Турция вдига пет пъти таксата за преминаване през Проливите

Турция ще увеличи пет пъти разходите за преминаване през черноморските проливи през октомври, съобщава близкият до управляващите вестник "Сабах", позовавайки се на източници в турското министерство на транспорта.
Увеличението на таксите за фара, медицинското обслужване и евакуацията на търговските кораби е предвидено от Конвенцията от Монтрьо, която от 1936 г. регулира корабоплаването в Проливите.
Според изданието Турция променя част от системата за събиране на такси за преминаване през Босфора и Дарданелите, въведена през 1983 г. Те се изчисляват във френски франкове - валута, която не съществува от десетилетия. През 1983 г. обменният курс на франка е определен на 0.8 долара. Но заради инфлацията и поскъпването на златото през годините таксите значително са се обезценили.
От 7 октомври 2022 г. обменният курс на франка ще бъде определен на четири долара. Така "Сабах" изчислява, че годишният доход на Турция от преминаване през проливите ще се увеличи от 40 милиона долара на 200 милиона долара.
Анкара притежава това право съгласно правата, предоставени ѝ от Конвенцията от Монтрьо. Тя гарантира свободата на преминаване през Проливите за търговски кораби както в мирно, така и във военно време, но режимите са различни за всеки. В същото време документът ограничава престоя в Черно море на военни кораби на нечерноморски държави за период от три седмици. При извънредни ситуации Турция има право да забрани или ограничи преминаването на военни през Босфора и Дарданелите. Тя направи това за корабите на ВМФ на Русия и Украйна, които смята за воюващи държави.
Този емблематичен воден път е с дължина 31 километра и ширина, която варира от 3300 метра до едва 730 между османските укрепления Румелихисар и Анадолухисар, което го прави един от най-трудните водни пътища в света. Максималната дълбочина на пролива е 110 метра (360 фута).
През последните години трафикът малко намаля, но въпреки това е изключително натоварен. През него минават около 48 хил. кораба годишно, което се смята за три-четири пъти повече от този през Суецкия и Панамския канал. През 1934 г. - две години преди приемането на конвенцията, през Босфора са минали около 4500 кораба, а през 1998 г. те са достигнали 49 304.
Намаляването се дължи основно на новите ограничения върху транзита на петролни танкери от 2002 г., забраняващи нощния транзит за кораби, по-дълги от 200 метра. Тук е един от важните морски маршрути в света за транспортиране на петрол от региона на Каспийско море и Русия до области, включително Азия, Западна и Южна Европа.
Около 38 процента от морския износ на суров петрол в Русия се възползва от пролива, той е важен и за страни като Азербайджан и Казахстан. Изчислено е, че повече от три процента от глобалните доставки (около 3 милиона барела петрол на ден) са минавали през Босфора в нормална година.