Подводницата, изчезнала по пътя към "Титаник", се издирва, известни са част от пътниците

Американски и канадски кораби и самолети издирваха в понеделник подводницата, която изчезна повече от ден по-рано край бреговете на Югоизточна Канада, докато превозваше туристи да разгледат останките на "Титаник", заявиха официални лица, цитирани от "Ройтерс".
Бреговата охрана на САЩ заяви, че на борда е имало един пилот и четирима пътници и че плавателният съд е с капацитет да издържи под вода 96 часа, но не е ясно дали все още е потопен, или е изплувал и е невъзможно да се установи връзка.
Американски и канадски кораби и самолети се струпаха в района на около 1450 км източно от Кейп Код, някои спускаха сонарни буйове, които могат да извършват наблюдение до дълбочина 3962 метра, заяви контраадмиралът от бреговата охрана на САЩ Джон Маугер пред репортери на понеделник.
"Това е отдалечен район и е предизвикателство да се осъществи търсене в този отдалечен район", каза Маугер. "Разгръщаме всички налични средства, за да сме сигурни, че можем да локализираме кораба и да спасим хората на борда", допълни той.
Маугер посочи още, че служителите са се обърнали за помощ към търговски кораби.
Частната компания, която управлява подводницата, OceanGate Expeditions, каза в изявление в понеделник, че "мобилизира всички възможности" за спасяване на хората на борда.
Британският милиардер Хамиш Хардинг е сред пътниците според публикация в социалните медии от роднина. Пакистанският бизнесмен Шахзада Дауд и синът му Сулеман също са били на борда, се казва в изявление на семейството им. |
"Много сме благодарни за загрижеността, проявена от нашите колеги и приятели, и бихме искали да призовем всички да се молят за тяхната безопасност", се казва в изявлението.
Според френски медии на борда е бил и 77-годишният френски изследовател Пол-Анри Наржоле.
Бреговата охрана на САЩ съобщи по-рано в "Туитър", че канадският изследователски ледоразбивач "Полярен принц", който е корабът-майка на "Титан" на повърхността, е загубил контакт с плавателния съд, наречен "Титан", около час и 45 минути след началото на гмуркането към останките на "Титаник" в неделя сутринта.
OceanGate заяви: "Ние сме дълбоко благодарни за голямата помощ, която получихме от няколко правителствени агенции и дълбоководни компании в усилията ни да възстановим контакта с подводницата."
Доведеният син на Хардинг написа във "Фейсбук", че Хардинг е "изчезнал на подводница", и призова за "молитви". Впоследствие той премахна публикацията, позовавайки се на уважение към личния живот на семейството.
Самият Хардинг беше публикувал във "Фейсбук", че ще бъде на борда на подводницата. Няма повече публикации от него. Експедицията се е отправила към морето в петък, а първото гмуркане е било определено за неделя сутринта, според публикацията на Хардинг.
В изявлението на семейство Дауд се отбелязва, че бащата и синът са планирали пътуването, за да посетят останките от корабокрушението на "Титаник".
Дауд е вицепрезидент на един от най-големите конгломерати в Пакистан, Engro Corporation, който инвестира в торове, производство на превозни средства, енергетика и цифрови технологии. Според уебсайта на SETI, калифорнийския изследователски институт, на който е попечител, той живее във Великобритания със съпругата си и двете си деца.
Експедициите, които струват 250 хил. долара на човек, започват в Сейнт Джонс, Нюфаундленд, преди да се отправят на около 640 км в Атлантическия океан до мястото на останките, според уебсайта на OceanGate.
За да посетят останките, пътниците се качват в "Титан", подводница за петима души, на която са необходими два часа, за да се спусне на приблизително 3800 м до "Титаник".
Известният британски пътнически кораб потъна през 1912 г. по време на първото си плаване, след като се удари в айсберг. Загинаха повече от 1500 души. |
Още детайли за експедицията
За първи път подобна туристическа атракция се предлага през 2021 г., като тогава туристите са платили по 100 -150 хил. долара на човек, за да участват в тази необичайна експедиция, посочва "Асошиейтед прес", цитирана от БТА.
По информация от сайта на OceanGate сумата през годините е нараснала. Тя е известна като "такса за поддръжка на мисията" и през 2023 г. възлиза на 250 хил. долара на човек.
АП отбелязва, че екипажът на батискафа "Титан" се състои от пилот, и четирима така наречени "специалисти по мисията". "Специалисти по мисията" са хора, платили, за да участват в експедицията, които се редуват да управляват сонара и да изпълняват други задачи в батискафа.
За Хамиш Хардинг- се отбелязва, че е авантюрист, който държи три рекорда на Гинес, включително за най-дълго време, прекарано на пълна океанска дълбочина от кораб с екипаж. |
През март 2021 г. той и океанският изследовател Виктор Весково се потапят до най-голямата дълбочина в Марианската падина. През юни 2022 г. Хардинг пътува в космоса с ракетата "Ню Шепърд" на "Блу ориджин".
Алистър Грейг, професор по морско инженерство в "Юнивърсити колидж" в Лондон, обясни, че батискафите обикновено носят така нареченото тегло за изхвърляне, което представлява "маса, която може да се освободи в случай на авария, за да се издигнат на повърхността благодарение на плаваемостта".
"Ако е имало прекъсване на електрозахранването и/или на комуникацията, това може да се е случило и подводницата да се намира на повърхността в очакване да бъде намерена", каза Грейг. Друг сценарий обаче е теч в корпуса под налягане, като в този случай прогнозата не е добра, добави той.