Пети ден се издирва изчезналата до "Титаник" подводница, кислородът ще свърши до часове

Спасителен екип от няколко страни продължава пети ден да търси туристическата подводница, която изчезна с петима души на борда на път за останките на "Титаник", пише агенция "Ройтерс". Предполага се, че краят на запасите от кислород ще настъпи до часове.
Батискафът "Титан" с размерите на миниван, управляван от базираната в САЩ компания OceanGate Expeditions, започна своето спускане в 8 часа сутринта в неделя. Той изгуби контакт с кораба майка към края на това, което трябваше да бъде двучасово гмуркане до мястото на най-известното корабокрушение в света, в отдалечен край на Северния Атлантик.
Според компанията "Титан" е разполагал с кислород за 96 часа, което означава, че запасите му вероятно ще бъдат изчерпани в четвъртък сутринта. Експерти обаче казват, че колко дълго ще има въздух, зависи от различни фактори, като например дали подводницата все още има мощност и колко спокойни са хората на борда.
И все пак, обратното броене до изчерпването на кислорода представляваше само хипотетичен краен срок, ако се приеме, че плавателният съд е все още непокътнат, а не в капан или повреден на сериозна дълбочина или близо до морското дъно.
Спасителните екипи и близките на петимата души на "Титан" се обнадеждиха от информация на бреговата охрана на САЩ в сряда, че канадски самолети са записали подводни шумове по-рано същия ден и във вторник.
Бреговата охрана заяви, че оборудването за подводно търсене е било пренасочено към местата, където са били засечени шумовете, без резултат, а служителите предупредиха, че звуците може да не идват от "Титан".
"Когато сте насред операция по търсене и спасяване, винаги имате надежда", каза капитанът на бреговата охрана Джейми Фредерик на пресконференция в сряда. "Що се отнася конкретно до шумовете, ние не знаем какви са те." Фредерик добави, че анализът на данните е "неубедителен".
С надежда се очакваше на терен да пристигне френският изследователски кораб Atalante, който разполага с робота Victor 6000, способен да покрие непостижима за другите дълбочина в Атлантическия океан. |
Victor 6000 беше изпратен по искане на Военноморските сили на САЩ, които изпращаха своя собствена специална система за спасяване, предназначена да повдига големи, тежки подводни обекти като потънали самолети или малки плавателни съдове.
Според оператора на робота "Виктор" не е способен сам да повдигне подводница... (но) може да изследва визуално с цялото си видеооборудване".

Никой не е разрешавал да се използва батискафът, изчезнал до "Титаник"
"Титан" е превозвал пилот и четирима пътници на дълбоководна екскурзия до останките на "Титаник", завършвайки туристическо приключение, за което OceanGate получава 250 хил. долара на човек.
Сред пътниците са 58-годишният британски милиардер и авантюрист Хамиш Хардинг и 48-годишният роден в Пакистан бизнес магнат Шахзада Дауд с 19-годишния му син Сюлеман, и двамата британски граждани.
Френският океанограф и водещ експерт по "Титаник" Пол-Анри Наржоле, на 77 години, и Стоктън Ръш, основател и главен изпълнителен директор на OceanGate, също са били на борда.
Шон Лийт, който оглавява компанията, притежаваща кораба майка, Polar Prince, каза пред репортери в сряда, че "всички протоколи са били спазени", но отказа да даде подробна информация за това как комуникацията е прекъснала.
Дори "Титан" да бъде локализиран, изтеглянето му би представлявало огромно логистично предизвикателство. |
Ако подводницата е успяла да се върне на повърхността, би било трудно да бъде забелязана. Тя е затворена отвън, което не позволява на всеки вътре да излезе без помощ.
Ако "Титан" е на дъното на океана, спасяването би било още по-голямо предизвикателство поради огромното налягане и пълната тъмнина на тази дълбочина. Експертът по "Титаник" Тим Малтин смята, че би било "почти невъзможно да се осъществи спасяване от подводница" на морското дъно.
Въпроси за безопасността на "Титан" бяха повдигнати през 2018 г. по време на симпозиум на експерти от сферата и в съдебно дело, заведено от бившия ръководител на морските операции на OceanGate, което беше уредено по-късно същата година.