Най-нещастните на работа: защо поколението Z е толкова недоволно

Как изглежда щастието на работното място?
Повече почивни дни, по-добра техника или подкрепа за психичното здраве? Дали за него допринася опцията по-често да се работи дистанционно или може би са от значение по-големите възможности за личностно развитие?
Според скорошно проучване, цитирано от "Евронюз", отговорът зависи от поколението, а на някои групи изглежда е по-трудно да се угоди.
В нов анализ д-р Катрин Чиа, американски учен в областта на когнитивните науки в Cangrade, компания за управление на таланти, анкетира над 600 представители на всяко поколение, участващи в работната сила, за да разбере какъв е техният отговор на въпроса "Като цяло колко щастливи сте на работа?"
Участниците са били помолени също така да оценят твърдения като "работното ми място го е грижа за мен" или "гордея се с работата, която върша".
Резултатите са обобщени в анализа "Щастието на работното място през 2023 г., проучване за щастието на поколенията".
Щастието, дилема на поколенията
Въпреки че точните години, които категоризират всяко поколение, може да се различават, масово се приема, че има четири групи, широко представени на днешните работни места: бейби бумъри (приблизително 1955-1964 г.), поколение X (около 1965-1980), милениали или поколение Y (1981-1996) и поколение Z (1997-2012).
Всяко поколение има различни ценности, които често могат да бъдат в основата на конфликтите и нещастието на работното място, според доклада.
Екипът на Чиа е установил, че всички поколения споделят сходни нива на удовлетворение от работното място, с едно изключение: поколението Z изглежда значително по-слабо удовлетворено. |
Поколението X е най-доволното на работа, като отчита ниво на удовлетвореност от 5.5 по скала от едно до седем. Следват бейби бумърите (5.47), милениалите (5.41) и поколението Z, най-малко удовлетворените (4.76).
Интересното е, че поколението Z освен това се оказва най-нещастното, като за всички останали се отчита сходно ниво на щастие на работа.
Някои експерти правят разлика между значението на щастието и удовлетворението от работата. Но докладът "Щастието на работното място през 2023 г." използва термините взаимозаменяемо.
Само 9% от бейби бумърите са казали, че са нещастни на работа, в сравнение с 69 процента, които са заявили, че са щастливи. От анкетираните от поколението Х и милениалите, 13% от двете групи са нещастни, а 76% са щастливи. Поколението Z е най-нещастното (26% в сравнение с 59%, които са щастливи). |
Причините за това вероятно са различни, но според доклада е възможно една от тях да е просто, че "поколението Z като цяло може да е по-малко щастливо от останалите поколения".
Проектът Mental Health Million подкрепя тази теория, която наскоро съобщи, че сред поколението Z има тревожно ниски нива на психично благосъстояние, вероятно поради сериозните смущения в образованието заради пандемията от COVID-19.
Друга "очевидна" причина, според доклада, е, че поколението Z все още навлиза на пазара на труда и е по-вероятно да заема позиции на начално ниво. Това може да създаде чувство на неудовлетвореност, особено за работна сила с технически умения, която до голяма степен се определя от феномена на мигновеното удовлетворение.
Кой какво иска на работа?
Според доклада за бейби бумърите най-ценният приоритет на работа се оказва "гласът им да бъде чут", което се свързва с тяхното "силно чувство за лоялност към организацията".
От бейби бумърите 50% са съгласни с твърдението "Харесва ми да казвам на хората с какво си изкарвам прехраната", което по думите на Чиа подчертава ориентираното към кариерата мислене на поколението.
Хората от това поколение също така "оценяват най-високо това гласовете им да бъдат чути на работното място, над и отвъд други предимства, които младите поколения биха могли да ценят, като гъвкаво работно време или неограничен платен отпуск."
Поколението X и милениалите имат еднакви приоритети на работното място: самонасочване и автономност.
Но поколението X е "по-нюансирано" и те си приличат с бейби бумърите по това, че поставят значителен акцент върху работната си идентичност.
Милениалите са "дълбоко ориентирани към мисията в кариерата си", те търсят възможности, които ще им позволят да имат някаква по-висока цел. Най-силно свързаното чувство с удовлетворението от работното място за тях е гордостта от работата, която вършат.
Щастието на работното място на поколението Z е най-силно свързано с изявлението "Моята работна среда изважда най-доброто от мен". Поколението дава приоритет на възможностите за обучение и професионално развитие в работата си. |
Представители на поколението Z се оказват и тези, които е най-вероятно да напуснат, ако не са доволни от работното си място.
По-младите поколения освен това са най-склонни да се стремят сами да си бъдат шефове, като 76% от поколението Z и милениалите казват, че това е тяхна цел, в сравнение с 63% от поколението X и по-възрастни, според проучване на "Майкрософт" от септември 2022 г. сред 20 хил. души в 11 страни.
Още прилики и разлики
EURES, мрежа за европейско сътрудничество на службите по заетостта, обобщава най-често срещаните прилики и разлики между поколенията Y (милениалите) и Z.
Сред приликите са:
- Уповаване на технологиите
И двете са "цифрови поколения", свикнали да учат и да използват нови устройства и софтуер. Те очакват работните процеси да бъдат цифровизирани при възможност.
- Принос към общото благо
Според глобално проучване на Deloitte за 2022 г. за поколенията Z и Y, те смятат корпоративната социална отговорност за важна и искат да работят за фирми и организации, които споделят техните ценности. Тъй като и двете демографски групи са склонни да се интересуват от екологичните и политическите въпроси, за тях е важно работодателят им да допринася за промяната в общността.
- Незабавно признаване на постиженията
И двете поколения са склонни да очакват незабавно признание за свършената от тях работа.
- Последователна и открита комуникация
Проучвания сочат, че и двете поколения очакват от работодателите си ясна комуникация и редовни канали за обратна връзка (например седмични срещи).
Като част от разликите са посочени:
- Баланс между професионалния и личния живот
Докато поколението Y е склонно да цени здравословния баланс между професионалния и личния живот, поколението Z е по-скоро ориентирано към кариера и е финансово мотивирано.
- Гъвкавост спрямо стабилност на работата
Проучвания показват, че представителите на милениалите предпочитат гъвкавостта на работата, което означава, че очакват работата да се адаптира към тях. Те също така са по-склонни да сменят работата си, ако вече не отговаря на нуждите им. В същото време поколението Z е било по-силно засегнато от безработица, поради което е склонно да предпочита стабилността и сигурността на работата.
- Положителна спрямо пряка обратна връзка
И двете поколения ценят редовната обратна връзка. Въпреки това, докато поколението Z предпочита пряката обратна връзка, поколението Y e сравнително по-чувствително към критика и реагира по-добре на обратна връзка, поднесена с насърчение и позитивизъм.
- Писмена/визуална комуникация спрямо видеоклипове
Представителите на милениалите са много по-склонни да използват "Фейсбук", "Туитър" и "ЛинктИн", затова реагират по-добре на текстова и визуална комуникация (изображения). В същото време поколението Z предпочита кратките форми на видеокомуникация, тъй като ползва предимно платформи като "ЮТюб" и "ТикТок".
"Голямото напускане"
Според глобалното проучване на Deloitte за 2022 г. за поколението Z и милениалите явлението, станало известно като "голямото напускане" може да продължи още известно време.
Въпреки че лоялността към работата се е повишила леко спрямо предходната на проучването година, четирима от 10 представители на поколението Z и почти една четвърт от милениалите биха искали да напуснат работата си в рамките на две години, а приблизително една трета биха го направили без да имат друга работа, което е знак за значителни нива на неудовлетвореност.
- Заплащането е причина номер 1, поради която поколението Z и милениалите са напуснали дадена позиция през последните две години. Въпреки това добрият баланс работа/личен живот и възможностите за обучение/развитие са били основните приоритети при избора на работодател.
- Близо двама от всеки петима казват, че са отхвърлили работа или назначение, защото не са отговаряли на техните ценности. В същото време онези, които са доволни от влиянието на своите работодатели върху обществото и околната среда, както и от усилията им да създадат разнообразна и приобщаваща култура, е по-вероятно да искат да останат на същата работа за повече от пет години.
Наблюдава се също така ясно търсене на по-гъвкава работа: 49% от поколението Z и 45% от милениалите работят дистанционно поне през част от работното време, докато три четвърти казват, че това би бил техният предпочитан начин на работа.

"Голямото напускане": Движението против работата не е ново за американската култура
Спестяването на пари, освобождаването на време, за да правят други неща, които ги интересуват, и прекарването на повече време със семейството са основните причини, поради които поколението Z и милениалите искат да имат опцията да работят от разстояние.
Стрес и "бърнаут"
В анализа се подчертава, че поколението Z редовно се чувства стресирано и тревожно. Почти половината негови представители казват, че са стресирани през цялото или през по-голямата част от времето. Нивата на стрес сред милениалите също са високи, но леко са намалели спрямо предходната на проучването година.
Дългосрочните финансови перспективи и ежедневните финанси продължават да бъдат основният двигател на стреса и за двете поколения.
Същевременно т.нар. бърнаут (професионалното прегаряне) е много висок:
- 46% от поколението Z и 45% от милениалите чувстват "бърнаут" поради интензивността/изискванията на тяхната работна среда.
- 44% от поколението Z и 43% от милениалите казват, че много хора наскоро са напуснали организацията си поради натовареност.
Сред 38% от поколението Z и 33% от милениалите, които са отсъствали от работа поради чувство на тревожност или стрес, почти половината не са се чувствали комфортно да признаят причината пред своя работодател.
Поколението Z и милениалите се тревожат за ежедневните си финанси и се страхуват, че няма да могат да се пенсионират безпроблемно. |
Може би като начин за облекчаване на тези притеснения, мнозина поемат странична работа.
43% от поколението Z и 33% от милениалите са започнали платена работа на непълен или пълен работен ден в допълнение към основната си работа. Страничната работа обаче може да е свързана с нещо повече от пари. Тя може да е възможност за тях да усъвършенстват нови умения и да оползотворят своя предприемачески дух.
Проучването на Deloitte за 2022 г. събира отговорите на 14 808 души от поколението Z и на 8 412 милениали от 46 страни в Северна Америка, Латинска Америка, Западна Европа, Източна Европа, Близкия изток, Африка и Азиатско-тихоокеанския регион. Анкетата е проведена между 24 ноември 2021 г. и 4 януари 2022 г.
Липса на ангажираност към работата
От 2019 г. до 2022 г., според проучвания на "Галъп", цитирани от Business Insider, делът на хората под 35 години, които казват, че са ангажирани с работата си е спаднал от 37% на 33% - най-ниското ниво от 2011 г.
Ако се разгледат по-подробно конкретните компоненти на ангажираността, измерени от "Галъп", става ясно, че работниците между 20 и трийсетина години съобщават за рязко намаляващи:
- чувство на загриженост за тях,
- усещане, че има някой, който да насърчава тяхното развитие,
- възможности за учене и израстване,
- усещане, че имат най-добър приятел на работа,
- вяра, че тяхното мнение има значение.
Няколко важни фактора
Важно е да се отбележи, че най-възрастните хора от поколението Z са поставили началото на професионалния си живот по време на кризата с COVID-19 и това ги е принудило да започнат кариерата си дистанционно.
Служителите от поколението Z нямат проблем с използването на технологии в работата си, те дори виждат технологиите като задължителни, което има и плюсове, и минуси. От една страна, "поколението на ТикТок" спокойно придобива нови умения онлайн, работи в дигитална среда и възприема нови технологии на работното място.
От друга страна, достъпът до толкова много информация води до увеличаване на проблемите с психичното здраве, като тревожност например.

Пари, кауза, свобода? Защо толкова много млади българи искат собствен бизнес
Пред CNBC, Карин Кимброу, главен икономист в "ЛинктИн", коментира в началото на годината, че що се отнася до поколението Z, много от които са започнали кариерата си в раздробена хибридна или дистанционна работна среда в разгара на пандемията, "те са в експериментална фаза, в която все още намират отговора на въпроса какво искат от работата".
"Но те имат повече страст към намирането на работа, която да отговаря на личните им ценности, и са уверени, че смяната на работата ще им помогне да го постигнат".