Може ли България да препродава ембаргов петрол: всички отговори за изключението от санкциите

Може ли България да препродава ембаргов петрол: всички отговори за изключението от санкциите

Когато през май правителството на Кирил Петков преговаряше с европейските институции България да бъде изключена от петролното ембарго на ЕС срещу Русия, това беше поискано с мотива да се осигурят горива за българския пазар и да се намалят цените за българските потребители.
София получи отсрочка до края на 2024 г. от забраната за внос на петрол и петролни продукти от Русия, която влиза в сила за останалите европейски държави на 5 декември за суровия петрол и на 5 февруари за петролните продукти.
Служебното правителство обаче обяви, че обмисля възможност да разреши продажбата на продукцията на рафинерията край Бургас, която е собственост на "Лукойл" за други европейски държави или трети страни. За това беше отново изтъкнат стремежът за намаляване на цените за вътрешния пазар.
Изненадващата инициатива породи съмнения дали България не се готви да използва добрата воля на европейските правителства, да продължи да получава руски петрол, когато останалите рафинерии трябва да му намерят алтернативи, за да заобиколи санкциите.
Какво има на масата
Според решението цялата продукция на "Нефтохим", произведена с руски суров петрол трябва да се реализира на вътрешния пазар, за да се спазят санкциите в частта им за условията за прилагане на изключенията за България и още няколко държави, които нямат излаз на море и могат да получават петрол само по нефтопровода от съветската епоха - "Дружба".
Вече след изборите "Продължаваме промяната" предложи и как да се приложи изключението, така че цените на бензините и други нефтопродукти да паднат, като се създаде механизъм за контрол и се обложи свръхпечалбата на рафинерията в България.
В края на октомври служебното правителство даде знак, че работи по прилагането на шестия пакет от санкции на ЕС срещу Русия заради войната в Украйна, с който се въвежда забрана за вноса на руски суров петрол и петролни продукти. Енергийният министър Росен Христов съобщи, че правителството се готви да отмени решението за забрана за износ на продукцията от рафинерията на "Лукойл", тъй като това ще да повиши цените на горивата на вътрешния пазар, а и няма как да се спре търговията на европейския пазар.
Анонсът предизвика реакцията на Европейската комисия, която е задължена да следи за спазването на европейското законодателство и решения. Неин говорител обърна внимание, че целта на "българското" изключение да се даде възможност на София да се снабдява, а не да продава внесения руски петрол на други държави, в ЕС или извън него.
Какво казва Европейската комисия
В отговор на въпрос на "Дневник" говорителят на Европейската комисия за данъчното облагане и митниците отговори, че
"Поради специфичната географска експозиция на България беше предвидена специална дерогация от забраната за внос на суров нефт, (доставян) чрез морски транспорт и на петролни продукти за ограничен период. Целта на дерогацията е да снабдява България с петрол поради специфичната ѝ ситуация, а не да го продава на други държави членки или трети страни, съгласно чл. 3м (7). Това също е изяснено в насоките на Комисията, включително когато петролът е бил преработен". (акцентът е на "Дневник")
Какво пише в решението за санкциите
Текстът, засягащ българското изключение е максимално кратък и не уточнява какво може или не може да се прави с внесения в рафинерията на "Лукойл" руски петрол. Българското изключение дори няма самостоятелен параграф, а е обединено с изключението, дадено на Хърватия - втората европейска държава с излаз на море, която ще продължи да се ползва от руското гориво.
Текстът казва само:

"Поради особената географска експозиция на България, за ограничен период от време следва да бъде предоставена специална дерогация от забраната за внос на суров нефт с морски транспорт ("суров нефт, превозван по море") и на нефтопродукти. Поради специфичната ситуация в Хърватия, свързана с необходимостта нейната рафинерия да осигурява редовни доставки на вакуумен газьол за функционирането си, следва да бъде възможно националният компетентен орган да разрешава закупуването, вноса или трансфера на руски вакуумен газьол за определен период от време при определени условия."
За разлика от България и Хърватия, дерогациите, дадени на държавите, които нямат излаз на море, нито алтернативни петролопроводи, освен руския, са обвързани с повече условия:
"Поради географското положение на няколко държави членки, което създава специфична зависимост от суровия нефт, внасян от Русия по тръбопровод, като в краткосрочен план липсва жизнеспособна алтернатива за доставки, забраните за внос на суров нефт от Русия следва временно да не се прилагат, докато Съветът реши друго, за вноса на суров нефт по тръбопровод от Русия в тези държави членки."
Може ли България да препродава ембаргов петрол: всички отговори за изключението от санкциите
Reuters
Държавите - Унгария, Словакия и Чехия, нямат краен срок (за разлика от България до края на 2024 г. и Хърватия - до края на 2023 г.), но са задължени "да предприемат всички необходими мерки за получаване на алтернативни доставки възможно най-бързо". Европейската комисия, от своя страна, трябва да им съдейства за това.
Решението на ЕС за въвеждане на шестия санкционен пакет срещу Русия изрично посочва, че препродажбата на внесено по тръбопровод гориво не може да се препродава на други държави, но не прави такава уговорка за изключенията за България и Хърватия, които го получават с танкери, а не по суша:
"Необходимо е да се забрани последващото прехвърляне, транспортиране или препродажба на суров нефт от Русия, доставен в държава членка по тръбопровод, на други държави членки или на трети държави, както и да се забрани, след изтичането на преходен период от осем месеца, по-нататъшното прехвърляне, транспортиране или препродажба на нефтопродукти, получени от такъв суров нефт, на други държави членки. Поради специфичната зависимост на Чехия от такива нефтопродукти следва да ѝ бъде предоставен допълнителен десетмесечен срок за получаване на алтернативни доставки".
Защо това не е всичко
Дори начинаещите знаят, че документите съществуват в тяхната цялост и че отделните им части нямат самостоятелна стойност.
В случая решението на Съвета 2022/884 изрично посочва:
"целесъобразно е да се забранят вносът, закупуването или трансферът в държавите членки на суров нефт и на някои нефтопродукти от Русия. Освен това е целесъобразно да се забранят застраховането и презастраховането на морския транспорт на такива стоки до трети държави".
Какво не казва служебното правителство в София
Досега служебното правителство избягва да спомене, че освен решението за въвеждането на санкциите от шестия пакет, съществуват насоки за прилагането им, издадени от Европейската комисия. Това е нормална и честа практика, при която Комисията тълкува едно или друго - свое или на Съвета - решения, за да гарантира координирани и еднопосочни действия във всички европейски държави по тяхно искане.
Предвид правомощията на държавите членки да прилагат и да контролират приложението на общите решения, насоките на Еврокомисията имат препоръчителен, но не задължителен характер за националните власти.
Може ли България да препродава ембаргов петрол: всички отговори за изключението от санкциите
Reuters
Според насоките за шестия пакет, които имат обем от общо около 300, въпросите, по които националните власти са искали тълкуване, са стотици.
Защо руският петрол не може да се препродава в ЕС
В насоките за приложение Европейската комисия изрично казва, че националните власти и европейските фирми "трябва да проведат подходяща надлежна проверка" преди да купят стоки от санкционния списък от други държави, "които се ползват от предвидените изключения в член 3m, параграф 3, буква г) (внос на суров петрол по тръбопровод) или от специфичните дерогации, посочени в параграфи 5 и 6 (за България) и (Хърватия)".
Може ли България да препродава ембаргов петрол: всички отговори за изключението от санкциите
Reuters
"При закупуване на такива стоки, те трябва да направят необходимите проверки, за да се гарантира, че такива стоки не произхождат от Русия, не се изнасят от Русия или не са петролни продукти (CN 2709 10), които са получени от суров нефт с произход или износ от Русия", казва Европейската комисия.
Според насоките обект на забрана е и руският петрол, транспортиран заедно с петрол от друг произход по смесен начин, освен ако може да се докаже точният дял на продукта, който не е с руски произход. Тогава този дял може да бъде допусната в Съюза.
Има ли морал в санкциите
Според икономиста Мартин Димитров, който е и депутат от "Демократична България", служебното правителство трябва да отправи изрично запитване до Европейската комисия преди да премине към осъществяване на намерението си да отмени забраната за препродажбата на продукцията на "Лукойл"/"Нефтохим" след 5 декември, за да провери дали няма да наруши санкциите.
Той обаче е убеден, че "дерогацията е териториална и се отнася до българското потребление", а не евентуална препродажба в ЕС или другаде.
Димитров е задал парламентарни въпроси към премиера Гълъб Донев и енергийния министър Росен Христов за плановете и за мотивите на правителството да се препродава продукцията извън България през преходния период на действие на изключението.
Георги Кадиев, икономист и бивш зам.-министър на финансите смята, че Съветът може да е направил съзнателно или несъзнателно пропуск в "българския параграф".
Няколко версии
Кадиев заема противоположна позиция - че за България няма забрана да изнася преработени продукти и дори суров петрол. За него правителството има право да позволи на фирмата, внасяща руски петрол, да препродава в чужбина петролни продукти. Той казва, че едва около 30% от продукцията на "Нефтохим" остава в България.
Ако се забрани износът, всички фиксирани разходи по амортизацията на рафинерията, заплати, охрана и др ще трябвало да бъдат прехвърлени върху дела за българския пазар, което ще вдигне цената за местните потребители. Според Кадиев, ако това се случи, "Лукойл" ще намали производството в рафинерията само до количествата, които може да продаде в България - около 250 хил. т на месец при 700 хил. тона, произвеждани преди санкциите.
"Правителството иска да осигури на "Нефтохим" възможността да изнася в чужбина. И оттам не го интересува къде ще изнася. Това, което ще стане е, че "Лукойл" ще го продаде на собствената си фирма "Литаско" в Швейцария и ще заобиколи санкциите по този начин", казва Кадиев.
Кадиев смята, че формулировката на българската дерогация не е резултат от грешка или пропуск, а е директно следствие от войната в Украйна.
"България изнася около 90 хил. тона горива месечно се изнасят за украински фирми. Ако бъде забранено да се изнася извън България, кой ще изнася за Украйна? Украйна с какво ще се снабдява?", пита Кадиев.
Според мен този текст е възможно умишлено да е бил оставен така, за да може да има износ и към Украйна, добавя той.
Ще паднат ли цените в България
Мартин Димитров е твърде убеден, че ако всички произвеждани от рафинерията горива остават на българския пазар, цените ще паднат, като се позовава на пазарния принцип за търсенето и предлагането. Ако бъде допуснато износът да продължи, цените щели да следват досегашната тенденция.
За Георги Кадиев решението за цените отчасти зависи и от "Лукойл", с която в момента правителството води преговори. Ако компанията приеме допълнителното облагане на печалбата, което правителството иска да въведе, разликата може да се върне при крайните потребители при сегашната схема, когато те получават отстъпка в бензиностанциите. Ако това не бъде постигнато, компанията, собственик на рафинерията, може да вдигне огледално на такъв "данък" цените на продуктите си и така потребителите няма да усетят никаква разлика.