със задачата да преобърне закъсалата "Астра Зенека", засегната от поредица от загуби на ключови патенти и от серия от неуспешни клинични изпитания. С французина начело, съдбата на англо-шведския производител на лекарства, се промени коренно.
Той заостри вниманието си върху специализираните лекарства и доходоносната област на онкологията, направи придобивания, за да напълни аптечката на компанията, предпази я от враждебно поглъщане от американския фармацевтичен гигант "Пфайзер" и инвестира сериозно в научноизследователска и развойна дейност, за да подобри слабите й постижения в разработването на нови лекарства.
Но сега Сорио предупреждава, че в бъдеще ще бъдат разработени по-малко нови лекарства поради законите за цените на лекарствата в САЩ, приети миналата седмица.
Запитан за инфлационния натиск, Сорио каза: "Ще трябва да станем по-иновативни и продуктивни. Не можем да очакваме цените ни да се покачат."
Продажбите в Китай, които съставляват близо една пета от общите годишни приходи на компанията, са намалели през последните тримесечия поради по-ниските цени на лекарствата и заради COVID ограниченията, които попречиха на някои пациенти да бъдат диагностицирани и да търсят лечение за рак.
Сорио казва, че продажбите са се повишили през третото тримесечие на втория по големина пазар на фармацевтични продукти в света и че той очаква Китай да играе по-значима роля на световния пазар през следващото десетилетие.