Какви идеи имат летищата за намаляване на опашките през лятото

След кошмарните опашки по големите световни летища миналото лято, сега управите им обещават нормализиране на услугите, след като прекараха "ниските" сезони в наемането и обучението на персонал.
Но някои летища не се задоволяват с връщането към предпандемичните услуги и предлагат нововъведения, които да пестят времето на пътниците, тръгнали на почивка или по работа.
Международното летище "Монреал-Трюдо" добавя услуги, предназначени да намалят опашките още преди пролетната ваканция. Там подсилват платформата за онлайн резервации, за да позволят на пътниците да си запазят време за преминаване през граничните и паспортни проверки, казва говорителят на летищните власти Ерик Форест пред Ройтерс.
На летището "Схипхол" край Амстердам, където миналата година трябваше временно да бъде спряна продажбата на билети за полетите на KLM, за да се намали времето за чакане, тази година са избрали друг подход.
По-рано тази седмица "Схипхол" съобщи, че обмисля намаляване на броя на пътниците, които може да приеме по време на ваканционния период през май с около 5%.
Главният финансов директор на Air France-KLM Стивън Заат предупреди, че проблемите с недостига на персонал ще продължат поне до края на юни.

Летищата, авиокомпаниите и правителствените агенции набират персонал, за да избегнат недостигът на работна ръка, който ограничи капацитета и доведе до главоболия при пътуване миналото лято. Но очакванията за възстановяване на потока до нивата отпреди COVID-19 по повечето маршрути през 2023 г. добавя напрежение у летищата и втрисане у напатили се пътници.
"Очаква се летните месеци да бъдат проблемни на моменти за Европа, Северна Америка и някои части от Югоизточна Азия, тъй като натовареността на пътниците вероятно ще достигне нива на някои места близки до или дори над нивата от 2019 г.", казва Томас Ромиг, зам.-президент, безопасност, сигурност и операции на летищната търговска група ACI World. |
Повечето ръководители на летища, събрани на среща на Международния съвет на летищата тази седмица на френския тихоокеански остров Реюнион, смятат, че затрудненията ще са по-скоро епизодични, по време на пиковите периоди в трафика, а не през целия сезон, пише Ройтерс.
Стачки и ваканции
Стачките също могат да засегнат работата на летищата през следващите месеци.
24-часова стачка на седем германски летища засегна близо 300 хил. пътници в петък, а профсъюзите, настояващи за по-високи заплати, заплашиха с хаос през лятото, ако исканията им не бъдат изпълнени.

Пътниците на летище "София" все още са по-малко отпреди пандемията
Граничните служители на Обединеното кралство се готвят за стачки през следващите седмици, а не е изключено протестите срещу пенсионната реформа във Франция да се разпрострат и до летищните терминали, пише Ройтерс.
Нискотарифен оптимизъм
Нискотарифните авиокомпании easyJet, Ryanair и Wizz Air публикуваха стабилни финансови резултати в началото на 2023 г. на фона на много силни бъдещи резервации. Според анализатори клиентите не са склонни да се лишат от почивката си въпреки нарастващата инфлация и страховете от рецесия.

В Канада министърът на транспорта Омар Алгабра каза в петък, че предприема стъпки, за да избегне повторението на задръстванията от миналото лято на най-големите летища, като засили законодателната защита на пътниците във въздушния транспорт.
"Опитът, който канадците имаха миналото лято, беше наистина разочароващ", каза Алгабра, признавайки за " някои уязвимости в системата, които трябва да бъдат отстранени."
В Съединените щати Delta Air Lines и Southwest Airlines Co също очакват да възстановят трафика си до нивата от 2019 г. Авиокомпания Southwest, която беше критикувана заради оперативен срив през декември, заяви по време на изслушване в Сената по-рано този месец, че ще може да изпълнява всички полети в разписанието си.